Nagelbijters en ontstoken nagelriemen

Sas is dubbelbelast. Via zijn vader en via mij, al doe ik het zelf al jaren niet meer.
Maar ooit heb ook ik rondgelopen met alle tien vingers in het verband, door een vervelende infectie van de nagelriemen.
Zijn vader doet het nog altijd.
En nu heeft Sas dus een ontstoken duimpje. Nou ja, -pje…
Het is groot, rood en het stond op springen.
De juf vertelde gister dat hij de hele dag dromerig door de klas had gelopen. Er was nauwelijks tot hem door te dringen. Dat is zo on Sas, dat de infectie gister waarschijnlijk op zijn hoogtepunt was.
Vandaag bij de huisarts moest er gesneden worden.
Van te voren werd zijn duim besprayd met een ijskoude vloeistof om de vinger wat ongevoeliger te maken, maar de incisie kwam blijkbaar toch aan. Met intense bewondering zie ik hem dan geen krimp geven.
Maar toen ze klaar was en het enge mesje en rommel opruimde kwam hij los,  geschokt dat dit hem was overkomen, geschokt door het zien van bloed, mes en snee en de pijn die nu voelbaar werd, want dat het een grote en diepe snee was, kon ik ook wel zien.
Eenmaal thuis heeft hij een sinaspril gekregen en ben ik badedas gaan kopen. Van mijn oudste weet ik dat de badjes het mogelijk opgelopen traumaatje snel geneest, want wat is nu leuker dan een paar keer per dag te mogen spelen met monstergroen water?

21 thoughts on “Nagelbijters en ontstoken nagelriemen

    • gewoon een kwestie nooit in contact zijn geweest
      met foute bacterieen:)

      dat van mij was gebeurd in Marokko tijdens temperaturen
      rond de veertig graden en slechte hygiene in de huisjes daar

      Sas heeft het weekend zich lekker uitgeleefd in het park,
      wie weet wat dat vingertje allemaal tegen is gekomen daar:)

  1. Elk mens(je) heeft/doet wel iets om iets anders te camoufleren/verbergen denk ik wel eens. Zelf heb ik tot de maand dat ik moest werken geduimd, na de eerste dag smaakte mijn duim niet meer en heb ik het nooit meer gedaan. En je moest eens weten wat ze er allemaal opgesmeerd hebben om me er vanaf te brengen, niets hielp 😉 Nu vraag ik me wel eens af waarom men (inclusief de huisarts) dat nodig vond, mijn duim was het toegangskaartje naar mijn droomwereld…

    • eigenlijk zeg je dus…
      afblijven van die duim
      als ouder

      hmmm…
      mijn baby duimt ook
      en ik ben er blij om, omdat zij iets heeft
      wat haar broers niet hadden
      een natuurlijk troostmiddeltje dat ze altijd bij de hand heeft
      ze kan daardoor veel makkelijker haar rust vinden
      heel belangrijk

      • Ik zeg niets hoor, ik spreek alleen voor mezelf. Voor mij was duimen een vluchtroute naar een andere wereld, onbereikbaar voor mensen die me pijn deden en dat was voor hun een probleem.

        Jouw baby heeft een andere reden denk ik want er is genoeg liefde aanwezig lijkt me 😉

    • dat stoere is nu wel weg:)

      ja, is een oud reclameliedje
      volgens mij word er voor badedas geen reclame meer gemaakt
      een beetje een oubollig doucheprodukt is het geworden tussen de Dove´s en de Sanexen

  2. Wat dapper en daarna wat zielig. En van dat Badedas tegen de ontsteking had ik nooit gehoord. Gewoon een scheut in het water?
    Ik vraag het omdat ik kleinkinderen heb. Beterschap gewenst!

    • ja, vroeger schreven ze ook wel biotex voor
      of soda,
      maar soda schijnt weer niet zo goed te zijn

      het gaat om de groene Classic Badedas
      er zit paardekastanje extract in,
      misschien dat een ontstekingsremmende eigenschap heeft

  3. Ah, nagelbijten, dat is het dus. Als je te ver doorbijt, kan het heel pijnlijk zijn, denk ik, maar tot ontstekingen leidt het hier ook niet onder de nagelbijters. Ik bijt niet, ik peuter. Ook nooit ontstekingen gehad, al heb ik wel eens tot bloedens toe doorgepeuterd, bij spanningen vooral.
    Toen mijn kinderen kleine baby’tjes waren, vonden ze hun duimpje ook wel eens en dan sabbelden ze er lekker op. Tegenwoordig wordt de baby’s een speentje in de mond geduwd zodra ze deze open doen. En ze houden deze soms ook nog wel drie jaar in hun mond. Ze huilen als ze hun speentje weer eens kwijt zijn. Dat weet iknu, omdat ik oma ben. Daar had ik met mijn kinderen dus geen last van, die zochten hun duimpje, of in het geval van mijn zoontje, zijn twee middelste vingertjes, weer op. Toen ze heel klein waren was dat soms nog wel even zoeken, maar ze huilden niet. En ze hebben er later ook geen nadelige gevolgen van ondervonden.
    Ik wist ook niet, dat badedas ontsmette, Assyke.. Ik heb er (voor de dieren) net speciaal groene biotex voor gekocht.

    • badedas schijnt beter te zijn dan biotex of soda
      tenminste als ik de verschillende huisartsen over de afgelopen jaren mag geloven

      bij normale werkzaamheden en hygiene zal zoiets ook niet snel ontsteken
      ik heb zelf ongeveer dertig jaar nagelgebeten en het is nooit fout gegaan
      tot dat ik in Marokko was onder zeer hete en broeierige omstandigheden,
      tel daar de slechte sanitaire voorzieningen bij op
      en het was meteen raak

      een waarschuwing was het niet,
      ben daarna nog twintig jaar vrolijk doorgegaan met deze onhebbelijke hobby:)

  4. Nagelbijten kan vervelende gevolgen hebben ja. Net als te smalle schoenen. Hierdoor kunnen de teen nagels ingroeien wat voor ontstekingen kan zorgen.
    Badedas is een goeir remedie ;ijkt mij 😀

  5. Assyke, als kind en puber beet ik nagel.
    Ik kreeg altijd kritiek maar hoorde een buurvrouw van mijn moeder eens tegen haar zeggen: ach Nans (naam van mijn moeder), nagelbijten is verborgen energie. Ik kon mijn buurvrouw wel kussen.

Geef een reactie

