Het genot dat delegeren heet

Een kindermeid, een kok of een tuinman zal ik wel nooit hebben.
Of  het zou zo moeten zijn dat we de jarenlange knoop doorhakken en toch lid worden van een loterij. Dat zal wel niet gebeuren. En  dat maakt de kans op een winnend lot nog een stuk kleiner. Dus koken doe ik zelf, de kinderen voed ik zo goed en kwaad als dat gaat ook maar gelijk op en in de tuin rommelen we gewoon wat aan.
Maar niet getreurd.
Dankzij de ondoorzichtige bureaucratie is er een markt voor adviseurs.
Ideaal voor adminstratieklunzen en vermijders.
De adviseurs staan in het telefoonboek, hebben niet zelden een klein kantoortje aan huis en na een aftastend telefoontje wordt zelfs aangeboden bij jou aan huis te komen tijdens de avondkoffie.
-Nee, hoor dat is geen enkel probleem. Na achten, dan is de boel lekker aan kant, de kinderen in bed en kunnen we ons in alle rust over het papierwerk buigen.
Zo geregeld zo gedaan.
Adviseurs lijken mij koffietypes en dus zette ik maar alvast koffie.
-Met kinderen weet je het nooit, verontschuldigde ik mij, zo heb je koekjes en zo zijn ze op. Want al komt hij op zakelijk bezoek, een koekje hoort er toch bij.
Hij had het aan de telefoon al verteld, het was een man met prepensioen en zo oogde hij ook. Netjes, keurig, maar wel casual gekleed, geen stropdas of jasje te bekennen. Na het obligate hete drankje en kennismaking haalde lief de mappen tevoorschijn. Het was er niet één, ook niet twee, zelfs geen drie, maar het liefst vier dikke uitpuilende ordners.
Gelukkig was het niet aan mij om die stuk voor stuk door te ploegen elke keer als er een document nodig was. Al heb ik voor spek en bonen zeker ook mijn bijdragen geleverd. De stress en het geblader laat ik maar al te graag aan de mannelijke kostwinner over.
Toen de keurige meneer na ruim twee uur afscheid van ons nam met de woorden, tot de volgende keer, slaakte ik een spreekwoordelijke zucht.
Zeker is het geweldig dat er adviseurs bestaan, maar een tuinman is vele malen leuker…

10 thoughts on “Het genot dat delegeren heet

  1. In dat geval kan ik je nog een (gratis) tip geven voor het winterklaar maken van je tuin. De firma “Jacobse en van Es”, ook vermaard van de zoetstof-therapiekliniek.

Geef een reactie

