Mijmerzonde

Eén keer heb ik op je naam gegoogled. Dat was eng. Alsof ik in het politiearchief snuffelde na sluitingstijd. Ik vond je niet en dat had ik ook niet verwacht. De jaren dat we bevriend waren wilde je geen computer. En van internet moest je al helemaal niets hebben.

Mensen veranderen, gaan soms met hun tijd mee. Maar jij bent anders, jij had het begrip uniek kunnen uitvinden. En daarom denk ik dat je dat droomhutje gekocht hebt, ergens op een verwaarloosd stukje fries weiland. Dat je een verre buur zover hebt gekregen dat hij de boodschappen wekelijks voor je deur zet. Dat je de zon ziet vanachter de vuile ramen van de slaapkamer, die je zelden verlaat. Toch zal ook de tijd niet aan jou voorbij zijn gegaan. Je gezicht zal nog spitser, nog bleker zijn dan ik me herinner. Je botten strammer en ergens bij je mond zal bitterheid zijn sporen hebben nagelaten.

En toch denk ik wel eens aan je. Nooit uit verlangen naar de tijd van toen. Die tijd duurde al lang genoeg, heeft jaren gestolen van mijn vruchtbaarheid. Nee…niet uit gemis of nostalgie, verschijnt je gezicht soms ineens vanuit het niets. Zoals het destijds al was, zo is het nu ook. Ik vraag me af, bezorgd, hoe het met je gaat, of je je kan redden, of je van het leven geniet. Of je niet bent blijven hangen in een verleden dat voorgoed voorbij is.

8 thoughts on “Mijmerzonde

  1. “Zonde”? Lijkt me toch van niet. Eerder een teken van betrokkenheid. Het verleden laat altijd zijn sporen na. Nasporen hoe die verlopen zijn kan tot grote verrassingen leiden.

  2. O ja, heel herkenbaar Assyke maar noem het geen zonde.Wat eens vriendschap of liefde was, dat blijft van waarde in de tijd.En willen weten hoe het iemand verder is vergaan? Menselijke warmte. Groet!!

  3. liefdevol – en herkenbaar ook, er zijn in mijn leven ook wel een paar mensen verdwenen zo, waarbij ik hoop dat het hen goed mag gaan …

Geef een reactie

