De kans die in het water is gevallen

Hoe vervelend overdag ook, zodra het avond wordt en iedereen slaapt, krijgt het versleten rubbertje van de hemelse kraan zijn charmes in veelvoud terug. Als je even weg bent in gedachten en langzaam terug keert, waan je je een moment lang aan de oever van een kabbelende rivier.
Na het doorploeteren vandaag van een interpretatie van Genesis is dat een lieflijk en geruststellend geluid. Lieflijkheid bestaat. Zelfs in de als wreed bekend staande natuur.
Je hoeft je oren maar te luisteren te leggen en je zintuigen veren op en wat kan tintelen zal dat ook doen en wat open kan gaan, zal open gaan. Mindfullness in de nog niet zo kleine uurtjes van de nacht.
Des te onbegrijpelijker wordt dan Genesis, waar afgunst, onderlinge haat en een god die partij kiest en verdeeldheid zaait, de basis lijkt.
Heel lang geleden heb ik de bijbel gelezen, geboeid van begin tot eind. Ik las het als een roman, wat het niet was.
De interpretatie van Jack Miles echter met zijn Biografie van God, die zich toespitst op het personage God, bracht me met de beide benen op de grond. De bijbel is natuurlijk geen vrijblijvend verhaal, bedoeld om de lezer te entertainen, zoals ik destijds. Hele samenlevingen zijn gegrondvest op dit boek en op grond van dit verhaal hebben dogma´s een steviger fundament gekregen dan de pilaren van welke kathedraal dan ook.
Genesis is wreed, maar vooral banaal en staat ver van de dieppaarse kleur van een vroege krokus of zelfs maar het gesteel van de vermaledijde reiger uit de burenvijver. Wat jammer dat het begin van de bijbel zich niet meer focust op de positieve kanten van het leven en dan met name in die van de mens.
Zou de geschiedenis en het heden er wellicht anders hebben uitgezien als de bijbel een positiever verhaal was geweest?
Enfin.
Dankzij het kapotte rubbertje laat ik me op de klanken van een gedempte xylofoon wegvoeren naar het land dat slaap heet en waar alles mogelijk is.
Zelfs het bestaan van een groenere geschiedenis.

12 thoughts on “De kans die in het water is gevallen

  1. Het oude testament is in feite het boek van de wraak.Het nieuwe testament het boek van de vergeving.In het algemeen lijkt het erop dat wij wraak gemakkelijker vinden dan vergeving.Ik denk dat de kracht in het individu ligt, één op één kunnen wij immers vergeven, soms? Groet!!

  2. nog even dan, voor ik onderduik
    wat ik niet kan rijmen is dat een God, die voor Alwetend en Barmhartig staat
    zich zo laat gaan in het eerste boek, daar waar hij de mens juist geboren laat worden,
    hij is als het ware de ouder, want schepper, en dan verwacht je juist begrip, liefde, verzorging en begeleiding,
    want de mens is nog een baby en weet van niets

    de vergeving uit het nieuwe testament komt uit de Boodschap die jezus de wereld wilde meegeven,
    maar waarvoor heb je een jezus nodig als je een Liefdevolle God hebt, die aan het Begin van Alles stond???

  3. vaders en zonen botsen wel vaker. recent kocht ik de testamenten in de nieuwe vertaling en weer gruwde de boze god.

  4. Ik ken de bijbel helemaal uit mijn hoofd. De meeste attheïsten doen dat.
    Het is eigenlijk van de gekke dat mensen zich door dat boek laten leiden.

  5. De bijbel is door mensen geschreven en die hebben God ,zo die bestaat ,allemaal eigenschappen toegeschreven, die in hun straatje te pas kwamen ,toen!

  6. Absoluut had het er anders uit gezien met de mensheid…
    Naapen, ‘apen’ eigenlijk is menselijk, namensen is apelijk….

    Er zou een nieuwe uitgave moeten verschijnen…..
    ‘Hoe word ik een levenskunstenaar’

    En ja de natuur is wreed omdat de natuur eerlijk is….en eerlijk is wreed (in onze ogen)….
    Maar wel oprecht….

    Maar daarover is het laatste woord nog niet gezegd….haha….

    ♥ (goed geschreven!)

  7. Ik vind je beschouwing mooi en wens in het midden te laten of de mensen God(s verhaal) schiepen of God de mens, die hij vervolgens verstootte. Je relateert jouw beleving aan iets wezenlijks en fragiels: de krokus en haar kleur en maakt daarmee God wat kleiner – geeft hem een plek die we wat beter aankunnen. God moest eens weten 😉

Geef een reactie

