Vers desem

In een recent verleden bakte ik elke ochtend brood. Twee grote platte broden, soms 3 gingen dan de oven in.  Ze hadden dan al een poosje gerust onder een paar warme doeken.

Niet lang, moet ik zeggen, ik gaf het deeg een klein uur en dan was het basta! Ik had zoveel andere dingen te doen, de uitgebreide warme maaltijd moest voor twaalf uur uitgeprutteld zijn, zodat het kon worden opgediend zodra meneer kostwinner stoer binnen kwam lopen.

Zelf vond ik mijn brood heerlijk. Soms wit. Maar meestal gemengd met volkoren en of maismeel.

In het begin is het wel eens gebeurd dat ik brood presenteerde met wormen. Niemand had me verteld dat je het meel eerst uitgebreid moest zeven en controleren op weeige zaken.

Met terugwerkende kracht word ik alsnog misselijk.

Afijn.

Met een paar keer flink vallen en opstaan, werden mijn handen behendiger en kreeg ik zowaar heuse spierballen.

Brood  bakken hoeft tegenwoordig niet meer. Ik hoef maar een willekeurige super binnen te lopen, het liefst een spar of een C1000 en het water loopt me in de mond…

Heerlijk ambachtelijk brood met zaden, waar een thuisbakker als ik,  alleen maar van kan dromen.

Maar voor degenen die het toch graag doen ondanks de verleiding van kant en klaar én die ook nog van lezen houden heb ik een leestip:  De geur van Brood van Sarah-Kate Lynch.

Wat het boek zo bijzonder maakt is dat er ook een uitgebreide beschrijving instaat van het zelf bereiden van zuurdesem.  Dat recept en beschrijving wil ik de liefhebbers van vers brood niet onthouden.

Bereiding zuurdesem:

 

  • dag 1 :  Maak sap van drie verse biologische appels, zeef het en laat het in een gedeeltelijk afgedekte kan of pot staan.
  • dag 5 tot 10 : Doe 200 gram bloem en 2 deciliter water in een kom van aardewerk of in een plastic bak. Voeg het sap, als het zichtbaar schuimig en gegist is, toe.. Dek af met plasticfolie waar je een paar gaten in prikt, of doe het geheel in een losjes dichtgemaakte plastic zak. Laat de hele handel vervolgens rustig staan.
  • Dag 11 :  gooi de helft van het mengsel weg en voeg nog eens 200 gram bloem en 2 deciliter water toe.
  • Dag 13 :  Herhaal het bovenstaande proces en blijf dit elke dag herhalen totdat je ziet dat je zuurdesem er zin in heeft. Het mengsel komt dan omhoog langs de komwanden als je het hebt laten rusten. Er zit zichtbaar lucht in en de geur is scherp, een beetje zoals cider. Je kunt het hele proces versnellen door er twee keer per dag bloem en water bij te doen in plaats van één keer.
31 thoughts on “Vers desem

  1. Haha met wormen, dat komt helemaal ‘in’ 😉
    Fijn dat je weer wat komt bakken….
    Hoop op meer….er zijn zoveel soorten….

    Ik ruik het al….belooft veel goeds!

  2. Ooit heb ik de lust alles te proeven en te begrijpen, maar fijn iets van je te zien! Ken je die vrienschapskoek die herman heet? Of heb ik dat al duizend keer gezegd? Either way, van harte.

    • dank je,
      ik hoop je niet teleur te stellen,
      want het schrijven ben ik verleerd…dit was een oude post
      om de boel niet te laten dichtgroeien

      • Nee hoor dat verleer je niet.Gewoon weer gaan zitten schrijven en na een tijdje loopt het weer.

  3. Ben je hier weer Assyke, gaat het goed met je?
    Heerlijk, brood bakken.
    Zelf desem maken is bij mij vele malen mislukt.
    Fout recept kennelijk, zonder sap!
    Ga het nu toch nog eens proberen.

    • ik zit al twee jaar zonder oven,
      hoop er binnenkort een aan te schaffen en dan ga ik het desem recept ook proberen,
      ik ken het wel van mijn ouderlijk huis, maar volgens mij ook zonder sap 🙂

      heb veel aan mijn hoofd,
      bloggen lijkt nu een luxe die ik me niet kan veroorloven
      maar misschien geef ik me het mezelf toch als cadeautje,
      want ik merk dat ik het mis als uitlaatklep en ook de interactie als medeblogger

    • haha, ik heb een gloeiende hekel aan het huishouden,
      maar het broodbakken heb ik altijd met veel plezier gedaan,
      het is wel een hoop werk, maar als je een klein broodje bakt valt het wel mee
      en uiteindelijk wordt het een routineklus

    • dank je,
      laaf je nu maar fijn,
      want de volgende bijdrage zou nog wel eens op zich laten wachten
      de inkt van mijn ballpoint is op

  4. Hoi Assyke, leuk je weer eens te lezen.
    Ik bak een paar keer per week mijn eigen brood, ik eet eigenlijk niet veel anders. Prima te doen, wel veel afwas.
    Die wormen zullen dan toch wel goed gaar geweest zijn denk ik, bij 250 graden. Je gaat er niet dood van, het is alleen geen prettig idee.

    • dit speelde in de zomer (marokko) bij veertig graden in een huis zonder airco
      en aangezien ik nog onervaren was, kocht ik wel eens zakjes meel bij het buurtwinkeltje
      en vergat het dan een dag of meer, dat meel was al niet vers, maar nu kon het helemaal lekker broeien 🙂
      na een ritje in de oven is er niets meer van over, dat klopt, het is idd het idee –
      daar komt nog bij dat ik een wormenfobie heb…

      later ben ik alleen nog gesloten vijfkilo zakken gaan kopen en bewaarde het dan uit voorzorg op een koele plek in de keuken

  5. De eerste keer dat ik desembrood at was in Woensdrecht. Het werd gehaald in Bergen op Zoom door een stevige langharige man die kok was geweest. Ik kwam hem tegen toen hij weer een tas had ingeslagen en ik voor het eerst naar een axiekampje ging (ja axie of aktie, geen actie i.i.g.). Hij bracht me door het bos naar een grote kuil vol stro en dekens en afgedekt met zwartlandbouwplastic. Ik wist van niks en alles was vreemd. Aan het vreemde kan je wennen, maar het desembrood ben ik nooit echt lekker gaan vinden.

    • een broodje met een zeer alternatief luchtje!

      vind je de franse broden bij de ah ook niet lekker?
      als het klopt wat er op staat, zit daar ook desem in,
      al bedonderen ze je waar je bij staat,
      maar na een stevige hap van die pave campagnard vind ik gewoon superbrood
      wel erg slapjes en smakeloos

  6. Op je bijdrage van net kan ik daar niet reageren..

    Maar reageer op dat kind zoals je je voelt…schreeuw moord en brand..
    Verwijt jezelf niks…als de ontdekking komt komt het op tijd…..

    Ook dat etterbakkie is een slachtoffer….vertel het hem……

    Een pester is een wanhopige…..

  7. Las in mijn mailbox ook nog een stuk over pesten. Ik sprak ooit iemand die bij mij in de klas gezeten heeft vroeger en heel erg gepest was vertelde hij me en zelfs door de leerkracht van destijds (van kinderzielen hadden die leerkrachten nog nooit gehoord in die tijd en deze zeker niet, die sloeg ook nog met een lineaal op de vingers van kinderen) . Hij had er na 40 jaar nog last van dat is toch vreselijk om te horen.

  8. Desembrood laat mij het water uit de mond lopen.
    In moderne bakkerijen of zelfs nog erger de broodafdeling van supermarkten word ik steeds teleurgesteld.
    Smakelijke groet,

Geef een reactie

