Gousblom

op modderig zand
grijs van schemer
schrijd ik
wat wel en nooit geboren is
laat ik achter in de tijd
het valt koud te achterhalen
in mijn gedichte doen en laten
wat liefde heet te zijn
al zocht ik haar gelijk een furie
het bracht mij enkel pijn,

papa

mijn  lichaam zal
niet langer aanstoot zijn
maar afrikaner woorden
ontkiemd in zaad
zwart van uw eigen schoot
zullen ereis bloemen vormen
en op menig lip hoort ú mijn naam

.

.

.

geschreven indertijd voor Pastuiven, (nagedachtenis aan Ingrid Jonker)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ingrid_Jonker

.

.

8 thoughts on “Gousblom

    • de vader mocht dan fysiek afwezig zijn,
      zijn schaduw was er wel degelijk
      donker en dreigend,
      nare man

      ik heb je reacties gemist

      • is wederzijds, assyke

        en ’t was zeker een nare man,
        zijn schaduw ligt voor mi niet op haar dood
        maar ik ‘verwijs’ hier naar haar dichtregel
        “het kind is de schaduw van de soldaten”

        ik dacht dat het gedicht heet Het doodgeschoten kind te N.

  1. Assyke,

    Eerste gedicht zit een tegenstrijdigheid, iets dat wel en niet mag bestaan, iets dat gewelddadig was, een ongeluk. Het heeft mijn mond gesnoerd.

    Groet,
    Robert Kruzdlo

Geef een reactie

