Van koffiejunk naar chocofreak

Voor de komst van de crosstrainer had ik de drie theelepels suiker al uit mijn koffie geweerd.

Om die bittere pijn wat te verzachten nam ik melkdik in plaats van suiker. De calorieen hadden natuurlijk vette pret, maar dat kon me niet schelen. Het ging mij om het ontwennen aan de zoete smaak van koffie. Na een week of wat veegde ik ook  koffiemelk in het vergeethoekje en dronk mijn ochtend koffie en de tussen door koffies zwart. Ik moet zeggen, dat was een schok, ondanks de maatregelen die ik had getroffen.  Om niet het idee te krijgen dat ik mezelf een beker gif cadeau deed, had  ik de verhoudingen koffie/water veranderd. Smakelijker werd het er niet op, maar het wantrouwen jegens mij zelf nam af.

Het probleem is echter dat ik geen fan ben van Starbucks. Er kwam onherroepelijk dat moment dat ik s´ochtends vergat dat ik een caffeine junk was. Ik probeerde het met thee, maar dat is al helemaal  $%”$%#&$   zonder de toevoeging van suiker. Pffff…het leven van een moderne welvaartmens gaat beslist niet over rozen.

En dan vind ik op een dag achter  in het keukenkastje een verdwaald fairtrade cacaopoederpakje met heuse vanillesmaak (?). Toevallig was het net weekend en hadden de kinderen wel een extraatje verdiend. Het vroor, het was ijskoud. Ideaal!  Zo gedacht zo gedaan. Het pakje werd opengemaakt, gemengd met warme melk en de kinderen kregen er rode wangetjes van!

Maar mama was er ook nog en die had helemaal niets meer waar ze zich drinksgewijs op kon verheugen. Ze zal hebben gedacht dat zonder een blije mama er ook geen blije kinderen zijn en ze eigende zich na een dag of wat een beetje van het cacaopoeder toe. Dat smaakte verrekte lekker. Zonder melk dan wel. Alleen kokend heet water! Wat een sensatie om die mok in die winterse omstandigheden in je beide handen te houden. Aan drinken kwam ik bijna niet toe, zo bevredigend was het warme gevoel dat door mijn lichaam via mijn handen stroomde. Net in die chocoladedroom las ik ergens op MSN dat ontbijten met zoetechocola helpt bij afvallen. Waarom zou je niet geloven wat er op MSN wordt beweerd als het in je voordeel is? De deal met mezelf werd snel gesloten. Chocola mag met suiker!

En zo kwam het theelepeltje weer boven water.

31 thoughts on “Van koffiejunk naar chocofreak

  1. “het leven van een moderne welvaartmens gaat beslist niet over rozen.”
    Misschien over theerozen, Assyke? Drie a vier koppen groene thee per dag doet pondjes smelten.
    En je handjes rondom zo’n mok varen er wel bij.

    Leuk geschreven weer.

    • dat van die theerozen
      daar moeten we nog even op wachten, geloof ik:)
      wat de andere theeblaadjes betreft, ben me nu aan het
      orienteren
      drink nu witte/groene thee met jasmijn
      goed te drinken zonder suiker
      maar ik mis de bite die koffie en chocola wel heeft:))

    • zou het?
      vandaar dat niemand complimentjes maakt
      dat ik zoveel slanker ben geworden
      sinds de crosstrainer ons huisgenoot is geworden

  2. Lekker opwekkend ook nog eens een keer. Hier nog zo’n zoete kou. Ik neem weer steeds meer zoet, terwijl ik het ruim een jaar helemaal niet meer at. “Doe niet zo streng,” hoofde ik dan. “E’n koekje, dat moet toch kunnen.” Eén koekje bestaat niet voor mij, wel één rol. Gewoon Cold Turkey, dat i de oplossing voor mij.

  3. Ik kan ook niet zonder suiker in mijn koffie en in de thee geen suiker is inderdaad niet te drinken. Maar wat je nu omschrijft klinkt lekker zeg! Cacaopoeder met vanillesmaak. Ik ga op zoek!

  4. Zoetjes aan zul je wel weer gaan koffie lurken,chocomel is zo vies in de zomer brr.

    ot;leuk dat je even kwam lezen en reageerde op mijn ‘kletspraat’ waterjufferblog.Leren zeilen is ook verslavend maar heeft het voordeel dat je er vanaf valt…………….van de boot dan toch.

    • ja, is dat zo?
      ach is ook niet erg, in de zomer drink ik alleen water

      het enge van zeilen is dat ding, die tegen je kop zwiept
      de enige twee keren dat ik gezeild heb, had ik beide keren
      een blauwe buil.

  5. Chocola, godenspijs en in vloeibare vorm zo mogelijk nog lekkerder. Bovendien produceert het ook nog eens endorfines in het lichaam. Geen wonder dat je er blij van wordt.

    • het is wel waar dat ik me na een kop chocola beter voel
      dan na koffie
      het rare is alleen dat je van koffie denkt dat je het nodig hebt:)

  6. Je hebt van zonnatura soort oplosthee (daar moet je wel zo’n setje met een theezakknijpding voor hebben) en dat is heel lekker, ook zonder suiker! Maar wel weer prijzig natuurlijk.
    Verder; het voornemen is er en dat is al heel wat. Weet je – en ik spreek uit ervaring – wat je moet doen? Ziek worden. Behoorlijk ziek. Kilo’s vliegen er af en dan ben je zo blij met je gewicht en je figuur, dat je dat vast wilt houden. Dat is veel makkelijker dan afvallen. Dus probeer ergens een voedselvergiftiging op te lopen. =D

    • Een voedselvergiftiging houd ik liever verre van mij
      brrrrrr…
      heb dat vorig jaar opgelopen, is wel genoeg ervaring voor de rest van mijn leven
      liefdesverdriet is ook a keen way to loose weight
      best lastige keuze eigenlijk:)

      zonnatura ken ik van brandnetelthee, venkelthee etc…oplosthee ook, wel zonder knijpding
      maar die vond ik niet lekker, was een soort van sapje
      ik denk dat je iets anders bedoelt
      zal eens in de winkel rondneuzen

  7. Koffie zonder suiker smaakt bij mij enkel als het gloeiende, gloeiende, heet is.
    Chocolade kun je het beste eten met letters ( sinterklaastijd ) en hoe meer, hoe lekkerder.
    Vandaar dat ik mijn naam heb veranderd in Hartelijke Hot Hulk!
    Even tellen……………..dat zijn 16 letters.
    Niet verkeerd in vergelijking met vroeger!

  8. Mijn ritme is als volgt: ’s ochtends chocolademelk (van vetvrije melk), overdags Darjeeling thee en ’s avonds groene thee (behalve Vrijdagavond, dan drink ik een wijntje). Ik wordt er weliswaar niet dunner van, maar ik voel me er wel bij. P.

Geef een reactie

