Ik heb er zin in

De zon schijnt en toch eten we vanavond zuurkoolstamppot. Genieten van winterkost onder zomerse omstandigheden. Heerlijker kan het wat mij betreft niet worden. Al baalde ik afgelopen augustus; als dit onze troost is, dan wil ik elke zomer wel regen.

Een lange herfst en winterseizoen met vallende rode en gele bladeren, zelfgeplukte bosbessen op de yoghurt en een braadworst bij de kool. Witte autodaken, auto´s die niet willen starten en gekras in de kleine uren. Wollen mutsen in vloekende kleuren en een rafelige sjaal die ongeknoopt achter een kind aan sleept. Erwin Kroll die tien dagen van te voren een witte kerst voorspelt. De bezorgde kalkoen in TNT reclamespots. Rode handjes in natgeworden wantjes. Uitverkochte slee en sneeuwschuiver in november. Kerstbomen bij de Gamma een dag na Sinterklaas. Volgevreten benen op de hometrainer.

Honden en katten aan de kalmeringspil op de laatste dag van  het jaar.

23 thoughts on “Ik heb er zin in

  1. Wonderlijk toch dat tegendraadse. Zijn 16 milnoen mensen blij dat de zon een keer schijnt komt jij met een promotie-verhaal voor de winter en bijbehorende kost. Ik ga vanavond naar een meeting, 1,5 uur in de file vrees ik. In de hitte. Niet iiets om over naar huis te schrijven wellicht, maar aan zuurkool moet ik nu ook echt niet denken…..

    • als het ene seizoen tegen het einde loopt, verlang ik al weer naar de geneugten van het komende seizoen
      ik ben in elk geval geen zomerdier, is mij veel te heet
      dan heb ik het niet over de zon, die is welkom
      meer dan

    • Jij dus.
      Maar jij bent dan ook geen landgenoot:)))))

      je reactie moest worden goedgekeurd, heb even gekeken waarom
      deze heeft een ander ipnummer dan die je als tweede hebt geplaats

      deze herkent mijn wordpressdinges dus blijkbaar niet.
      nu wel:)

    • kijk het zit zo bij mij
      in de winter kan ik me niet voorstellen dat ik ooit weer in een haltertopje over straat kan (wat overigens tegenwoordig ook niet meer kan, maar dat terzijde)

      in de zomer kan ik we dichtgevroren rivieren niet voorstellen
      niet dat er iets mis is met mijn fantasie…maar…de verschillen zijn zo
      extreem en dat vind ik één van de steeds minder wordende charmes van het hollandse klimaat

  2. Je moet er dan toch niet aan denken dat Kroll 10 dagen voor kerst de kersenbloesembloeidagen voorspelt voor over 10 dagen.
    Eet ze trouwens!

  3. Vandaag al zwetend wandelend langs een volkstuin zag ik dat de boerenkool al stevig aan de maat was. Maar ja, daar moet de vorst nog wel even overheen heb ik me laten vertellen.
    Smakelijk!

    • nee, boerenkool krijg ik met dit weer nog niet door mijn strot
      maar morgen spruitjes als alternatief:)

      als ik met Saar in de draagzak op straat wandel these days,
      is mijn rug ook kliedernat, raar landje hoor

  4. Amai! Zullen we maar gelijk overstappen op de lente?Wij aten vanavond tagliatelle met zalm; perfect passend bij de dag 😉

  5. Het was wel te merken dat ik op vakantie was (in NL, BE en DE) en dat ik nu dus weer thuis ben. 🙂

    Zelf eet ik in de zomer ook af en toe zuurkool. Wat dat betreft ben ik dus een Duitser, die doet dat ook. Verder eet ik ook het hele jaar door snert, maar dat is pure gemakzucht. Smijt en wat grabbelgroente en brood bij en klaar is mijn maaltijd. Voor zo’n prachtige witte winter als de laatste jaren teken ik ook. Levert erg mooie foto’s en vriendelijke mensen op.

Geef een reactie

