Culinaire hondsdag

Ben een kluizenaar. Gedeeltelijk genetisch en gedeeltelijk door een curieuze jeugd.

Ik trek me het allerliefst terug in een onbekend hoekje om een boek te lezen. Cosy hoeft dat hoekje niet te zijn, wel stil en verlaten.

Zo kon ik in vroegere tijden uren in bad doorbrengen. Massa´s paperbacks zijn daar niet blij mee geweest en zullen me vast vervloekt hebben vanwege deze onhebbelijkheid.

Maar een mens zit raar in elkaar.

Want wat sta ik op deze  -kalendrisch gesproken- veel te vroege hondsdag in de broeikas van onze keuken te doen?

Jahoor…terwijl het water over mijn  ruggegraat loopt en mijn  jurk doorweekt en terwijl ik een doosje kruidvat paracetamols verschalk, rijst elk half uur een en dezelde vraag op: moest ik nou perse vanochtend onverwacht mensen uitnodigen voor een  diner transpirant?

Tsja…want ondanks mijn ingebakken en inmiddels doorgebakken kluizenaarsschap hou ik hartstochtelijk veel van mensen.

Zucht…

19 thoughts on “Culinaire hondsdag

  1. hoe was t ook weer… iets goeds is 20% inspiratie, 80% transpiratie? Dus, van zit jouw diner helemaal goed 🙂

  2. Alleen maar gezond, dat transpiratiezout, want bindt vocht en dat hebben we nodig op zo’n dag als vandaag.Straks ga ik koken en dan schijnt de zon volop in de keuken.Bloedheet en toch geniet ik van de uitzondering.
    Succes met je transparante,-piratiediner!! Groet!!!

    • nou moest anders wel belachelijk lang wachten tot de prut was ingekookt
      vraag me af of mijn zoutgehalte wel hoog genoeg is…

    • op zo´n dag als vandaag moet een mens wel een beetje valsspelen en dat heb ik dan ook gedaan
      vooral veel schaaltjes met kleine lekkernijen
      en verder als hoofdgerecht aubergine,tomaat, knoflook en een grote berg koriander
      samengebakken tot het een smeuiig geheel was

  3. Ik ga vandaag aan de gang. Reden; De Chemische Kring Zwolle ( incl. echtgenoot 5 personen) komen hier eten. Voorzitter dacht dat we soep uit een zakje met een boterham zouden doen, echter het antwoord was;
    “J. bereidt je voor op Sushi, MET workshop!”

    dus ik ga zo voor zeven personen rijst koken, japanse omelet bakken, boontjes koken, wortel raspen, asperges schillen, vis en andere ingredienten kopen, zoeken naar een rijpe avocado, (Japanse) kippensoep maken voor hen die het niet aandurven…… eerst nog stofzuigen en opruimen……. gelukkig zijn de temperaturen lager dan gisteren!

  4. ai dat doe ik je niet na
    daarmee lijkt mijn diner meer een uit de hand gelopen kabouter Plop maaltje

    opruimen en stofzuigen hoef ik nu lekker niet te doen
    er komt koffiebezoek, weet zoals gewoonlijk weer niet meer hoe laat we hadden
    afgesproken, dus loop nu een beetje door het huis heen, niet echt in staat echt iets te beginnen
    ik neem me al een half jaar voor een kalender te kopen $%&$%”&$$%$%#

  5. Oh klinkt heerlijk Assyke, ben gek op veel koriander en knoflook. Als er meer dan 4 gasten komen, vraag ik ze om ook zelf wat mee te brengen. Anders ben ik al gek van de stress en dat wil ik ze niet aandoen! 😉

  6. Ik maak het met de onderdelen ook niet al te ingewikkeld. Het verschil tussen gewone en Japanse kippensoep is een geraspte gember, een scheut japanse soja en bij het serveren een lepel sake. Verder is het een doorsnee heldere Nederlandse kippensoep.

    Alleen die Japanse omelet is een kunstje, waarbij ik in Japan een vette onvoldoende voor het resultaat zou krijgen, gelukkig zijn we hier niet zo perfectionistisch en ik heb het resultaat gewoon goedgekeurd.

    Ik ben nu benieuwd wat de gasten ervan zullen vinden, ik heb geen idee of ze het al eens eerder gegeten hebben.

    • het ergste in jouw verhaal is eigenlijk die zoektocht naar die rijpe avocado
      als ik hem in de eerste of misschien nog tweede winkel niet vond, had ik hem geschrapt
      dan maar geen avocado
      japans heb ik nooit gegeten, maar ik weet een beetje wat voor een soort samenstellling ze hebben, het is vaak heel puur en daar hou ik wel van
      ik denk dat het een succes was!

Geef een reactie

