Marokkaanse tuinboontjes of Lefoel met Sharmoula

  • Pond tuinbonen, vers, uit een pot, of gedroogd
  • zout,
  • flinke theelepel paprikapoeder,
  • flinke theelepel komijnpoeder,
  • 3 tenen knoflook (of meer)
  • (olijf)olie
  • flink wat koriander, fijngesneden
  • 2 of 3 rijpe tomaten

Neem een ruime pan:
doe de olie, de kruiden en het geraspte/gesneden knoflook
en zout in de pan
fruit het heel even op een heel zacht vuurtje
gooi de tuinbonen er bij en schenk er water bij tot dat de boontjes
net onder staan,
deksel op de pan en even aan de kook brengen,
dan vuur op laagste stand en de deksel er losjes op,
als de bonen bijna gaar zijn, de koriander erbij doen
en twee of drie rijpe tomaten in stukken

Lefoel met sharmola is klaar als het water is ingekookt,
de boontjes smeuiig zijn en de saus dik
als de saus niet dik genoeg is, kun je een paar boontjes pletten
en komt er zetmeel vrij om te binden

eet het met donker biologisch brood en een frisse tomaten salade

14 thoughts on “Marokkaanse tuinboontjes of Lefoel met Sharmoula

  1. is het ook,
    het is weer eens wat anders dan tuinbonen met bonekruid
    wat maar heel weinig mensen lekker schijnen te vinden
    dit is een compleet andere smaakbeleving:))

  2. Dit lijkt me een heerlijke manier om tuinbonen uit pot lekker te laten smaken
    (die zijn vaak zo melig, en met suiker toegevoegd echt vies.
    Dit recept ga ik zeker proberen.
    Veel beter zijn tuinbonen uit de diepvries.

    Maar verse jonge tuinbonen… die zijn zo onwijs lekker!
    Die wil ik alleen maar met een klein handje bonenkruid eten, om verslaafd aan te raken.
    Zijn zijn – heel jong – ook lekker met schil en al,
    een beetje gesneden als snijbonen, maar dan grof.
    Zachtjes gebraden in half boter half olie (zonder water erbij)
    mmmmm.

    • ik had ze gister uit de vriezer, uit iemands volkstuintje
      van vorig jaar dus, vond dat de smaak al behoorlijk achteruit was gegaan
      maar heel verse, die je zelf stript, die zijn inderdaad om op te vreten zo lekker
      moet je wel meer dan een kilo kopen, anders houdt je niets over:)

      met bonenkruid heb ik heel lang geleden gehad, was er niet zo van onder de indruk,
      maar ik moet zeggen, degene die het toen klaarmaakte was ook niet bepaald een superkok:))
      ik ga het eens zelf proberen, want variatie is altijd fijn

  3. Het klinkt zo lekker, maar tuinbonen staan op de derde plaats op mijn (nochthnas korte) lijstje met etenswaren die ik niet blief (na witlof en spruitjes). Mogen het ook andere bonen zijn? Of capucijners? Linzen?

    • nee:)

      -bisara wordt op de zelfde manier klaargemaakt maar dan zonder de koriander

      verder staat experimenteren een ieder vrij, soms ontdek je zelf per toeval een geweldige
      smaakcombinatie

      wat ik me wel afvraag, als je dit gegeten hebt, bovenstaand recept of je tuinbonen nog altijd vies vindt,
      want tuinbonen op zijn nederlands klaargemaakt is dus totaal anders, lijkt er niet eens op

  4. Lekker recept! Bij de Turkse en Marokkaanse groenteboeren zijn tuinbonen alweer een tijd te koop dus ik kan hier mee aan de slag. Tuinbonen uit pot zijn echt afgrijselijk als je het vergelijkt met verse tuinbonen. Diepvriestuinbonen zijn wel lekker.

    Bij mij in de buurt kun je ook tuinbonen uit blik kopen maar die zijn gemaakt van gedroogde tuinbonen (te herkennen aan de bruine kleur). Deze blikken tuinbonen komen vaak uit Libanon en zijn vaak gekruid met bijvoorbeeld komijn, chili of tahin en meestal ook met citroen. Op het blik staat meestal Foul Medammas of Foul Medammes.

    Ook zijn er blikken voor de verschillende landen/markten. Op de verpakking staat dan Egyptian Recipe, Lebanese Recipe, Palestinian Recipe. Het verschil tussen die recepten per land moet ik nog ontdekken. Ik kijk er naar uit!

Geef een reactie

