Ma Spencer

Met een vader die veel weg had van Bud Spencer, zijn kracht, zijn droge humor, maar vooral zijn onverschrokkenheid, loop je als dochter grote kans later een grootmoederlijke versie te worden
Als jonge moeder was ze  mooi, goed verzorgd en sexy. Dat ze weerbaar was en voor niemand bang, kregen wij wel mee, maar dan op een manier dat onze tenen deed krommen en onze kinderhartjes vulden met schaamte. Want ze kwam altijd voor ons op en sprong altijd voor ons in de bres, was het niet op straat dan wel op school. Er zijn maar weinig kinderen die dat op prijs stellen en wij waren ook zulke kinderen.

Later, toen we ouder werden en sexy en mooi niet meer de belangrijkste uiterlijke kenmerken waren, zagen we duidelijker wie ze was. Het was een vrouw die erfelijk zwaar belast was met het dapperheidssyndroom. Buitenstaanders vonden dat geweldig en zongen altijd haar lof achter haar rug. Wij, haar kinderen, begonnen ons zorgen te maken. Want wat de buitenstaanders niet zagen, zagen wij wel. Zij ging veel te vaak over haar eigen grenzen heen. Of het nu fysieke pijngrenzen waren, of emotionele. Altijd en in alle situaties schoof ze haar eigen beperkingen op zij, om dat gene te doen, wat zij van zich zelf moest doen.
En waar ze voor ons overal gevaar ziet, is ze voor zich zelf stekeblind. Zo heeft ze afgelopen winter, toen nederlanders massaal de fiets in de schuur lieten staan, menige pijnlijke smak gemaakt met de fiets, met alle koppige kneuzingen van dien. En aldus verliep menig strenge winter. Met dit verschil dat ze het zich nu minder kan permitteren.

Vannacht bespraken lief en ik de gladheid voor onze deur. Dat we morgenochtend niet moesten vergeten zout te strooien. En of we ook niet meteen de sleutel uit grootmoeders fiets konden halen en verstoppen…
Ja, dat zouden we best kunnen doen.
In theorie.

18 thoughts on “Ma Spencer

  1. Lastig is dat he, eigenlijk zou je zo graag nu eens haar willen beschermen…. maar zij wil dat net zo min als jij dat als kind wilde. De rollen zijn omgedraaid misschien maar eigenlijk is alles nog het zelfde

  2. Hoe ouder hoe meer kans op botbreuk. En dat geneest ook vaak niet goed. Ik zou die sleutel inpikken.

  3. Ze is nog geen zestig, haar dan zo te betuttelen zou
    de verhoudingen verstoren
    bovendien heeft zij recht op zelfbeschikking net als ieder ander
    maar de neiging is heel sterk je er wel mee te bemoeien,

    ik heb me vanochtend beperkt tot een telefoontje waarin ik onze zorgen
    uitsprak, ze beloofde plechtig met de bus te gaan,
    was ze toch al van plan, beweerde ze:)

  4. Nog niet erg oude mensen , of als er nog geen onmiskenbare aanwijzingen zijn dat ze dat al niet meer zijn, schuiven hun verstandigheid voor eigen leven iedere keer nog een beetje voor zich uit. Verstandig voor jezelf ga je pas worden, als het echt niet meer anders kan en als het dan nog kan. Gun ons dat nu maar! Kinderen kunnen alleen zo af en toe een slim zetje geven. Dan doen wij of we uit onze neus bloeden, maar stiekem begrijpen we het steeds beter!

    • nou haar eigen moeder, mijn oma dus, is nog altijd niet met die verstandigheid behept
      blijkbaar zit het uitgebreider in de familie dan enkel via haar vader:)
      en dat van de bloedende neus, hmmm…dat weet ik:))

    • het is maar een facet natuurlijk
      en ze heeft wel iets engels als ze netjes nederlands probeert te praten,
      het hoofd schuin op de hals, met veel th´s…

  5. Nog geen zestig! Mijn beeld is verkeerd. Ik word zelf 50 dit jaar!
    maar ik fiets ook niet meer 😉

    • zij is door een operatie twintig jaar geleden eigenlijk lichamelijk 10 jaar ouder
      en heeft daardoor ook de ziektes die bij die leeftijd kunnen voorkomen
      zoals reuma etc…

  6. He Assyke,ik ben 60 sinds een paar maand,maar nog lang niet oud hoor:-)
    Al fiets ik al jaren niet meer,maar dat is meer omdat ik niet van fietsen houd en wel van wandelen met een gekke energieke dalmaat.

    • Boskat,
      :)))))
      zie mijn antwoord aan Kitty hierboven

      als ik een gekke dalmatier zou hebben, zou ik wandelen misschien ook wel preferen,
      maar voorlopig houd ik het bij fietsen

    • er zit zeker een stuk ontkenning in,
      maar bij haar niet eens zozeer alleen het ouder worden
      uberhaupt erkent ze geen enkele beperking
      het kan altijd, wat haar betreft

  7. Het is wennen aan ouder worden.Tig keer doen wat ik altijd deed en dan valt eindelijk het kwartje.
    Het heeft niet zozeer te maken met eigenwijs maar gewoon met ‘verrek, ik ben echt oud aan het worden’.Niemand wil zijn/haar verworvenheden kwijt raken. Groet!!

Geef een reactie

