Yothu Yindi versus Bleker

Tribal Voice

Gone is the land

2 thoughts on “Yothu Yindi versus Bleker

  1. Heel erg leuk dat je dit publiceert.
    Ruim veertig jaar geleden ben ik naar Australië geëmigreerd (dat kon toen nog op kosten van de Nederlandse staat, die zijn burgers kwijt wou want het land was te vol). Ik vond het land overweldigend mooi, maar de maatschappij was toen afschuwelijk conservatief, seksistisch en racistisch: Aboriginals waren zesderangs burgers, mochten geen paspoort hebben (dus het land nooit uit), niet stemmen, geen overheidsfuncties bekleden, en werden diep gediscrimineerd, eerder zelfs bijna uitgeroeid…
    Ik was blij een paar jaar later in het vrolijke Nederland van de jaren’70 terug te zijn.
    En ik ben nu vooral heel blij dat excuses zijn aangeboden aan de Aboriginals (voor de gruwelen hen aangedaan) en dat hun culturen en talen eindelijk de belangstelling krijgen die ze verdienen.

  2. Mijn belangstelling voor de aboriginals kwam na het lezen van Australie, op blote voeten. Een kennis gaf me toen, nadat ik over het boek verteld had, een cassettebandje van Yothu Yindi en ik was meteen helemaal verkocht. Het is een grote smeekbede om de aboriginals met rust te laten en zorgvuldiger met de kostbare aarde om te gaan. Geen gewone popgroep dus, maar muzikanten met een missie.
    Toen ik over de wegstreepactie hoorde moest ik aan deze groep denken.

Geef een reactie

