Van aap tot mens

Ze heeft een halve tand. Het eerste slachtoffer is gemaakt. Het is de neus van haar eigen vader. Agressie in een eierschaal.

Vlak voor het slapen huilt ze zichzelf in slaap en dat gaat van mamamamamamama. We sluipen de trap op en leggen ons oor tegen het sleutelgat. Mamamamamama is een primeur. Maar we weten het niet zeker. Zijn het huil of spraak emmen. Ze emt en bbbt er lustig op los. Dat is opvallend. Mama en papa zijn de eerste woorden, maar worden niet als zodanig gebruikt.

Ik denk dat babies overal ter wereld een universele taal spreken.  Chinese babies murmelen  vast net als peruaanse of duitse ook mamamama als ze zich in slaap huilen en kraaien babababa als ze vrolijk en verzadigd hun tongspieren losmaken na het intensieve gelurk aan de fles met pap.

Ze kruipt zoals een zeehond en heeft daarbij altijd een duidelijk doel. Het doel is het in beslag nemen van iets dat blinkt en buiten haar bereik lijkt. Onze vooruitgang wordt dus ingegeven door hebberigheid. Zo lief en onschuldig als een baby is, de kern van ons menszijn is volledig aanwezig. Zij is een blauwdruk van de homo in wording. Van aapje tot sapiens.

Ik zie het allemaal terug in kleine Saar.

15 thoughts on “Van aap tot mens

    • Athy,
      ben bij je geweest, met een duf hoofd:)

      Antoinette,
      er schuilen allerlei diertjes in dat kleine mensje,
      soms is ze een egeltje, dan een aapje, dan weer een hondje
      en zo gaat ze het hele dierenrijk langs:)

  1. Nog even dit, Assyke, hoor jij ook wel eens in actualiteitenprogramma’s dat mensen het hebben over (bijvoorbeeld) de ‘Chineze’ overheid?
    Ik vraag me dan elke keer weer af of mensen die ‘Chinese’ uitspreken als ‘Chineze’ werkelijk denken dat het met een z moet.
    Ook ben ik er dan benieuwd naar of ze ook een z zouden gebruiken als ze het woord op zouden moeten schrijven.
    Eindelijk heb ik het antwoord op mijn vraag, dankzij jou, en hoef ik niet meer naar het antwoord te zoeken.

  2. nu breng je me in de problemen,
    wel of niet corrigeren
    als ik corrigeer red ik mijn eer
    maar raken jouw reacties in de problemen

    als ik niet corrigeer laat ik me van mijn empathische kant zien
    wat een dilemma

    • Ach nee, assyke, mijn reacties zijn geen vaststaande begrippen; mijn meningen niet onwrikbaar. Ze kunnen meedeinen, meewuiven met de richting van de wind.
      Ach weet je, ik wilde eigenlijk maar een beetje dollen, neem het niet te zwaar.
      Goed weekend nog en tot blog,
      Ingrid

      • 🙂
        heb hem toch gecorrigeerd
        en weet je wat zo grappig was, juist die avond was er een item op het nieuws over chineze
        raketlanceringen:)

        weet ik ingrid

  3. Wat goed beschreven.
    Prcs zoals het zich voordoet!
    Waarom doen baby`s dat toch,
    dat huilen voor ze gaan slapen?
    Sommigen doen het nl.niet
    en anderen keihard.

    Ik heb het aan baby`s gevraagd,
    toen ze groot gegroeid waren,ze bleven het antwoord schuldig.

    Ik wil geen avatar met een koe,want ik heb geen uiers,
    maar prachtige borsten volgens hen die het weten kunnen.

    -Onze vooruitgang wordt dus ingegeven door hebberigheid.-

    O nononono…door exploratiedrift!

    Inhalig is iets heel anders per defenitie,Asje!

Geef een reactie

