Baba Ashori

Vandaag wuift iedereen de Sint uit op zijn reis terug naar Spanje. Wel raar dat hij nou net op zijn verjaardag weg moet. Pepernoten en chocoladeletters liggen voor een stuiver in de winkel. Niemand wil ze hebben. Ik wel. Maar zul je net zien dat onze letters reeds zijn opgesnoept. Wel zijn er veel M´en en V´s over. Heet er niemand Mark of Victoria?

Wij doen natuurlijk alles weer anders. Maandagmiddag 5 december hebben onze koters geen pakjesavond gevierd. Wel Baba Ashori. Want het is  Asjoera of wel de tiende dag. Zelf ben ik niet opgevoed met Baba Ashori. Maar oma heeft besloten dat met de kleinkinderen anders te doen en heeft een soort van islamitische Kerstman geintroduceerd als familietraditie. Leuk voor de kinderen, al knipper ik elke keer met mijn wimpers als ze voor de zoveelste keer proberen te achterhalen wat ze dit jaar krijgen van die goede beste man. Ik verwijs ze door naar oma, die immers deze Baba uit haar duim heeft gezogen.

Maar omdat ik vind dat mijn traditie, die van Sinterklaas ook niet in een vergeten hoekje mag geraken, heb ik besloten een uitgesteld pakjesavond te houden en wel op de verjaardag van Saar. Het fijne van Saar is dat ze én niet weet dat ze jarig is én niet beseft dat haar verjaardag misbruikt wordt voor een heidens feest. Dank je Saar voor je leeftijdsgevoelige flexibiliteit.

Het regent multiculti en dat bevalt me best.

.

14 thoughts on “Baba Ashori

  1. Super, ik ga een traditie beginnen omheen Anansi de Spin! Of er veel ‘krijgen’ bij is weet ik niet, maar het wordt vast lollig 🙂

    Alvast bijna gefeliciteerd met Saar!!!!!!!

  2. Feestdagen faken, doet mij denken aan mijn tante Sjaan. Zij ‘vierde’ altijd de feestdagen en haar vakanties bij de familie, waarbij zij zich zelf als het feestvarken zag; zelfs op je verjaardag. Ze kwam met niks en ging weg met een koffer vol ‘geschenken’. Als ze iets duurs wilde hebben, dan kwam ze haar verjaardag bij ons vieren of ze wendde voor dat ze nog die van vorig jaar niet gevierd had. Ze was vroedvrouw. Een beroep waar je nou niet meteen rijk van wordt. Maar toen ze overleed, liet ze meer dan een miljoen na. Zij had haar leven zo geregeld dat ze vrijwel altijd in de ‘kost’ was bij een ander en liet haar eigen geld en wat haar werd toegestopt beleggen door een penningmeester van de kerk. Met die erfenis was ze van Tante Kraai meteen Onze Suikertante geworden en mijn broer vond dat we haar jaarlijks moesten herdenken met een eigen Suikertantenfeestje, waar hij zijn verjaardag wel voor wilde inruilen 🙂

  3. Je hebt een beste Moei.
    Veel leuker een zelfverzonnen Baba.
    En nee, er heet niemand Mark, in Nederland, laat staan Victoria. Smelt ze maar om.

Geef een reactie

