Cocoonen

Zaterdag krijg ik hoog bezoek. Als ik lief mag geloven is het huis een grote bende. Kijk ik zelf om me heen vind ik het wel meevallen. Nu heb ik dan ook wel extra mijn best gedaan, zelfs de ramen gezeemd, ze blinken nu met felle strepen van achtergebleven azijn. Toch zie je dat het schoonheidsstrepen zijn en niet de groezelige landingsbanen van vliegjes, die na het ontsteken van de straatlantaarn, knusjes komen na puffen op ons raam.

Als ik het goed heb begrepen, neemt lief de koters zaterdag al vroeg in de middag al ergens naar toe en vervolgens gaan ze naar het vliegveld om het dubbele bezoek op te halen. Nou was ik al niet van plan om mee te gaan, want al is je auto een stationcar, er zijn grenzen aan wat hij allemaal kan verstouwen. Bovendien heb ik een pracht van een excuus. Er moet een warme maaltijd klaar staan als de reizigers hun koffers eindelijk ons huis binnen zeulen. Goedkope vliegtickets betekent lichter reizen, in alle betekenissen van het woord. Nauwelijks bagage en geen maaltijd tijdens het bijna gratis vliegen over bergen, zeeen en landbouwgronden.

Maar goed, dan sta ik daar, aankomende zaterdag in een kindloos huis. Wat moet ik in hemelsnaam koken? Een hele week koppijn en opgedrongen insomnia hebben iets veranderd aan de weefselstructuur in mijn hersenen. Tenminste, daar ben ik van overtuigd. Het enige wat ik wil is Overspel kijken, thee drinken en knuffelen met de zachte molligheid van kleine Sara. Ik ben er niet, ben een geest en die geest die graaft zich in.

20 thoughts on “Cocoonen

    • een niet marokkaanse maaltijd zal zeker opzien baren
      dus dat doen we maar niet, meteen de eerste dag:)
      al heb ik wel de neiging het spreekwoordelijke kontje tegen de
      kribbe te gooien

  1. Hier is er al stress als we gewoon vrienden of kennissen op bezoek krijgen. Dan krijgt het huis al een hele beurt. Tot aan de badkamer aan toe, die door niemand ooit wordt bezocht, maar toch. Gelukkig hebben we relatief vaak mensen op visite of gewoon voor de gezelligheid onder ons dak, dus wordt het huis vaak opgeruimd. Alleen in het weekend wil het wel eens een puinhoop zijn door al leeswerk of als er gewoon hh klusjes moeten worden gedaan……Je moet ook leven in zo’n verzameling muren met een dak er op hoor…

    • Bij ons is dat wisselend, de ene keer
      hebben we elk weekend en zelfs het hele weekend bezoek
      en dan kunnen we zo weken achter elkaar niemand ontvangen
      dat laatste is dan inderdaad aan het huis te zien, ja:)

  2. Goede voorbereiding is het halve werk. Pak het kookboek: “snelle opwarmprakken” en je tovert binnen 15 minuten een kostelijk maaltijd uit de hoge pan!
    Veel plezier dit weekend

    • Aad
      oeffff…dat leverde je bijna een eeuwige ban op
      ik haat kookboeken, alles komt uit mijn eigen brein
      ook als het vies smaakt:)

  3. Vraag een vriendin om zaterdag te komen helpen, samen groenten en vlees snijden, maak een geurige tajine,altijd heerlijk en pruttelt zachtjes door tot de gasten komen. Ondertussen lekker samen kletsen en lachen over die zenuwentoestand tot je weer een beetje Assyke bent. Komt goed 😉

    • o nee, als ik eenmaal maar weet wat ik moet klaarmaken
      is het zo gepiept, vooral als er geen schreeuwlelijkerdjes
      om me heen rennen en aan mijn rokken hangen

      ik heb wel overwogen om voor zondag een vriendin te vragen
      te komen en er een klein feestje van te maken

  4. Wat een onzin Assyke.
    Laat de boel de boel en toon je kinderen zoals ze zijn.
    Serveer wat je gewoonlijk zou eten.

    Hoog bezoek zijn tenslotte ook gewone mensen van vlees en bloed.
    Ze eten liever spruitjesstampot met stoofpeertjes dan al die culinaire liflafferij.

    • zolang de muizen niet door het huis heen rennen
      en op de schoot van het bezoek klimmen
      vind ik het zelf ook wel best, een beetje opruimen
      moet voor dierbaar bezoek toch voldoende zijn

      lief is echter (en gelukkig maar) een andere mening toegedaan:)

    • @Glaswerk

      centimeters!!!
      ach zoals ik al zei tegen barbara
      vraag de koning eens om zijn definitie van vorstelijk:)

      maar goed, de laatste keer dat ik haar heb gezien
      was ze eerder mager dan dik
      dus met een beetje wrikken en duwen
      krijgen we haar wel binnen

  5. Kook ik alleen voor mijzelf, dan experimenteer ik dat het een lieve lust is.Vraag ik vrienden te eten, dan zet ik mijzelf ogenblikkelijk knel want ik moet iets presterenHet komt goed Assyke, drink veel thee en je spoelt je plankenkoorts het riool in en inderdaad, laat iets pruttelen door je hele huis. Geen welkom zo goed als vergezeld met heerlijke geuren.Succes en blijf met je voetjes op de grondstaan. Groet!!

  6. Hallo Assyke,

    Ik denk dat het allemaal wel goedkomt ,met je hoge bezoek:-)
    Ook ik ga altijd extra poetsen als er loge`s komen en bedenken wat ik ze te eten kan geven.
    Ik gebruik wel kookboeken,ben er gek op,maar na 1xproberen pas ik meestal het recept aan naar eigen smaak .
    Heel veel plezier met je bezoek

  7. En? Valt het mee of valt het tegen?

    Mijn moeder ging eens twee weken logeren bij oudste broer in Birmingham. Schoonzus dacht dat ze maar 2 dagen zou blijven en broederlief was te laf om haar te vertellen dat moeders 14 dagen bleef.
    GZD was er nog een taalbarierre tussen de dames…..

Geef een reactie

