de eenzaamheid van dingen

pannen

bestek,

borden,

glazen,

bekers,

koppen,

kruk,

kinderstoel,

vaatwasser,

koelkast,

fornuis,

banken,

eettafel,

stoelen,

vloerkleedje,

hockers,

speelgoed,

commodes,

kleren,

bedden,

ledikantje,

wieg,

buggies,

bureau,

kast ,

waslijnen,

wasrek,

wasmachine,

laptops,

wasmanden,

wasknijpers,

afstandbedieningen,

tv,

dvd,

radio,

cd’s,

boekenkast,

boeken,

dekens,

beddegoed,

kussens,

nachtkastjes,

fietsen,

gereedschap,

mobiele telefoons…

 

Een monster nadert je woonstee
je vlucht en kijkt niet om naar je bezit
Egoisme laat zijn gezicht zien

 

 

13 thoughts on “de eenzaamheid van dingen

  1. En in plaats van te vluchten, zit ik me met mijn antieke kop ook nog eens rustig af te vragen: Wat zijn hockers? Zou dit komen omdat ik nog zo’n mooie oude huiszegen heb, die mijn huis en alle ingezetenen beschermt tegen monsters en natuurrampen. “…gebenedyd de menschen die in deze huyze zyn…..op dat geen ongeluk nimmermeer daer in kome, met tovery of duyvels gespuys; ook voor alle kwaede ziekten onder menschen, rundvee, alsook kalveren, schapen, verkens en peerden; waermee onze landen zyn besmet, en behoed voor vuer, hagel, donder en groote waterstroomen en , op dat alle bedroefde plagen eens een eynde mogen nemen, en dat onze landen wederom mogen gezegend worden ..en dat ons in niets leet geschiede.”

    • als je geen enorme salontafel wilt, neem je tegenwoordig
      een vierkant klein gevalletje, wat ze hocker noemen
      maar het is dus gewoon iets, waar je je drankjes op neer kunt zetten

      • En hoe kom je aan zo´n zegen
        heb je die nog in de aanbieding, of is de tijd verlopen?
        een beetje lief zijn voor je huis, werkt misschien ook wel:)

  2. Is het egoïstisch om het vege lijf te redden? Ik dacht het niet. Egocentrisch, dat dan weer wel, maar dat lijkt me eerlijk gezegd nogal logisch; je redt eerst en vooral de mensen, dan de dieren en als er dan nog tijd overblijft, neem je mee wat je het dierbaarst is; je foto albums, of dat ene vaasje van tante Cato. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om de wasmachine op mijn nek te nemen als er een monster voor mijn deur staat ;-)).
    Maar vergis je niet hoor; mensen in nood doen rare dingen, ik heb wel eens iemand gezien die een hele set pannen in een grote boodschappentas had gekieperd en daarmee de straat oprende omdat er brandalarm was. Waarom die pannen? Ze wist het niet, ze stond toevallig in de keuken en het waren net nieuwe pannen.

    • leuk beeld van die wasmachine!

      wat ik bedoel, ooit had ik nauwelijks spullen,
      wel een oud houten eettafeltje, die overal mee naar toe ging,
      waar heen ik ook verhuisde, uiteindelijk is dat ding ergens blijven plakken, omdat ik zo weinig spul had, was ik erg gehecht aan het tafeltje, het was getuige van verschillende leuke en minder leuke fasen in mijn leven

      nu vele jaren later en veel meer gesettled, zoals je dat noemt,
      heb ik in verhouding zoveel spullen verzameld, dat er maar weinig dingen ussen zitten, waar ik een emotionele band mee heb,
      het is allemaal vervangbaar en niet dat dat erg is, maar het zegt wel iets over onze weinige gehechtheid aan dingen.
      Vroeger toen alles nog met de hand en van natuurlijk materiaal was gemaakt, namen gebruiksvoorwerpen ook echt de littekens over van een lang leven intensief gebruik, kon je aan het voorwerp veel aflezen over de gebruiker

      ik weet niet of ik me een beetje duidelijk heb uitgedrukt
      en ik denk dat ik wel egoisme bedoel, maar misschien egocentrisch ook, de begrippen liggen ook wel dicht bij elkaar

      • En wat ik als aanvulling nog zou willen toevoegen,
        een grotere gehechtheid werkt dematerialiserend
        en dus minder verbruik van grondstoffen, een grotere tevredenheid etc…

    • ja erg he
      dat is het voordeel van op kamers wonen,
      heb je vanzelf minder meubels en andere troep
      soms verlang ik wel terug naar klein kleiner kleinst
      maar meestal niet:)

Geef een reactie

