Van mij mag het licht uit

Ook ik heb zo mijn verslavingen. En zoals dat met de meeste dingen gaat, hebben verslavingen hun leuke en hun minder leuke kanten. Zo noopte deze verslaving mij vanavond de fiets te pakken op zoek naar een super die nog open zou zijn op de late zondagavond.
“Hij is al dicht”, zei partner. “Voor je in deze kou naar buiten gaat, zou ik eerst maar een even checken of je niet voor niets gaat”.  Als je moet, heb je helemaal geen tijd voor checken. Sterker nog, als je dat geduld nog kunt opbrengen, mag het al geen verslaving heten.  En dus trok ik de dikke windjack van lief aan, twee jassen van mij hebben in een week tijd de brui er aan gegeven, dus voorlopig leef ik van de leen.
Onderweg náár heb ik niets gezien, zo hard heb ik gefietst, bang dat mijn rationele partner ook nu weer gelijk had. Was die winkel nou echt zo ver weg, aan het trappen leek geen einde te komen. Ondertussen maakte ik alvast plannen, mochtl ik naast het net vissen. Ik zou gaan pasteltekenen, nam ik me voor. Als ik daar eenmaal in zat, dan was ik dat ene vast snel vergeten. Maar ik was er al bijna, alleen die hoek nog om en ja…de fietsenstalling was rijk gevuld en ook de parkeerplaats mocht niet klagen over een te weinig aan bezoekers.
Ik rende de winkel in, greep een onhandig oranje mandje uit de hoge stapel en besloot van de nood een deugd te maken. Tenslotte hadden we ook geen kaas meer. En hadden de kannibaaltjes niet alle peren opgepeuzeld vandaag? In het mandje verdwenen eerst de verantwoordelijke zaken en toen ik zeker wist dat er niets meer echt nodig was, zocht ik, me inmiddels niet meer zo belachelijk voelend, het vermaledijde gangpad.  De afdeling lag er ongezond en kleurrijk bij. Niet grissen. Beschaafd blijven. Alleen zo kon ik mijn gedrag nog ietwat gladstrijken. Ik nam het zakje chips , mijn missie ten einde.
Nu kon ik afrekenen en op huiswaarts.
Dat werd een compleet ander ritje. Terwijl ik de boodschappen in mijn fietstas schikte, voelde ik de avondkou op mijn wangen. Een frisse sensatie die ik wel kon waarderen. Ik verheugde me op het fietstochtje. Die leidde me een paar keer rechtsstreeks de sloot in.  Ha, het was maar goed dat ik geen rijbewijs had. Of het nachtblindheid was of ordinaire kippigheid, feit blijft dat ik weinig in het donker zie en weinig kan voorspellen op een slecht verlichte fietspad.
Binnen de bebouwde kom viel me op dat er al veel kerstlichtjes en verlichte boompjes in voortuintjes te zien waren. Alleen al daarom was het heerlijk even buiten te zijn.  Dat genoegen duurde helaas niet lang bij de eerste ontmoeting met de vieswitte lichtjes die menig facade ontsierde. Zo witwit dat het geen wit meer was, maar zilverachtig. Wat was dit nou weer? Waren het energiezuinige lampjes, led, of was er even iets heel erg mis op hype gebied?
Bah. Ik was haast blij toen ik onze straat in reed. Totdat ik het keukenraam van onze buren in het oog kreeg. Een zilverwitte ster keek me doods aan. Wat een anticlimax.

Zoveel witheid zo dichtbij.

19 thoughts on “Van mij mag het licht uit

  1. Die grissen, dat zijn de ergste. Verslavingen vind ik zelf wel lekker maar naar die waar je naar wilt grissen daarvan weet je haast met zekerheid dat ze opgaan ook. In het geval van kerstlampjes schijnt het ook nog schadelijk te zijn voor de gezondheid.

    • @Rockade
      waar het aan ligt weet ik niet
      maar mijn verslavingen beginnen hun machtspositie te verliezen:)

      van die lampjes wist ik dat niet
      hoe dan?
      van mij mogen ze in de zelfde categorie vallen
      als schotelantennes
      het deed me pijn aan mijn ogen

    • toch led
      dacht al zoiets
      het grijpt om zich heen
      vandaag was het nog erger
      de komende dagen ga ik na vijven de deur niet meer uit

  2. Mooi verhaal Assyke, ja iedereen heeft zo haar/zijn verslaving, al zijn de meeste niet zo eerlijk.
    De mijne is hele pure chocolade, soms moet ik gewoon een stuk:-)
    Wat die lichtjes betreft, van mij mogen het veel minder zijn.

  3. Niks zien in de nacht dat ken ik. Vooral tegenliggers, auto’s – sommige doen hun grote licht juist aan om te controleren of het een fiets is met dat lampje – of brommers en fietsers met ledlampje, zorgen ervoor dat ik niet meer weet waar ik rij. Zelf schrijn ik keurig voor me op de straat, maar fietsverlichting gaat steeds meer als schijnwerper dienen.

    • de aanleiding voor het blogje was eigenlijk het zien van een klein hondje met verlichting
      je zou je kunnen afvragen of tegenliggende honden daar ook last van hebben:)

      toen ik eenmaal op temperatuur gekomen, begon te schrijven ben ik dat hele hondje vergeten
      in marokko is het nog erger, als je daar s ‘nachts rijd en er komt je een vrachtwagen tegemoet
      dan onsteken ze met opzet hun mistlampen om je van de weg te rijden
      ben blij dat ik niet rij

  4. Heb niet zoveel met lichtjes..was wel ontroerd bij Jesus Christ Superstar..omdat dat zo goed weergaf wat de oorspronkelijke geboorteverhalen van Jezus “tussen de herders” en de “de ster boven de stal” willen zeggen. Heb nu vaak de indruk dat we die Jezus laten verzuipen in bezuinigende commercie en obligate gezelligheid…hoewel hij figuurlijk! “over water kan lopen”.

    • toch denk ik dat juist die extraatjes in de vorm van kerstbomen en lampjes de geboorteverhalen
      van Jezus levend houden
      anders zou het beperkt blijven tot het kerkpubliek

      • Vraag me dan wel af hoe wij hem levend zitten te houden, terwijl hij op zijn eigen geweldig menselijke manier ook buiten kerken al levend is. Van kerkpubliek ben ik ook niet zo zeker! Waar ik je wel volledig gelijk in geef: voor kinderen (en dat blijven we zelf ook!) -en dat weet ik maar al te goed uit eigen ervaring en ervaring van mijn jongens- is kerst met zijn stal, boom en lichtjes een geweldig feest!

  5. Ik heb dat met chocolade. Dan MOET ik naar de winkel desnoods naar een tankstation.
    en denk nou niet dat ik aan één stukje genoeg heb. Nee, die hele reep moet op

Geef een reactie

