Drukke werkweek

Ik heb nooit meer tijd om me een beetje te vervelen, klaagt Faf.
Vervelen in zijn ogen: voor de televisie hangen, zoeken naar een moegespeelde game op de ipod, ijsberend de woonkamer verkennen, met altijd als eindbestemming de keuken waar ik aan het koken ben, ondertussen het onmogelijke vragen…en nooit, maar dan ook nooit, op  het antwoord wachten…Je vervelen is ook: praten met een zeurderig stemmetje en ruzie zoeken met je broertje…

Al met al niet iets om naar terug te verlangen lijkt mij.

Vind je het niet juist fijn dat je je niet meer verveelt?
Ik kriebel hem onder zijn kin. Hij krimpt licht in elkaar en blijft me het antwoord schuldig.
Of bedoel je dat je het te druk hebt?
Ik kom hem tegemoet, want al is hij welbespraakt, tenslotte is hij nog maar zeven en is verwoorden van je gevoelens nog helemaal niet zo makkelijk.
Ja…zucht hij, dat bedoel ik. En dan heb ik vandaag en morgen ook nog eens een toets, en overmorgen alweer een wedstrijd…
We hebben een paar minuten over voor hij de deur uitmoet en ik neem hem op schoot.
Er is weinig tijd om er lang op door te gaan, maar ik stel hem gerust dat mocht het teveel worden, hij altijd nog van voetbal af kan.
Hij schrikt. Nee, ik had hem beslist verkeerd begrepen.
Moe werd hij van de toetsen.
Als hij nou niet meer naar school zou gaan, dan was dat probleem opgelost!

30 thoughts on “Drukke werkweek

    • hij had ze al in groep drie,
      wat vroeger dus de eerste klas was,
      volgens mij kreeg ik mijn eerste toets pas in de zesde
      met de Cito!

      • Volgens mij ook. Ze zijn daar tegenwoordig veel vroeger mee. Enerzijds kun je dat positief zien want ze worden dan alvast voorbereid op de middelbare school, anderzijds kun je ook denken “Laat ze nog even lekker kind zijn”…

  1. Ja leuk, hij wil léven, al dat geleer en getoets is nergens goed voor:)

    Verwoorden van je gevoelens is je bijgebleven, heb daar lang over nagedacht…..

    Ik lees net dat mijn opa van moeders kant waarschijnlijk de uitvinder van de zwabber is….
    Maar daar kon hij patent op aanvragen, haha…..

  2. == Ik heb nooit meer tijd om me een beetje te vervelen ==
    Da’s alvast een grote stap voorwaarts dat daar over wordt nagedacht!
    Minstens een paar verveelmomenten op een dag hebben/creëren is de sleutel immers om er voor te zorgen dat je niet geleefd wordt! 😉

  3. Goed zo: school is disciplinering van de vrije geest, een algemeen getolereerde vorm van repressie. Die hoeft geen Foucault meer te lezen. (Zonder onderwijs wordt dat misschien ook wat moeilijk.)

  4. ‘tenslotte is hij nog maar zeven en is verwoorden van je gevoelens nog helemaal niet zo makkelijk.’ -> kinderen vertellen gewoon wat hun dwars zit zonder daarbij na te denken, terwijl volwassenen nadenken en niets zeggen. Of geldt dit enkel maar voor mannen? 🙂

  5. HansDeZwans
    dit jochie is wel een denkertje, in elk geval een piekertje

    heerlijk vind ik dat, mensen die ook eens hun mond houden –
    gelukkig zijn er ook wel wat vrouwen te vinden die dat kunnen:)

  6. Wat je ze toch allemaal moet leren, hé? Zelfs hoe ze zich fatsoenlijk kunnen vervelen! Er zit niets anders op dan gewoon maar bezig blijven..geen dull moment met die knapen!

  7. Mooi geschreven, Assyke. Hopelijk is Faf nooit te druk om gewoon te kunnen spelen. De eisen die aan kinderen gesteld worden, worden steeds hoger. We moeten met zijn allen eens flink op de rem trappen! 🙂
    Hoe ging het met de toetsen? En wens je hem succes met de wedstrijd? Fijn weekend.

    • hij vindt zoveel dingen leuk om te doen, dat het eigenlijk aan mij is om zijn enthousiasme wat te temperen,
      blijkbaar vind ik dat lastig:), maar wel noodzakelijk, gelukkig dat de zwemuurtjes binnenkort tot het verleden zullen behoren,
      dat scheelt ook al weer een middagje!
      dank je, we zijn inmiddels al weer twee weekenden verder:))

  8. Heel herkenbaar (wij hebben twee mannetjes van 7).
    We gaan ons elk weekend middagen lang vervelen in het duin of in de bossen, dat lucht wel op!

    • dat deden wij vroeger ook thuis, heerlijk de veluwe op –
      bosbessen plukken in de herfst of thuis komen met zakken vol tamme kastanjes

      op dit moment zijn de weekenden ook al helemaal volgepland,
      merk dat het iets te veel wordt…de tijd zal leren wat er weg kan uit het programma

Geef een reactie

