Gedeeld bloed: op jouw gezondheid!

Voor mijn kinderen ben jij de held. Bungelend aan een heli.
Of die einzelganger die op het water loopt, leeft, eet en slaapt. Los van kade en kust.
Ook ben jij de vader van dat kleinzerige neefje. Dat na een val op zijn achterhoofd door jou werd uitgelachen.
Dit is het beeld dat zij van je hebben, helemaal zelf samengesteld.
Dat beeld wordt mondjesmaat aangevuld met onschadelijke overleveringen. De baby die uit zijn volle luier snoept. Het jochie van acht die ondernemend en nieuwsgierig in de struiken op zoek gaat naar eetbare paddestoelen.
Over jouw latere leven geen woord te veel.
Op een dag als vandaag weet ik niet of wij daar goed aan doen. Of beschermen niet erger is dan blootstellen aan. Mijn argument is dat jij onberekenbaar bent en dat blootstelling daarom een onmogelijke afweging is. Liever later het verwijt dat ze jou niet hebben gekend. Dan ook hun persoonlijkheden te zien vernietigd worden door het kwaad.
Dat ik nog altijd in jou zie.

10 thoughts on “Gedeeld bloed: op jouw gezondheid!

  1. oei.
    smart, zoveel smart
    een “like” vind ik niet toepasselijk
    maar deze blogger vindt deze post wel heel bijzonder
    rauwe kunst

  2. Moeilijk. Een vader is belangrijk voor de identiteit van het kind. Tenslotte is het half gemaakt door de vaders genen. Als de vader niet goed genoeg is wat betekent dat voor hen? Zijn er geen mogelijkheden voor alleen blootstelling in ‘goede tijden’?

    De voortschrijding van tijd gaat ook helpen. Op een gegeven moment zijn de kinderen groot genoeg om te beseffen dat sommige dingen slecht voor ze zijn of gevaarlijk.

  3. “Ook ben jij de vader van dat kleinzerige neefje. Dat na een val op zijn achterhoofd door jou werd uitgelachen.”

    Met zo iemand zou het bij mij nooit meer goed komen.

  4. Assyke, als hij geen (groot)vader is dan zou ik me niet schuldig voelen over het niet blootstellen.

    De meeste families hebben wel een zwart schaap. Als de kinderen ooit behoefte aan contact hebben kunnen ze dat later als ze oud en wijs genoeg zijn altijd zelf bewerkstellingen.

    • je hebt gelijk in zoverre
      dat hij zo’n beetje op oma na
      het enige familielid in nederland is
      dat zij hebben
      mijn oudste is een familiemens
      hij heeft hem nu twee keer bij toeval ontmoet
      en praat er dan nog maanden over
      ja, dan voel ik me wel wat schuldig
      alsof ik hem toch iets onthoud waar hij behoefte aan heeft

      en wie weet hoe belangrijk extended families zijn voor de ontwikkeling
      van onze identiteit,

  5. Ook voor vaders is opvoeden een crime. Mijn 5-jarig zoontje kwam met vriendjes achter binnengelopen. De vriendjes riepen om het hardst: “Joosje, heeft op de straat gepoept!”. Met mijn zoontje en vriendjes twee straten verder..en jawel, daar lag het drolletje bij een boompje. Heb het hem met zijn handjes op laten rapen en met de hele meute in optocht naär huis, het daar in de WC laten deponeren. Mijn vrouw vond mijn pedagogische truc later niet zo geweldig en ik herinner me vagelijk dat we samen nog met het manneke -zonder veel succes, denk ik- gepraat hebben. Nu bijna veertig jaar later begon die nu grote en volwassen prachtige zoon ineens over die herinnering, die hem blijkbaar toch niet lekker had gezeten. En zelf wist ik het ineens ook maar weer al te goed! We hebben er samen nu wel heel hard en smakelijk om moeten lachen!

  6. Ik vind het nogal heftig maar jouw kinderen adoreren hem als een held? Die kanten heeft hij dus ook. Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen, wens je wijsheid in dit geval.

  7. Eigenlijk is het logisch voor kinderen, iemand die dichtbij hoort maar het niet is wordt spannend, ook bij onschadelijke overleveringen en kun je (als kind) invullen tot held. Maar ook kinderen begrijpen dat uitlachen een stap te ver is. Als ouder mag je daar ook zeker op reageren.
    Je hoeft ook niet aan schuldig voelen toe te geven. Dat is een emotie die dwingend is en geen beste raadgever.
    De waarheid komt later, gedoseerd tot ze begrijpen.

Geef een reactie

