Marokkaanse armeluis snert: Verrukkelijke Bisara!

Ik weet dat iedereen aan de snert is.
Maar als iemand er tegenop ziet deze rijkgevulde soep te maken, dan is er een gekruid marokkaans alternatief, dat wel wat tijd vergt, maar een minimum aan handelingen. Toch ook fijn  in deze drukke tijden:)

benodigdheden:
uiteraard een pan
pond spliterwten
1 á 2 theelepels komijnpoeder
1 á 2 theelepels paprikapoeder
3 teentjes knoflook en voldoende zout
water
olijfolie
en
aandacht

Week een avond van te voren de spliterwten.
De volgende dag leg je alles klaar wat je nodig hebt en dat is dus niet zo veel.
Neem een hoge pan en doe er een paar eetlepels olijfolie in, de kruiden en het knoflook, en fruit op een zeer laag vuur onder voortdurend roeren, na een half minuut doe je de geweekte spliterwten met weekwater erbij en laat het op het allerzachtste vuurtje langzaam koken. Dat koken mag best een uur of twee in beslag nemen, want alleen zo vallen de erwtjes uit elkaar en wordt de bisara smeuiig.
Als je merkt dat er nog maar weinig water in de pan is en de erwten eruit zien alsof ze gepureerd zijn, moet je blijven roeren, opdat het niet aanbrandt.
De bisara is klaar als het eruit ziet als een groenbruinige satésaus. In dat geval kun je het vuur uitzetten en de bisara even laten rusten.
Serveer het op een groot plat bord, druppel er wat olijfolie over heen en strooi er wat paprikapoeder en komijnpoeder er bovenop.
Eten met donker brood en uiteraard met je vingers.

40 thoughts on “Marokkaanse armeluis snert: Verrukkelijke Bisara!

  1. Nou ik ga het overschrijven en een keer maken, ik heb een Marokkaans kookboek, maar al die heerlijke spullen zijn hier niet te krijgen, denk alleen in een grote stad, maar dit is appeltje eitje.

    Ik heb ooit eens zalig gegeten op de Vu in Amsterdam tijdens de Ramadan, we hadden onze eerste stuk geschreven en er waren allemaal belangrijke mensen uitgenodigd en de avond sloot af, toen het donker werd, met een maaltijd, gekookt door allemaal culturen, er was gezang, gebed, gezelligheid en heerlijk eten, dingen die ik nog nooit had gezien, maar zo lekker, ik voelde me op dat moment zo thuis op deze wereld en denk nu zeker te weten dat mijn wortels niet in Nederland liggen

    • misschien liggen je wortels in het uiterste zuiden van nederland:)

      ik ben niet eens benieuwd of je het lekker vindt, want weet wel haast zeker van wel
      nog een voordeel: het is een gerecht waar je van afvalt:)))))

    • ja, geen vlees,
      het is dan ook een zeer lichte maaltijd,
      daarom raad ik ook aan er zwaar brood bij te eten,
      het liefst biologisch of natuurlijk gegist brood

    • probeer het eens, dan zul je zien
      dat er alleen geroerd hoeft te worden als het bijna is ingekookt
      verder vraagt deze maaltijd (het is geen soep) nauwelijks dure ingredienten
      of moeilijke handelingen

      het weken een avond van te voren mag je zelfs overslaan,
      ik doe het wel omdat de erwten dan sneller gaar zijn.

  2. Een puur gerecht, met knoflook, olijfolie en komijn. Dat moet haast wel lekker zijn, ik ga het uitproberen, Assyke. En dan zelfgebakken brood erbij mmm. Hoeft er geen koriander in? Dubbel mmm mmm.

  3. Lijkt me heerlijk Assyke,ben alleen niet vegetarisch.
    Maak zelf altijd snert,erg goedgevuld met groente,en vlees enz en groene erwten ipv spliterwten,vind ik dan weer lekkerder.
    Heb een grote(en ook een kleine) slowcoocker/crockpot dan staat het ook rustig een hele dag te trekken.heel zachtjes pruttelen en brandt niet aan.
    Maar ga zeker jou recept ook eens proberen ,ga er dan wel vlees bij zoeken wat er qua smaak bij kan:-)

    • ja, herkenbaar,
      mijn vader eiste er ook altijd wat vlees bij,
      mijn moeder grilde voor hem dan altijd wat rolletjes gehakt:))

      het wordt in marokko wel eens in combinatie met gemarineerde en gebakken
      sardientjes gegeten
      misschien kan ik voor de mensen die dit gerecht toch net iets te armeluis vinden
      het recept van de gemarineerde sardientjes erbij geven

      ik maakt het altijd alleen zo,
      omdat anders de bisara onder gesneeuwd wordt:)))

      zit net te denken dat als je er ambachtelijke runderrookworst door heen
      doet, het dan een multicultigerecht is en het probleem van het vlees is opgelost:)

      • Die sardientjes komt hier goed over,,lijkt me ook erg lekker! Maar kan inderdaad ook een runderrookworst proberen of rundergehaktballetjes erdoor kieperen

  4. Lijkt me zeker de moeite waard om eens te proberen, als variant op mijn eigen snert… 🙂

    En een keertje vegetarisch is niks mis mee natuurlijk, integendeel!

    Ik ben benieuwd… 🙂

  5. Zelf snert ik regelmatig op mijn eigen manier. Ik noem het een maaltijd soep. Begint met een 300ml blikjhe van Unox. Kost 79 cent en bevat veel betere snert dan hun nieuwe zakken van 300 ml die de voor de dubbele prijs in de winkel liggen. Ik begin echter met een handje mexicaans roerbakgroente (veel paprika, rode bonen, mais, ui, sperzibonen. kost 30ct/persoon). Gooi ik in een klein pannetje in een cm water. Daarover strooi ik tandoorikruiden (20ct/per persoon). Dat breng ik aan de kook, vooral omdat de mijn mexicaanse roerbakgroenten uit de vriezer komt. Vervolgens de inhoud van het blikje er bij en roeren tot het kookt. Ik eet dat met de kapjes van brood, wat anders over blijft. Soms doe ik er pasta door, wat natuurlijk ook gewoon brood is. Is allemaal klaar in een minuut of 10 en kost per persoon 1,30 voor een meer dan voldoende maaltijd.

    Voorheen ging ik nog wel eens naar de Hema omdat hun geserveerde snert goedkoper is per ml dan hun koffie. Je hebt dan ook geen afwas. Maar dit hierboven gaat vlotter, smaakt beter en kost de helft.

    Gezien de pond spliterwten heb ik de indruk dat je het niet over een 1-persoons maaltijd hebt. Ik haak om de reden af.

    • nee, het is idd een gezinsmaaltijd
      jij zou de hoeveelheden kunnen halveren
      en mocht het dan nog te veel zijn,
      dan zou je een portie kunnen invriezen
      wat de kosten betreft, dit is een zeer goedkope maaltijd
      en bevat geen e nummers etc…

      wat jij doet, dat geexperimenteer dat ken ik,
      ik kon dat nooit laten,
      nu probeer ik mijn hoofd er een beetje bij te houden,
      want er is altijd wel iemand aan tafel die de experimentjes anders
      afkeurt.

    • moet je hier niet doen; maar 60% van de mensen zeggen dat ze toiletpapier gebruiken.Leuk idee om uit eten te gaan, en dan met de voorpoten eten…..

      Maar op vakantie wilde wat toeristen ook aanvallen met de voorpootjes; kreeg gelijk een tik met mijn mes op zijn vingers.Ik vertelde hem wat je doet met wat op je bord ligt is jouw zaak; maar je houdt je kluiven van mijn eten af.Noro virus en zo..

    • Probeer het eerst eens met komijnpoeder,
      zodat je weet hoe het kan smaken,
      daarna doe je het met geplette, met hele, met de hele boom etc…
      experimenteren is leuk, maar het is handig als je eerst weet wat de basissmaak is

      de sardientjes komen vanavond of morgen
      wanneer is er bij jullie de vismarkt?

    • is één van de makkelijkste gerechten die ik ken,
      kan eigenlijk niets aan fout gaan, behalve aanbranden
      maar dat heb je als je iets op het vuur zet:)

      eet je het met stevig brood dan is het zeker voedzaam

      het wordt in Marokko ook gemaakt met gedroogde tuinbonen,
      maar ik vind zelf met erwten het smakelijkst

    • hmmm telepathisch zou dat hebben gekund,
      anders niet, want het blogje staat er maar net,
      ik denk dat je een goede kokkin trof, die had mij niet nodig!

      hulk in beeld?
      ik weet al hoe je eruit ziet, maar ik kom kijken,
      want wie weet ben je nu nog groener en hotter…

    • Wij eten het niet als soep:)
      het gerecht is een typische plattelandsgerecht in de winter,
      omdat het zo voedzaam is, werd het in grote tonnen buitenshuis bewaard
      zodat er de hele winter uit geschept kon worden

  6. Als kind lustte ik geen snert. Dat kwam door de spliterwten. Maar ook omdat ik wel eens gruwelijke onderdelen van dode varkens in mijn soep vondt: bah!

    Jarenlang bleef het in mijn ban, da’s het voordeel van zelf koken.

    Maar echtgenoot lust het wel graag dus ik ben gaan expirimenteren. Ik maak het wel met vlees (maar geen botten, kluiven en staarten, ugh!) en heb bijna alle split peulvruchten geprobeerd die te koop zijn en ik hou het op splitkikkererwtensoep. Geen dikke. Daar waar de oudhollandse recepten over twee liter water praten voeg ik 3 à 4 liter water toe. Dan brandt het niet aan, en kunnen we in de loop van de middag als een en ander een paar uur heel zachtjes kookt een paar kopjes consommé voorproeven. Liefhebbers van gevulde soep krijgen een schep onder uit de pan.

    • precies waarom ik vroeger bij ons thuis geen boerenkool en erwtensoep lustte,
      de eerste vanwege de vieze reuzel, waarvan ik aan tafel letterlijk van over mijn nek ging,
      en de grillige glibberigheden die ik in de snert terugvond, bovendien smaakte het zo machtig, bah

      als ik een soepbotje niet aandurf, ben namelijk ook niet zo van de rauwe dingen,
      dan kook ik een stuk rundvlees in de bouillon, dat vlees gebruik ik later voor andere dingen
      met kruiden krijg je alsnog een geurige bouillon

      ik heb het nooit met kikkererwten geprobeerd, maar het is een logische keuze,
      de bisara zelf wordt of met erwten of met gedroogde tuinbonen gemaakt, maar je kan alle kanten op

      een consommé van erwtensoep???? of bedoel je van de bouillon?

      • Als je kikkererwtensoep maakt met 3-4 l water ipv 2, dan zakt de vulling naar onderen, en als je dan niet roert, schep je de consommé van boven af. Heerlijk om in de loop van de middag alvast een kopje te nemen. Dan drijven daar wel een paar flinters prei in en een verdwaalde splitkikkererwt.

        Later bij de maaltijd roer ik het pas goed om.

    • ja, vooral koriander en selderij geven bepaalde gerechten die warmte
      van hrera ga je in de winter dus ook echt transpireren:)

  7. Pingback: Gemarineerde marokkaanse sardientjes « Assyke's Blog

Geef een reactie

