Borre en de aanstaande exjuf

Vanavond een dubbelgesprek met de bijna exjuf van oudste die de aankomende juf wordt van middelste.
Spannend vind ik die oudergesprekken altijd. Vooral nu de installering besproken zal worden van mijn kleutertje.

Als ik me dat realiseer, dat ik meer bezig ben met de installering, dan met de rapportbespreking van oudste, besef ik dat het goed gaat met Faf. Zo moeizaam als het begin van dit schooljaar was, zo geintegreerd voelt hij zich nu. Leren is leuk. Lezen nog meer.
Hij heeft misschien ook wel zijn leeftijdsbestemming gevonden. Zes, bijna zeven, met de prikkelende leerervaringen die daarbij horen. De onrust in zijn lijfje, maar vooral in zijn hoofd, lijkt wat getemperd te zijn.
Jij vraagt, ik lever, zal ik hebben gedacht toen ik deze middag dan ook urenlang doorbracht op de stoffige site van Marktplaats op zoek naar de gestreepte boekjes van Borre.  Je kan je er op abonneren, dan krijg je twee keer per maand een vers boekje. Die boekjes volgen de ontwikkeling van de leesvaardigheden van je kind op de voet.

Dat klinkt leuk. Op een duur abonnement zit ik echter niet te wachten.
Er zijn vast genoeg ouders die niet alles bewaren wat ooit van hun kindje was en die alles veilen wat los en vast zit. En dat klopt. Nadat de boekjes één keer gelezen zijn, moeten ze blijkbaar weg, want ze zijn volgens de adverteerders allemaal zo goed als nieuw.
Toch blijft het lastig om de hele verzameling te vinden, inclusief originele bewaarbox. Want blijkbaar is de bezitter van een goedgevulde doos niet zo happig op het loslaten daarvan.
Zo stel ik mijzelf ook een beetje voor. Eenmaal aangeschaft hoop ik er nog twee andere kinderen mee blij te maken. En dan zijn we wel een jaar of zes verder. Een bewaardoos is dan wel heel handig. Ook om naar te kijken op een kindje zijn kamer. Want ook kinderen voelen zich trots als ze een heuse boekenkast hebben. Soms als wandversiering en soms om uit te lezen.
Maar goed. Nu ik niet meer zo veel schrijf, heb ik de neiging af te dwalen.
De koters worden groot.
Ik denk dat dat het hoofdonderwerp van vanavond zal zijn.

21 thoughts on “Borre en de aanstaande exjuf

  1. Es gibt ruhige Hoffnung für Griechenland. alle Hotels und Feiertagbungalow sind für dieses Jahr bereits voll hauptsächlich
    von Deutschland und von den Holländern angemeldet worden

    • jazeker,
      maar sommige kinderen past een oudere leeftijd beter,
      mijn oudste had nooit echt rust in zijn hoofd en dat was pijnlijk voor hem en voor ons,
      verder draaide alles in ons gezin om hem, ten koste van de andere twee.
      er is nu veel meer harmonie

    • ik heb al beet:)
      35 in plaats van 120 euro
      ze woont in hilversum, net iets te ver om op te komen halen,
      maar gelukkig bestaat er zoiets als pakketten post

    • Baruman,
      nou dan heb jij een soepele tong:)
      leek mij een zin om een paar keer over te struikelen

      fijn je weer eens langs te zien komen
      en dank je voor het inlijsten
      iets waar jij volgens mij wel goed mee uit de voeten kan

  2. Mijn leukste boekenplank is die waar de kinderboeken staan.En stiekem lees ik ze eerst zelf.Geweldig.Wat fijn dat Faf zich zo plezierig ontwikkelt, dat geeft moed. Groet!!

  3. Hier spreekt een betrokken en gevoelige moeder. Wens je heel veel wijsheid en tact bij de begeleiding van je lieve koters!!
    Weet zeker dat het je zal lukken!

    Groet

  4. Ouderavonden..jarenlange ervaring van de andere kant..wat ouders toch op hun kinderen lijken! Een oom van mij had 13 kinderen – stel je voor!- en zei me vertrouwelijk, wetend dat ik toen in het onderwijs zat:: Weet je wat het ergste is..die ouderavonden!
    En spullen van je kinderen bewaren..da’s hardstikke leuk,,Maar als je dan kleiner gaat wonen, zijn die kinderen blijkbaar weer niet oud genoeg om hun spullen ook zo interessant te vinden, dat ze ze ook meenemen! En waar laat je die voor jou zo geweldige spullen dan? Tja, ook frustratiies zijn ons lot!

    • het was dit keer een kort gesprek
      de juf had toch maar besloten, het gesprek over Sas op een ander tijdstip te houden
      en over Faf had ze niet veel te vertellen, behalve dat ze supertevreden over hem was,
      we zaten er bij en grijnsden van oor tot oor:)

      ruimtegebrek, tsja dat heb ik vijftien jaar mogen ervaren,
      vond het wel prettig, want ik ben een verzamelaar, in die zin, dat ik moeilijk dingen
      weggooi, en dan is minder ruimte beter:)
      natuurlijk bewaar je niet alles van je kinderen, maar die Borre boekjes zijn toch wel een beetje een tijdgeestding, geef je niet zomaar weg.

  5. Zonen #1 en #2 leerden makkelijk lezen en bij de bibliotheek vonden zij genoeg.

    Alleen jongste zoon had moeite met leren lezen. Heel veel moeite met lezen, bleef aanvankelijk steken op avi 1.
    Er moest geoefend worden en toen bleek dat je avi 1 niet zomaar kan kopen. Er staat wel wat in de winkel en bib, maar niet veel. Toen was een abonnement op de Leesleeuw een uitkomst!
    Eens per maand komt er per post een boekje en dat is dan een klein feestje en heel duur was het niet. Nu is een Leesleeuw abonnement voor groep 3 €17,50.

    We hebben het over 2005 en toen al hadden ze bij uitgeverij Zwijssen het mooie principe dat abonnementen NIET automatisch verlend worden. Elk jaar moet je opnieuw de beslissing nemen. Zo konden we zonder rompslomp een jaartje overslaan toen zoon zijn achterstand inhaalde. Drie jaar hebben we een abonnement gehad denk ik.

    Bewaren. Tja een tijdje heb ik ze bewaard. Maar je leest ze nooit meer en jongste zoon is hier bij ons toch echt het laatste kind. Avi 1, 2 en 3, dat is toch voor beginnende lezers. Ik heb ze aan de juf op school gegeven die extra lessen af aan de kinderen die moeite hebben met lezen. Zo werd haar boekenplank iets gevulder.

    • De Borre reeks voor groep 3 kost 120 euro,
      10 euro per maand, dan komen er twee boekjes
      op zich is vijf euro per boekje niet duur, maar wel als je er 24 moet afnemen
      Faf heeft geen moeite met lezen, maar hij wil graag deze borre boekjes hebben,
      hij vindt ze leuk en hij wilde ze graag in een bewaarbox, had hij gezien bij schoolvriendjes
      het wordt bij hem in de klas nogal gestimuleerd, ze gebruiken het in groep 2 ook als voorlees en oefenboekjes

      De leesleeuw ken ik niet
      Wat het bewaren betreft, je hebt gelijk, als het geen dierbare herinneringen zijn, dan heeft het weinig zin ze te bewaren, ze dan aan school te geven, is een goed alternatief
      maar op Marktplaats worden de gekste dingen verkocht, soms echt onzindingetjes voor een euro, terwijl het niets meer is, het gaat dan echt om geld verdienen aan spulletjes

      geld verdienen aan boeken van je kinderen…ja, daar kan ik me niet zo in vinden
      liever geef je ze dan aan een buurkindje of aan school etc…

      • Ik ben helemaal voor 2e hands. Zeker bij boeken. Laatst heb ik bij de kringloop voor een prikje 5 boeken gevonden die geschikt zijn voor zoon om voor Nederlands te lezen. Op zijn Vmbo school moeten ze (klas 2) altijd het boek dat ze voor Nederlands lezen bij zich hebben zodat als er tijd over is rustig kunnen werken. Zoon weet vaak niet wat hij kan gaan lezen en nu kan hij in zijn eigen boekenkast kijken. (Kringloop staat naast de school, juf ne vond het reuze interessant toen ik het haar vertelde)

        Over bewaren. Wij hebben zes zonen. Alleen van mijn oudste zoon staat er niks in een doos op zolder. Alles bij elkaar staat er van de andere 4 erg veel…….. van mij mag het weg maar het is natuurlijk onbespreekbaar.

Geef een reactie

