Ik wil weer kleuter zijn!

Verwarrend dat moeten groeien.

Gewoon groeien is leuk, gaat lekker van zelf. Een boterham, een glas melk en de natuur doet de rest. Maar wat te denken van de groei die anderen je opdringen. De zogenaamd geestelijke pedagogisch verantwoorde ontwikkeling? Het is een ding om fysieke attributen aangereikt te krijgen bij het overgaan naar de status van exkleuter. Zoals een schooltas bij je lessenaar.

Werkjes moeten doen waar je helemaal geen zin in hebt, de strenge regel dat er pas gespeeld mag worden als het taakje klaar is, is van een geheel andere orde.

Toen ik vanmiddag Faf van school haalde was hij één van de laatste kindjes in de klas. Hij mocht pas weg als zijn werk af was. Dat was en kwam niet af en de juf en ik kwamen tegelijkertijd met het voorstel dat hij het mee naar huis zou nemen. De vrije dag die hij gister had vanwege het Suikerfeest had hem ook niet echt geholpen, zijn achterstand die er al was nog een stuk groter gemaakt. Hij was gefrustreerd, zag er boos uit en liep als een robot. Ik vroeg de juf, of hij niet regelmatig wat mee naar huis kon nemen, zodat hij niet elke dag een momentje speelhoek hoefde te missen. Omdat hij zo makkelijk was afgeleid, had ze hem ook alleen aan een tafeltje gezet. Op zich een goede maatregel gezien zijn fladdergedrag, maar als hij dat als straf ervaart een stuk minder effectief.

Ik ken uit mijn familie een aantal van dit soort moeilijk lerende kinderen en weet dat vooral voorkomen moet worden dat hij een hekel aan school krijgt. Het kleine beetje goodwill dat er wel is prikkelen en te doen groeien, is een proces dat telkens opnieuw herhaald moet worden.

De juf vond het geen goed idee, want jonge kinderen werden niet geacht te vaak huiswerk mee naar huis te nemen. Eenmaal thuis moesten ze zich kunnen ontspannen van school. Nu voorzie ik weinig ontspanning als hij van te voren weet dat de onafgemaakte werkjes zich opstapelen en de achterstand dag na dag vergroot wordt, hij apart wordt gezet en niet mag spelen, terwijl zijn behoefte nog zo groot is om zijn gang te mogen gaan.

We namen het werkje mee naar huis. Een rekenwerkje. Onderweg vertelde hij mij dat hij een hekel had aan rekenen. Het was gaan regenen en Faf was te sip om te gaan buitenspelen. Ik keek het eens even aan en nadat ze iets te eten en te drinken hadden gehad, zette ik Sas in de kinderstoel met een vel papier en pen en ging ik met Faf aan tafel zitten.

Laat maar eens zien wat je nog af moet maken, vroeg ik hem. Het was een speelse serie aftrekken, wat ze tegenwoordig splitsen noemen. Als er van de zes balletjes vier boven water drijven, hoe veel zijn er dan onder water? Het rekenwerk ging hem makkelijk af, 6 min vier was twee, 6 min drie was natuurlijk 3, makkie! En hij keek er verveeld bij. Wat was er dan zo moeilijk?

Ze oefenden het schrijven van de cijfers. En zoals dat ook in mijn tijd ging, werd ook hier de beproefde methode gehanteerd van oefening baart kunst. Laat hij nou net een hekel hebben aan al dat geoefen. Wat hij voor zich zag was een ellenlange rij hokjes waar het cijfer 4 en het cijfer 5 in gevuld moesten worden. Zet je hem alleen aan tafel, dan is hij met een rijtje van tien hokjes zo een hele dag bezig, als hij het dan al af krijgt. Hij gefrustreerd en zijn omgeving gefrustreerd.

Nadat we op klad even geoefend hadden en hij zelf kon ontdekken wat voor hem een fijne manier was om de cijferstreepjes neer te zetten, deelde ik de lange rij hokjes op in rijtjes van vier. Na elke vier geschreven cijfers mocht hij van mij een theepauze, een kietel of een kletspauze houden. Uiteindelijk werkte dat zo goed, dat hij de vier al af had terwijl ik alleen maar even naar de keuken liep om iets voor hem in te schenken.

Klaar was kees.

Nu moet ik wel zeggen, dat de strategie van de pauzes enkel werkte omdat Sas inmiddels opgehaald was door mijn moeder, zodat Faf nergens meer door werd afgeleid en ik me ook enkel aan hem hoefde te wijden. Toch werd het daardoor een klus van een half uur, in plaats van oeverloze tranen, geschreeuw, smeekbeden en andere frustratie uitingen waar hij zo goed in is.

Ik hoop dat hij ontdekt dat leren niet vervelend hoeft te zijn.

Advertenties

17 thoughts on “Ik wil weer kleuter zijn!

  1. Leren is leuk, wanneer je een goede juf hebt.Blijf je vinger aan de pols houden Assyke.Je hebt een speels kind dat nog wennen moet aan het nieuwe regime.Is de school alweer twee weken bezig? Probeer zonder werkjes thuis, zelf spelletjes te maken van rekengrapjes en van taalgrapjes. De juf is niet de enige die verstand van zaken heeft.Misschien is het vooral zaak te bewonderen wat hij goed kan.Groet!!

  2. @Assyke; Ik sluit me helemaal aan bij Athy van Meerkerk. Goed blijven kaatsen met die juf. En positief zijn tegen een kind is noodzaak.

  3. Mooi gedaan Assyke! En ga vooral zo door asjeblieft.
    Ik krijg hier het idee van dat hij wat bovengemiddeld begaafd is, die verveling…
    Als ze hem nu al apart zetten moet je goed opletten, want dat is iets heel ergs. O meid, je knul is zo leuk, en dat onderwijs is zo slecht, en ik hoop zo dat je hem een knoepert van een basis geeft, en dat je het redt. Ga door!
    In groep 5 had mijn zoon een leraar die zelf een soort schotjes had gemaakt voor op tafel, voor als je je niet kon concentreren, en wie het wilde mocht er eentje. En omdat het vrijwillig was wou iedereen er wel eentje. Een jaar later had hij een andere leraar, drie verschillende eigenlijk, en die dachten hem op te voeden door straffen en apart aan een tafeltje tegen de muur. Hij zat alsmaar achterstevoren om te zien wat iedereen voor leuks deed samen, en daar kreeg hij dan weer straf voor.
    Daar kwam ik na een half jaar pas achter, want niemand zei iets, en toen heb ik hem van school gehaald met een hoop herrie.
    Daarna heeft hij een paar fijne jaren gehad, met een juf die hem iedere dag vroeg of hij zijn tas wel had en hem even liet lopen als hij het niet meer hield. Had hij dat nu nog maar…..

  4. Is er geen onderwijsassistent? Dan zou je misschien gezamenlijk een plan op kunnen stellen, hoe Faf op weg te helpen.
    En wordt hij een aantal weken, bv tot de herfstvakantie, geholpen 1op 1, totdat hij het zich eigen gemaakt heeft. En misschien zou je samen met de leerkracht een rugzakje kunnen aanvragen, dan wordt het nog gemakkelijker om extra hulp te krijgen.
    Het zijn meedenken gedachten, en de school is nog maar net begonnen. Hij heeft misschien wat tijd nodig om te wennen aan de verandering, doe rustig aan ook voor jezelf!

  5. Ik zie vooral de positieve aandacht in je verhaal naar voren komen.
    Wellicht moet ook de juf nog opwarmen in het goed verdelen van haar aandacht?
    Het doet mij goed zoals jij beschrijft dat je er bent voor je kind.
    Vriendelijke groet

  6. Heel mooi, al kreeg ik de indruk dat hij het wat te makkelijk vind, en daardoor te saai… maar goed, je hebt het geweldig opgepakt… neem mijn petje voor je af, dat kleine beetje aandacht extra, deed hem goed zo te lezen… en die achterstand die loopt hij zo wel weer in, en ben het met je eens dat hij beter af en toe wat mee naar huis kan nemen, dan dat het op strafwerk gaat lijken… want dat is voor geen enkel kind leuk…

  7. Als ik al in de spiegel kijk, knipoog ik en zie die jongen, die ik ben gebleven..die jongen als faf die natuurlijk moeite heeft met al die mensen die hem van alles en nog wat willen bijbrengen. Hoe dan ook…jij moet blijven knipogen!! Want je blijft dat meisje van toen!

  8. Herkenbaar.

    Jongste zoon had (in de hogere klassen) ook een achterstand met rekenen. Niet omdat hij niet kan rekenen, het pure werken met getallen gaat hem goed af.
    Maar het technisch schrijven, geconcentreerd doorwerken, niet laten afleiden door de herrie in de klas, nakijken van sommen en opzoeken van de fouten dat werkte helemaal niet en waren de oorzaken waar het op bleef zitten. Gelukkig wisten we het hier aan de keukentafel heel gezellig te houden bij het inhalen van de achterstand die meester doodleuk tot 1½ jaar had laten oplopen….

  9. Leren is ook interesse kweken, discipline, ontdekken dat je door te leren slimmer kunt worden dan zij die dat niet doen of deden. Kennis is macht. Maar dat is op jonge leeftijd nog wat hoog gegrepen. Mijn moeder had geen geduld voor me, laat staan tijd. Indertijd werden delen kennis er in gestampt. Je wist wat rekenen was, hoe je taal moest gebruiken en in de vierde klas ook al Engels naast het Nederlands. Ik wist al snel waar Maastricht lag, of Hoogezand en dat is allemaal buitengewoon nuttig gebleken. Maar een vader of moeder mer inzicht en geduld is veel waard….

  10. Allen, behalve Kletersteeg,
    bedankt voor jullie mooie reacties

    ja, het zou zo maar kunnen dat de saaie herhaling van de oefeningen
    voor hem te veel zijn, of dat iets zegt over zijn intelligentieniveau, geen idee
    hij zit op een school met een interne leonardo-afdeling, als hij hoogbegaafd zou zijn,
    dan was dat vast wel iemand opgevallen
    maar ik hoor het vaker dat mensen die hem ontmoeten mij vragen of hij hoogbegaafd is

    hij had vandaag een goede dag, want de kleuters hadden vrij en ze hadden groep drie en groep vier samengevoegd
    en volgens hem werd hij daardoor minder afgeleid
    dit gegeven is misschien wel iets om op voort te borduren, hoewel het vast niet mogelijk is, om hem naar groep vier te laten gaan
    terwijl hij gewoon werkjes van groep drie blijft doen

  11. Maar natuurlijk zegt dat iets over zijn intelligentie (overigens geen ongedeeld begrip omdat theoretische intelligentie maar ook sociale intelligentie daar verschillende componenten in zijn).
    Er is alleen geen relatie tussen (theoretische) intelligentie en school-prestaties.
    Schoolprestaties zijn gerelateerd aan het vermogen je aan een systeem (in dit geval het schoolsysteem) aan te passen.
    Daar bestaat immers voor de aanvangsfase zelfs een speciale term voor in de pedagogiek: “Schoolrijpheid”.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s