Stille drinker

Ik heb een aantal vervelende gewoonten die mijn partner regelmatig tot wanhoop drijven.

Een van die slechte gebruiken is het zelden leegdrinken van mijn kopje koffie. Een bevredigende verklaring heb ik niet echt voor het achterlaten van wat “koffiedik”. Een zweverig typje ben ik nooit geweest, dus dat mag geen smoes zijn. Een andere gewoonte die er noodzakelijk mee verband houdt is het slome opruimen van dat zelfde kopje.

Wie een wandeling door mijn huis maakt en een kijkje neemt in alle vertrekken, zal zien dat al die ruimtes opgeluisterd worden door de aanwezigheid van een kop of mok.

Ik ben zeker geen plager, de irritaties  van mijn dierbaren hebben echter niet tot een ingrijpende verandering geleid.

Nu word ik de laatste maanden geconfronteerd met een spooky fenomeen. Het is niet dat het kopje uit zich zelf zijn weg vindt naar de vaatwasser. Dat zou ik niet eens spooky willen noemen, eerder zeer gewenst.

Nee, het is het restje koffie, dat op miraculeuze wijze verdwijnt…

33 thoughts on “Stille drinker

    • enger vind ik de ontdekking dat kleuter in spe blijkbaar caffeineverslaafd is geraakt
      door het simpele feit dat zijn moeder een sloddervos is

  1. Eerlijk gezegd begrijp ik het niet goed. Er zit toch nooit koffiedik in een kopje koffie? Ik heb het tenminste nog nooit meegemaakt, ook niet vroeger toen mijn moeder nog koffie op de ouderwetse manier zette.

    • Een koffiefilter die niet goed zit of kapot is, heb ik wel eens meegemaakt, maar dan krijg je alleen wat losse korreltjes in de koffie, echt prut in het koffiekopje heb ik nooit gehad.

    • antoinette, heb jij ook twee linkerhanden?
      fijn dat ik wat gezelschap heb:)

      maar ik heb de tekst inmiddels aangepast, want het ging me niet om de dikte van wat er achterbleef,
      ik had me niet gerealiseerd dat koffiedik zo letterlijk zou worden opgevat:)

  2. Ridzerd Martinus,
    zie mijn antwoord aan Antoinette, hierboven…

    Johan,
    als je alleen woont zou het pas echt spooky zijn als dingen verdwijnen
    dat is me ook wel eens overkomen, dat leverde een paar slapeloze nachten op:)

    • ha Kitty!!!
      welkom op mijn inmiddels vertrouwde stekkie!

      dat van dat koude koffie heeft hij van mij geerfd, ik laat mijn hete drankjes altijd afkoelen
      wat mij betreft komt dat de smaak ten goede

  3. Haha, humor en jezelf niet sparen 🙂 Graag gelezen.
    Het is herkenbaar, en verdween/verdwijnt het soms voor mijn laatste restje. Ik weet niet beter dan dat kinderen koffiesmaak lekker vinden De oplossing is miniemere kopjes en de kindertjeskoffie.
    Als je samen gezellig koffie drinkt is de noodzaak om restjes te stelen minder. Scheutje koffie, veel lauwe melk en suiker. Of het opvoedkundig verantwoord is, zal wel niet maar hun smaak is er wel door veranderd. Mijn koffie was ineens minder lekker en ik hecht ook erg aan slapende kindjes.

    • in marokko is het gewoon dat heel jonge kinderen koffie bij het ontbijt en bij de casse-croute aan het eind van de middag

      de koffie is daar vanwege de armoede sterk verdund met water, melk en suiker
      caffeineverslaafd raakt daar niemand vanwege de verwaarloosbare verhouding koffie in de griezelige samenstelling

    • fulps, ik hoef niet naar zijn haar te kijken om te weten dat hij iets heeft uitgehaald
      mijn moederinstinct begint te fluiten zodra hij iets te verbergen heeft

  4. Bij ons in de buurt maakte men ‘boeren koffie’ waarbij gemalen koffiebonen en heet water samen in de mok gingen. Suiker erbij en roeren. Even wachten tot de koffie bezonken is en voorzichtig drinken. Het laatste beetje bevat de koffiekorrels, dat moet je dus niet opdrinken. Misschien komt de gewoonte daar vandaan…?

  5. Stripman, dat is toch toebroek? Dat drink ik altijd, en is heel handig kinderen en bezoek van koffie te genezen. Voor de koffiedik heb je na echt een lepel nodig.

    • bar, ik weet niet wat het is, maar je strooit de afgelopen week onbekende woorden in mijn nabijheid
      toebroek…als er iets naar koffie klinkt dan is het wel dat woord:)

    • Ja, dat zal net zoiets zijn. In Turkse restaurants kun je ook heerlijke koffie krijgen met prut. Waar ik dan altijd een slokje teveel van neem…;o)

    • Apie ik ga voor de muilkorf
      nespresso kunnen wij niet betalen en een beetje minder zijn mondje roeren is ook best handig

  6. In koffie uit de zuidelijke landen, Turkije, Marokko, Griekenland e.d. zit er altijd koffiedik in dat kleine esspressokoppie. Hoe moeten de moeders met verstand van zaken anders koffiedik kijken???? Nou???

    Als ik mijn ochtendkoffiekoppies ergens neerzet en ze later terugvind, zijn ze wel altijd leeggedroogd, zo lang staan ze er.

  7. Ben je binnenkort misschien jarig Assyke?
    Dan ben ik benieuwd wat je krijgt…

    Ceesgegroetje

  8. Overal kopjes. Ja dat doen er hier drie in huis. Tot verdriet van de vierde.
    Kopi (koffie) tubruk zorgt ervoor dat je koffie anders gaat drinken.
    Je wil geen hap koffie binnen krijgen dus nip je aan je beker of
    glas als daarin na het roeren de koffie is bezonken.

  9. Ze plaatsen je altijd voor verrassingen.
    Ik liep gisteren over het drukke dorpsplein, hoor ik een heel bekend stemmetje roepen, “Ópa”!
    Kleinzoon van nog geen 2 jaar had mij ontdekt ! ! !

  10. Volgens mij is dat bij ons erfelijk bepaald, bijna ieder lid van onze familie laat een bodempje koffie in het kopje zit tot grote ergenis van de aangetrouwde partners.

Geef een reactie

