Zehlouk van aubergine en tomaat

Aubergines zijn op het moment overal verkrijgbaar. Ideaal moment dus.

 

  • 2 grote aubergines of vier kleintjes
  • 6 tomaten of meer
  • anderhalve theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • zout
  • 1 teentje knoflook of meer
  • eventueel flinke eetlepel gehakte koriander
  • 2 eetlepels olijf/olie

 

.

Bereidingswijze:

Doe olie, paprikapoeder, zout en komijnpoeder in de hapjespan,
fruit het even en gooi vervolgens grofgesneden aubergines erbij
bak op een laag vuur of doe de deksel op de pan, het geheel mag niet aanbranden,
blijven roeren is in het begin gewenst totdat de vocht uit de groente vrijkomt
snijd ondertussen ook de tomaten en de knoflook erbij

laat het alles op een laag vuur gaar worden

de koriander kan er eventueel bij zodra de meeste vocht
verdwenen is – laat het dan een paar minuten meegaren
het vuur kan uit en de zehlouk kan afkoelen

Tips:
heerlijk met volkoren brood en zwarte gedroogde marokkaanse olijven

 

Eet smakelijk!

.

.

 

31 thoughts on “Zehlouk van aubergine en tomaat

    • dit recept is nat:))))

      maar ik denk dat je bedoelt als je ze in schijfjes wilt frituren

      ik sneed ze in niet dikke plakjes, deed er zout over
      en liet ze dan een kwartiertje staan, ondertussen de olie verhittend
      als je ze dan vervolgens frituurt of bakt, dan ze laten uitlekken in een zeef of
      met servetjes op een schaal

      dezelfde dag nog eten, dan zijn ze knapperig, de volgende dag zijn ze zacht
      en dan trouwens nog steeds lekker

  1. Hmmmm aubergines mijn favoriete eten….
    Wim: laat een pakje geconcenreerde tomatensap met kruiden en bouillon dienen
    als indringer van de aubergine….

    Ik ga koriander en komijn kopen….

    • je hebt gelijk, als je ze kookt, dan kunnen ze wel wat kruiden gebruiken
      anders overheerst de smaak van de aubergine erg en dat kan niet iedereen waarderen

      gebakken/gefrituurd volstaat enkel zout

    • een zehlouk is eigenlijk een soort van prutje,
      een beetje de marokkaanse variant op de nederlandse stamppot

      er zijn dan ook van meerdere groentes zehlouks te maken,
      van wortel bijvoorbeeld en bijv. bloemkool etc…

    • iedereen kan leren koken,
      je moet er alleen wel zin in hebben, tegenwoordig is koken voor mij ook vooral
      een moetje en dan is de (vroegere) creativiteit ver te zoeken

  2. In talloze kookboeken wordt voor aubergines een omslachtige voorbereidingsprocedure aanbevolen: in plakken snijden, met zout inwrijven, laten uitdruipen, afspoelen, drogen.

    Hiervan zou de zogenaamd ‘bittere smaak verdwijnen’.

    Ik gun mezelf absoluut geen tijd voor deze toestanden. Het zou er slechts toe leiden dat ik voortaan geen bewerkelijke aubergines meer gebruik. Dus sla ik die megastap over en ga gewoon met verse aubergines aan de slag. Nooit iets van bitterheid geproefd of zo. Wees je eigen baas in de keuken.

    • in dit recept waarin je de aubergines net zo lang doorbakt tot al het vocht verdwenen is
      en het alle smaken van de kruiden en tomaten in zich op heeft genomen is dat ook helemaal niet nodig,
      verder heb ik de tips uit de kookboeken nog nooit opgevolgd, een beetje onzinnige tip, met al dat spoelen etc…
      spoel je juist de essentie door de gootsteen

      en waarom aubergines uberhaupt gebruiken als de smaak niet aanstaat?
      veel groentes vind ik juist lekker vanwege zijn bitterheid, witlof bijvoorbeeld…wat zouden de kookboeken
      daarover zeggen om de specifieke smaak van het lof weg te krijgen?

      deze zehlouk heb ik van de zomer erg veel gemaakt, juist omdat het zo´n eenvoudig te maken maaltijd was:))

  3. Ik heb het vandaag gemaakt Assyke, aubergine niet mijn groente, verkeerd gepresenteerd gekregen denk ik.
    Ik heb een pittige paprikapoeder gebruikt, er kwam weinig vocht uit de aubergine.
    maar het eindresultaat, zo verrukkelijk!!!! Dank je wel meid!

Geef een reactie

