De kerstkaart

De eerste kerstkaarten vallen geluidloos in de buitenbrievenbus.
Vorige week verscheen de eerste. Die zorgt altijd voor  een klein schokje.
Ik open zo min mogelijk de post.
Waarom zou ik, het gros bestaat uit rekeningen en in heel barre tijden aanmaningen. Een persoonlijk briefje of kaart krijg ik zelden nog.
De kinderen zijn nog te klein om verjaardagskaarten te ontvangen en afgezien van de zomervakantie waar met een afronding naar boven een handjevol ansichten al veel is.
Nee, dan de kerst.
Je verwacht het niet, je bent niet jarig, er is niemand geboren en nog niemand dood, maar  vierkante, langwerpige, zelfgemaakte, confessionele, mini en maxi wensen vinden als vanzelf hun weg naar jouw brievenbus. Soms voorzien van postzegel, soms slinks gebracht in het winterdonker.
Of het me veel doet?
Dat iemand aan je gedacht heeft in het lange lijstje te versturen wensen is prettig, ja zeker. Als iemand schaar, lijm en potlood gebruikt heeft, dan kan zulke inspanning je niet koud laten, dat zijn dan ook de kaarten die nooit worden weggegooid.  Een kartonnen hoedendoosje is de romantische bewaarplek voor deze kleinoodjes van eigen hand.
Daarentegen zijn de kale kaarten, voor gedrukt en binnen in enkel de namen van de afzenders niet echt iets waar ik warm of koud van wordt. Behalve dat je denkt, shit, dat kunnen we toch niet maken, deze kaarten niet te beantwoorden. En daar gaat ons voornemen dit jaar geen kerstkaarten te versturen. Het begint wel op te vallen, nu we net iets te vaak op de valreep kerstig mee doen. De kerstbomen liggen tegen de tijd dat wij in actie komen langs de kant van de weg. Een smerige smurrie van gesmolten sneeuw en rood vuurwerkafval bedekt de straten. Er heerst een depressieve zware stilte over het land.
Wie weet dat dan juist ons mosterd na de maaltijd wens wat licht brengt?
Maar goed.
De eerste kaart dus. Die kwam van de buren. Prille buren. Lieve buren. Het is geen kale standaard kaart, maar één met een echte persoonlijke tekst. Mijn hart maakt een klein vreugdesprongetje. De tekst komt er hier op neer, dat zij ons ondanks ons moslim zijn en het feit dat wij uiteraard geen kerstmis vieren toch niet hun kerstwensen wilden ontzeggen.
Zo. Dat hakt er diep in.

38 thoughts on “De kerstkaart

  1. Jullie hebben Jezus toch ook hoog! Wij hebben Mohammed ook hoog, ondanks alle PVV-verhalen. En hoe dan ook we zullen het zelf waar moeten maken, met of zonder Jezus en Mohammed

  2. Ik schrijf al kerstkaarten sinds mijn negende jaar, omdat mijn ouders hun nederlands niet
    vertrouwden.
    Bijna een zilveren jubeleum van kerstwensjes. En dan krijg je zo´n goedbedoeld kaartje met een dergelijke aanname. Dat was een rare gewaarwording:)

    • Joost,
      voor zover ik weet hebben we Jezus wel hoog
      hij is een van de profeten
      dat geldt andersom niet
      Mohamad wordt door het christendom niet erkend
      als profeet
      de oude vertaling van Kramers gaf duidelijk de gevoelens
      weer van de christenen ten aanzien van Mohamad.

  3. Ik verstuur mijn kerstwensen al jaren alleen nog maar digitaal. Is voorgefabriceerd, maar wel zo handig. Omdat ik verder niets met kerst heb, wil ik ook niet schijnheilig gaan lopen doen met allerlei zelf geknutselde toestanden. De wens, daar daat het om.

    • precies daar daat het om, heb je heel goed gezegd
      als ik mensen tegenkom, en tijdens sneeuwtijden is dat verrassend vaak
      dan krijgen ze alsnog een welgemeende nieuwjaarswens:)

      de digitale kaarten vind ik nog erger dan de papieren voorgedrukte:((

  4. Ik zag alweer op tegen de golden retrievertjes met kerstmutsen,
    de zeehondjes met weke huilogen….en ja hoor, er kwam er al
    een……pas vaak na de kerst komen de mooie……Ach ja kerstkaarten
    het is een ‘evendenkenaan’ het kan een feestje zijn in deze donkere tijd….

    Ik ga op zoek naar je adres…..

    Lekker vlot geschreven…het boldert zo je hoofd uit….;)

  5. Zo uit het hart geschreven, Assyke.
    Ofschoon zeer gereformeerd opgevoed, prefereer ik het heidense natuurfeest.De terugkeer van het licht. Zonder zon geen leven. Mijn wensen zijn voor het nieuwe jaar.De toekomst is altijd ongewis.Groet!!

  6. Ik doe nooit kerstkaarten, en de jouwe heb je allang van me gehad ;-), met maar 1 wijze erop.
    Heb je je buren het uitgelegd? Anders heb je dit ieder jaar….

    • ahum
      heb ze gister een kerstkaart in de bus gedaan
      of die kaart in de smaak is gevallen…ai
      ben zelf ook niet zo tactisch
      realiseer ik me altijd achteraf:)

    • ik voel me er altijd wat ongemakkelijk bij
      ook deze: goh wat spreekt u toch goed nederlands!
      als je dat tienduizend keer hebt gehoord, dan weet je het wel:)
      de neiging te zeggen, dat ik dat van de ander niet kan zeggen
      onderdruk ik altijd
      ben goed opgevoed:)

  7. Ach ach, kenden de mensen de kaartjesetiquette nog maar.
    Etiquette was over het algemeen geen beroerde uitvinding. Het zorgde ervoor dat je je zo gedroeg dat je niemand op de tenen trapte vice versa, en je je met gemoedsrust in welk gezelschap dan ook kon bewegen.

    Bij ons thuis werden kaarten met een vrome kerstwens alleen gestuurd aan mensen die uitdrukkelijk met hun geloof te koop liepen.
    Mensen van wie wel bekend was dat ze bij een kerk hoorden, maar niet precies welke, werd een ”vrolijk kerstfeest” gewenst (want we waren geen katholieken, die stuurden ons een “zalig kerstfeest”).
    Mensen van wie niet duidelijk was of ze een geloof hadden, of die misschien wel atheïst of communist waren (toen iets vreselijks) maar die toch iets aardigs toegewenst diende te worden kregen een kaart met “prettige feestdagen”.
    In alle gevallen stond er ook nog bij “en gelukkig nieuwjaar”.
    Deze kaarten mochten op het laatst bij de schemering van kerstavond in de bus gedaan worden.

    Ten slotte waren er kennissen van wie zeker was dat ze communist of niet christelijk waren, en de mensen die per ongeluk vergeten waren. Die kregen vanaf de dag na kerstmis een kaartje met “gelukkig nieuwjaar”. En dat mocht nog de hele maand januari gestuurd worden. Iedereen van alle gezindten blij.

    Zelf ben ik van het erg luie type kaartstuurders.
    Ik wacht áltijd tot na kerst.
    En dan krijgt iedereen die me bedacht heeft een kaartje terug. Maar (lang) niet eens elk jaar. Dan maak ik daar excuses voor bij de eerste ontmoeting. Daar heeft nog nooit een vriendschap onder geleden.

    • pffffff…
      ik stuur Een gezond en goed 2000 huppelepup
      vaak vergezeld met een stukje tekst
      of de ontvanger religieus is of niet…
      vaak weet ik het niet eens, het is niet meer zo´n hot item
      dat is tegenwoordig alleen de islam
      die zo ontzien moet worden
      zal blij zijn als de islam net zo´n relaxte eindbestemming bereikt
      als het christelijke geloof in west europa

      • Daar kunnen we nog lang op wachten hoor Assy. Zeker nu alles zo breed uitgemeten wordt in het nieuws. Vaak zijn dat de negatieve kanten van het geloof. Daar gaat het fout. Leven en laten leven iedereen in zijn eigen waarde laten en geloof of geen geloof je bent in eerste plaats een mens van vlees en bloed. De rest is eigenlijk maar bijzaak. Maar ja …. Wie ben ik 🙂

        Ooit dan moet het toch wel kunnen een relaxte eindbestemming voor alle mensen welke achtergrond of religie ze ook hebben.

      • Sorry dat ik even moet lachen om ‘een relaxte eindbestemming voor alle mensen’…

        Die zal namelijk voor iedereen sowoeso heeeel relaxt zijn ;-))

      • 🙂 Ja …. In ieder geval een rustige gedachte … Las het net even terug en er komt een grote smile op mijn gezicht nu …

      • Mexxie
        ik weet het niet,
        de islam zou wel eens in een vloek en een zucht
        verlicht kunnen geraken
        juist nu alles breed uitgemeten wordt
        en discussies niet enkel alleen gevoerd wordt tussen de hoge heren Uluma
        die denken het alleenrecht op de interpretatie te hebben

      • Daar hoop ik dan maar op. Zou voor veel mensen prettig zijn als ze gewoon kunnen zijn wie ze zijn met alles wat erbij hoort.
        Kan nog wel een heel verhaal hier neer gaan zetten hoor. Maar als je goed nadenkt weet een mens toch wel dat we uit eindelijk allemaal bij dezelfde Allah cq God uikomen alleen anders verwoord en anders beleid (heet dat toch ?? ) Heb een
        bijbel en een koran in huis (geen heilige want ben tenslotte geen moslima) En heb ze gelezen en er staan mooie levenslessen in als mensen zich er ook aan zouden houden was er een stuk minder gedoe op deze wereld.

        Kusss Lieve Assy … 🙂

    • ik heb de bijbel graag gelezen,
      het is een toegankelijk boek, dat het de kunst heeft
      geinspireerd verbaast me niet met alle drama´s
      die bijna soaps aandoen

  8. Eigenlijk vind ik .. Het onzin dat we mensen een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar wensen. Waar deze traditie vandaan komt weet ik niet. Stuur geen kaarten al jaren niet meer waarom weet ik eigenlijk niet eens. Ik geef en hou van iedereen in mijn omgeving daar hoeft het geen kerst voor te wezen. Nu heeft dit niks met jouw verhaal te maken Assy maar voel wel wat je bedoelt.

    Kusssss van mij voor jou..

    • Leuk Mexx,
      doet me denken aan wijlen een oom van me, die weigerde resoluut aan ‘die nonsens’ mee te doen, want, zei hij, als ik een selecte club het beste wens, dan betekent dat ik in feite de rest van de wereld niets toewens, of zelfs iets minders. En dat wil ik niet, ik wens de hele wereld het beste.
      Wij kinderen plaagden hem een beetje: dan hoef je ook nooit meer ‘goedendag’ te zeggen, of ‘smakelijk eten’.
      Ja, zei hij, en daar houd ik nu mee op.
      Wij wilden die oom wel als vader hebben: lekker makkelijk.

      • @Mexx en SelmaSalo

        Ja hallo!!!
        We gaan toch niet ook nog eens Moederdag afschaffen, omdat het eigenlijk elke dag moederdag is???
        Als het moet ga ik de barricades op voor elk excuus om decadent feest te vieren
        de rest van het jaar is al sober genoeg:)

        Maar het klopt wat je zegt, voor velen is het een leeg en plichtmatig gebaar, het verzenden van de kerstwensen,
        dat geldt niet voor iedereen en dat zie je dan ook aan de kaart af, die dan ook wordt gekoesterd;)

      • Owww nee hoor van mij hoeft moederdag en de rest helemaal niet afgeschaft te worden hoor. Ik heb dit alleen met kerstkaarten. 🙂 Ik stuur ze gewoon niet gewoon omdat ik het idee heb ik hou en geef om de mensen in mijn omgeving en virtuele omgeving en kerst of geen kerst ik geef toch wel om jullie. Daar hoef ik geen kaart voor te sturen en ik wens mensen hoe dan ook wel het allerbeste hoor. Als ik dan al een kaart wil sturen dan staat daar wel een verhaaltje bij en een lief woordje voor de persoon in kwestie. Stond er misschien net alsof ik anti alles ben dat is niet zo hoor. Houden van zit niet in een kaartje. Ben geloof ik de meest sociale mens op aarde in dat opzicht wens iedereen geluk en gezondheid toe en het allerbeste … 🙂

    • je bedoelt de pinups?
      dank je, jij ook
      en die dames moet je wel extra verwennen hoor
      zet hun mandje maar dicht bij de verwarming:)

  9. Ik ben tegen de plichtsmatig gestuurde zeehondjes die per 10 in een pakje verstruurd worden. Uitgedeeld om weer een postzegel uit te sparen ….. doe het dan niet.

    De traditie vind ik wel leuk. Vooral als mensen een klein beetje werk maken van de keuze en uitvoering van de kaarten.

    Afgelopen zaterdag heb ik de halve stad afgezocht. Zelf maken lukt me al jaren niet meer en ik wil perse kaarten zonder envelop. Een echte kaart (vinnik) heeft zelf een postzegel en een adres en een wens, meer niet. Ik heb ze gevonden bij Waanders met humor ook nog….

  10. Hoi assyke,

    Met hulp van Svara ben ik eindelijk weer terug bij al die lieve VKbloggers. Waar mijn verhalen gebleven zijn weet ik niet, maar ben blij dat ik terug ben. Maar helaas, ik snap nog niet hoe het allemaal werkt. Nou ja, daar is een nieuw jaar goed voor. De verzuchtingen die jij hierboven deed over kerstkaarten, vond ik wel leuk. Groet je!

    Terug van lang geleden!

    • Zoen!
      Vanwege het nieuwe jaar, maar vooral vanwege je comeback!!!
      Er zijn wel meer oudvkbloggers spoorloos, soms laat zo´n vermiste ineens een teken
      van leven horen, zoals jij nu:)

      Begin een blog bij WordPress, heel eenvoudig is dat en daarna meld je je aan bij OBA, zodat iedereen je blog
      terug kan vinden. Voor meer hulp kun je ons altijd inschakelen.

      Doen!

Geef een reactie

