Slechte juf versus slechte moeder?

Het ene kind op de ene en het andere kind op de andere school.
Een scenario waar je niet blij van wordt. En toch baal ik. Baal ik dat
Sas nog altijd halve dagen naar school gaat. Ik baal zo verschrikkelijk dat dat  vervelende scenario af en toe boven komt drijven als mogelijkheid.
Maar eerst natuurlijk praten praten en nog eens praten. Al zal het eerder zo zijn dat er op míj wordt ingepraat. Gevoelig voor goede argumenten als ik nu eenmaal ben.
Want wat is nu echt de reden dat hij de dagen niet vol mag maken? Stoort hij de andere kinderen? Begrijpt hij niets van wat de juf van hem verlangt? Wordt hij zo moe dat hij in een aquariumpje rondzwemt en niets meekrijgt?
Sommigen kinderen zijn wat later schoolrijp als andere kinderen, hoor je wel eens zeggen.
Is hij zo´n kind en moet ik me daar dus bij neerleggen?
En hoe belangeloos is mijn wens hem hele dagen op school te maken?
Die is niet belangeloos. Want ik ben er verschrikkelijk aan toe.
Een slechtere motivatie om een gesprek mee te beginnen kun je haast niet bedenken.
Want scholen zijn immers geen kinderdagverblijven.

Maar waarom werd ons dan voorgehouden dat kinderen vanaf vier jaar naar de basisschool gaan? Of geldt dat alleen voor de aangepaste kindjes? En wachten de andere in de luwte tot het moet. Van overheidswege.

16 thoughts on “Slechte juf versus slechte moeder?

  1. Wat is dit voor praktijk?
    Daar had ik tot nog toe nooit van gehoord!
    Wat een schande. En mag dat zomaar van de onderwijsinspectie?

    • Oh ja, dat is inderdaad zo. Je mag kinderen tot hun vijfde ook buiten de schoolvakanties mee op reis nemen en zo.
      Maar je hoeft het toch niet zomaar te accepteren dat hij de enige is die ’s middags niet naar school mag?
      Er wordt toch juist zo op gehamerd dat elk kind mee mag doen, ook als ze niet helemaal het makke schaap zijn dat juf wenst, en zelfs als ze ‘rugzakjes’ tot grote koffers op hun rugjes hebben.
      Misschien helpt dit voorbeeld je een beetje: een neefje van me was een vrolijk en zeer druk baasje dat volgens de juf teveel negatieve aandacht vroeg in de klas. Daarom werd er door de school sterk op aangedrongen hem naar het ZLMK te sturen, vanwege zijn ‘onaagepaste gedrag en verkeerde invloed in de klas’.
      Mijn schoonzusje heeft het jongetje toen zelf elders laten testen, en… hij bleek hoogbegaafd te zijn.
      Dus ze sprong nogal uit haar vel, dat zijn basisschool hem naar onderwijs voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (en geestelijk gehandicapten) wilde sturen. Alleen omdat neefje te druk en nieuwsgierig was voor zo’n stomme juf.
      En ze heeft er toen nog behoorlijk aan moeten trekken om hem op die school te houden, zo pissig waren de onderwijzers dat ze het lef had gehad om hun oordeel in twijfel te trekken!
      Hij is overigens later in twee studies tegelijk afgestudeerd (toen dat nog kon).
      Misschien heb je het al gedaan, maar kun je je zoontje niet ook onafhankelijk ergens anders laten testen?
      Wat er ook uit moge komen, het is altijd beter, en eerlijker, dan dat ze hem, en jullie zo laten bungelen!

      • In de tijd dat ik nog op de basisschool zat gingen er ontzettend veel kinderen naar de LOM school, zo noemden wij hier scholen voor kinderen met leermoeilijkheden.
        Er blijken achteraf inderdaad heel veel kinderen, zoals jouw neefje, naar die school gestuurd te zijn, die heel andere problemen hadden dan het niet begrijpen van de lesstof.

        Ook mijn oudste had wat problemen in het begin, was erg fladderig, kon zich moeilijk concentreren, snel afgeleid en voortdurend in gesprek met zijn omgeving. Hem aan een rustiger tafeltje zetten, overgaan naar een klas waar de helft van de kinderen ouder waren dan hij en vooral méér uitdaging hebben hem veranderd van fladderig jochie in een kind die heel
        serieus bezig is met zijn taakjes en er ook nog eens van geniet.

        Einde probleem.

        Sas is vooral erg enthousiast en druk en denkt nog altijd dat naar school gaan vooral plezier maken betekent. Ik heb bij hem de indruk dat de overgang van peuterspeelzaal naar kleuterschool een heel grote is. Wat wel raar is, want in mijn herinnering was de kleuterschool een soort van peuterspeelzaal en mochten kinderen heel veel zelf dingen doen.
        Dat is nu erg veranderd. Ze moeten heel braaf aan een tafeltje zitten alsof ze al in groep drie zitten en zich heel erg aanpassen.
        Met de juf heb ik de hele maand al korte gesprekjes als ik hem tussen de middag op kom halen.
        Maar een echt Serieus Gesprek heb ik nog niet gehad. Die vraag ik aan zodra de verjaardagsdrukte van oudste achter de rug is.

        Mijn irritatie is vooral gegroeid na dat ik van de moeder van een buurjongetje had gehoord wat de reden was dat haar kind ook niet hele dagen mocht (zelfde klas, zelfde juf). Het jochie zat s middags met de duim in zijn mond, een teken dat hij wat moe was. Het argument van de moeder was dat hij daar over heen zou groeien juist door de dagen vol te maken.
        Ze is er met de juf niet uitgekomen en heeft hem op een andere school geplaatst en het gaat nu goed met hem.

        Daarom begin ik me af te vragen of het aan de juf ligt. Of zij het wel aan kan als kinderen net even iets meer van het een of ander nodig hebben.

        Sorry, erg lang.

  2. Assyke, laat de juffrouw van Sas eerst maar eens antwoord geven op jouw vragen.Zij kan observeren waarom Sas nog steeds halve dagen gaat.En neem jezelf niet kwalijk dat je niet geheel belangeloos bent.Natuurlijk ben jij er aan toe dat hij hele dagen gaat.Het kan zo maar zijn dat het niet klikt tussen kind en juf, dan is een andere school, of andere klas een optie.Het beste ermee.Groet!!

    • het is een piepklein schooltje, de reden waarom ik mijn kinderen daar graag op heb,
      naar een andere klas gaan, is dus geen optie, er zijn geen andere klassen

    • @ Antoinette
      :))

      @Nanda
      het is een teveel aan indrukken
      en nog niet goed wetend wat er van hem verwacht word
      maar vooral een wiebelig kondje en dito mondje:))

  3. Toen ik het las dacht ik net als Selma aan hoogbegaafdheid. Misschien vindt hij niet genoeg uitdaging in de klas, verveelt hij zich misschien? Ik vind het iig heel vreemd en je zit er maar mooi mee. Sterkte!

    • @Mijnnikonenik
      voel me nooit zo deftig,
      maar een beetje zou wel helpen:)

      @Johan
      ik ga zeker een officieel gesprek aanvragen
      informele heb ik er al een handvol gehad

    • Nou Johan, dat lijkt me een wat al te gemakkelijke opmerking.
      Juf en directeur heeft Assyke ongetwijfeld al gehad (en die zijn, waarom niet, twee handen op 1 buik).
      Daar moet echt een onafhankelijke (deskundige) buitenstaander bij. En een beetje gauw.

  4. Er zijn luidruchtige, stille, hevige, zachte, ……..

    het
    ene kind
    is het andere niet

    doch van elke wenende schat
    zijn al de traantjes even nat

    voor
    de moeders
    een bron van verdriet

    Succes met de officiële gesprekken, Assyke!
    Lenjef

  5. Hier kan ik toch maar één wijze raad geven. Praat met school. En wel zo snel mogelijk! Gauw! Hoe langer je wacht, des te groter wordt het wederzijdse onbegrip.

Geef een reactie

