Veertiendaagse schrijfopdrachten

Een van de dingen die ik mis van mijn oude Weblog waren de wekelijks terugkerende schrijfopdrachten.
Maar niets staat me in de weg, een zelfde continuiteit te introduceren op WordPress, onder OBAbloggers, vkbloggers en andere langskomende schrijfgragen.
De eerste opdracht is sleutelwoord:  startsein

Inleveren van kopij kan vanaf gister tot en met 31 juli 2011.
Daarna hoop ik een nieuwe opdracht te geven.
Het trefwoord is startsein. Dat wil niet zeggen dat je
letterlijk gebonden bent aan dit woord. Je bent vrij om te
associeren.

Vol verwachting klopt mijn lezershart...wat zal er allemaal
binnenstromen?

Linkjes van kopij kan ingeleverd worden op dit blogbericht, in de
reactieruimte of als mail worden verzonden. Het publiceren van de
bijdragen kan op de eigen blogstek. Vermeld dan wel graag het
trefwoord Startsein en Assyke's schrijfopdracht.

Mochten er nog vragen en onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het
wel:)

Update
Graag een afbeelding mee insturen, foto, tekening, schilderij
of iets anders zolang het maar van eigen hand is.
37 thoughts on “Veertiendaagse schrijfopdrachten

  1. oh, chips, ik heb net het woord ‘start’ in een wel heel andere context gebruikt.
    ik laat de beker even aan me voorbij gaan, maar als ik het in de gaten heb, vind ik het altijd wel leuk om mee te doen.

  2. Misschien wel leuk, hoewel ik zelf vaak overloop van ideëen, maar deze beperking kan een verrijking zijn….

    • een trefwoordje is maar een zeer klein handicapje:)
      dat zal jou niet in de weg zitten, sprinkelsprankelvolideeen!

  3. Gedichten en korte verhalen zijn niet mijn sterkste punten. Bovendien kom ik al tijd tekort :-(. Sorry, maar veel succes uiteraard!

  4. Het is misschien handig om de periode waarover het thema loopt aan te geven .
    Dus iets in de trant van:
    Assyke’s twee wekelijkse schrijfopdracht.
    Periode 15/7 -30/7 onderwerp: startsein.
    met als aanvulling voor OBA : categorie: Assyke’s schrijfopdracht.

    Dit laatste zorgt ervoor dat alle bijdragen van OBA deelnemers in deze rubriek terecht komen.

  5. Wachten op een teken, een sein, iets om los te kunnen gaan, om uit het leven te halen wat erin zit en misschien nog wel wat meer. Hij dacht erover na en hoe langer hij dacht, hoe vreemder hij het vond. Waarom zou hij wachten op iets dat iemand anders doet om te doen wat hij zou willen doen? Waarom zou hij niet gewoon beginnen met de rest van zijn leven?

    Hij schopte een kiezel voor zich uit over het olifantenpaadje. De bocht afsnijden door het gras, zoals zoveel anderen al voor hem hadden gedaan. De gebaande weg verlaten voor een pad dat evenzeer gebaand is. Hij hield van dat soort dingen. Van de ironie in zijn gedachten die hij alleen met zichzelf deelde. Het liet hem lachen. Een lach die door tegenliggers meestal verkeerd werd opgevat. Alsof hij hen uitlachte, alsof zij onderdeel waren van zijn gedachten, wat dachten ze wel.

    De kiezel rolde het gras in, net naast het bordje “Verboden op het gras te lopen”. Zou hij hem volgen, of laten gaan? Kiezels schoppen in gras schiet niet op. Dan rollen ze niet lekker, maken ze geen meters en afstand is belangrijk bij het kiezelschoppen. Dat weet iedere rechtgeaarde stenentrapper. De kei lag maar een meter paar meter van het pad. Een gedoseerd puntertje en de steen zou weer op het goede spoor belanden.

    Hij stapte in het gras. Acht passen en hij was er. Een korte beweging naar achteren, een snelle naar voren en net voor de punt van zijn schoen de steen raakte, gleed zijn standbeen weg. Hij probeerde te herstellen maar de zwaartekracht won het van zijn spierkracht.

    Als hij ogen had gehad in zijn achterhoofd, zou hij de klap hebben zien aankomen. Op de scheiding van nek en schedel sloeg hij tegen het bordje dat op slag brak, net als zijn nek. Voor de kiezel weer op het rechte pad belandde was hij dood. Hij zou dat vast een mooi startsein hebben gevonden voor een ironisch verhaal.

    • Getverderrie wat een akelig verhaal bij zo’n leuk nieuw initiatief. En dan ook nog in beduidend meer dan 100 woorden. Maar, eerlijk is eerlijk – de aftrap is er en hoe!

    • Wauw wat een mooi geschreven verhaal, zocht het al op je eigen blog, maar ja dan heb je met meer dan 100 woorden een probleem… vind het super mooi ook al eindigt het niet erg positief…

      • !100 woorden is een blogger en dat mooie verhaal is van hem. Je kan veel met honderd woorden, maar niet alles nee:-)
        !100 woorden lost dat op door de foto als hoofdgerecht te presenteren op zijn blogs.

  6. Ik ga het ook proberen Assyke, al ben ik dan nog een doodgewone web-logger (weliswaar gelieerd aan OBA, maar toch… ;-)). Jammer trouwens dat je je niet meer thuisvoelt op web-log, want de schrijf- en andere opdrachten vliegen je daar bijkans om de oren. De een nog leuker dan de andere.

  7. Schrijven vanuit een opdracht vind ik prettig. Je dwingt jezelf ermee aan de slag te gaan, zondert je af en dan is de kans groot dat er woorden komen.
    Elke twee weken zal je me niet lezen maar zodra er bij een titel kriebels komen kruip ik in m’n toetsenbord.

    Mooi initiatief, Assyke.

  8. Hoi lieve mensen ik zal zo snelogelijl eventuele onduidelijkheden wegnemen . Voor nu bedankt voor de positieve en stimulerende reacties

  9. ik laat het even bezinken – misschien ontstaat er wel iets tijdens mijn workshop volgende week … 😉

  10. En hoe heet deze schrijfuitdaging? Dan kan ik hem namelijk toevoegen aan de lijst met vele schrijfopdrachten… 😉

    Belangrijker wat zijn de regels, zijn er beperkingen?..

    • Aline,
      Het is een tweewekelijkse schrijfopdracht en heet simpelweg Assyke´s schrijfopdracht.

      Er zijn geen beperkingen behalve dat het proza of poezie is en dat het begeleidt moet worden door een zelfgeschoten, -getekende of -geschilderde afbeelding.
      Korte, lange teksten maken niet uit. Wel moet de bijdrage herkenbaar gebaseerd zijn op het sleutelwoord.

      Voor deze twee weken lopend tot 31 juli is het sleutelwoord Startsein

  11. Ga je je opdracht op een vaste dag geven, zodat je precies elke veertien dagen weet dat er een nieuwe opdracht komt? Zo ja op welke dag ga je zitten?.. (enne ondertussen ga ik zitten broeden op een verhaal, eentje zonder beperkingen is ook wel eens leuk)… 😉

  12. Mijn foto heb ik al, en ik zal even kijken wanneer ik wat kan schrijven… ben de laatste tijd erg druk bezig met allerlei opdrachten… dus dit gaat zeker goed komen…

      • Aline ik ben met zoontje even weg en heb alleen mijn iPhone bij de hand , een paar regels tikken daar ben ik wel een half uurtje mee bezig en pagina laden onhandig traag. Kortom een rotding om je blog bij te houden. En mijn kind vind het niet fijn als ik bezig ben met andere zaken:-) Vanmiddag ben ik weer thuis en dan heb ik mijn laptop bij de hand en zal ik alles wat is blijven liggen bijwerken.

        Tot dan:-)

        Groetjes uit dichtbij’iestan

    • Hè aline!
      Hartstikke fijn voor je bijdragen en uiteraard ook voor je promotieblog!
      Sorry dat ik een slecht gastvrouw ben momenteel, maar dat komt binnenkort weer helemaal goed.

      • Haha geeft niet hoor, maar zag een nieuw logje verschijnen, ik denk misschien zie je dit bericht over het hoofd… maar ja het was ook gewoon weekend… ik moet gewoon leren geduld te hebben…

  13. Denk er maar eens over na. Maar niet lang, het heeft geen belang. Wat was het ook al weer? Mensen hebben meer spijt van de startseinen die ze over het hoofd gezien & gemist hebben dan van wat ze wel hebben gedaan. Of zoiets.

    • plopje, je hebt hem in elk geval niet over het hoofd gezien, dus spijtgevoelens gaan nu aan je voorbij

      wat ik by the way van katjes weet
      is dat ze een kei in rondzwerven zijn
      life goes on, volgende ronde:)

  14. Ja, volgende ronde om een kans in het water te gooien en omgekeerd. Maar eerst maar eens proberen te ontdekken hoe dit blog in elkaar steekt. Eerlijk gezegd is het moeilijk (voor mij in ieder geval) er grip op te krijgen / een overzicht te krijgen. Waarom zit dit anders in elkaar (lijkt het) dan het blog van bv Apie? Hier kun je bv niet zien wie er het laatst waarop gereageerd heeft. Of begrijp ik het allemaal niet? De herseninhoud van katten is beperkt. Maar dat geldt voor meer soorten.

Geef een reactie

