Spiegeling

Twee jaar geleden hadden we mensen uit Antwerpen op bezoek. Een jong gezin bestaand uit een zoon van toen vier en een pasgeboren babymeisje. In vergelijking met mijn oudste vind ik andere kinderen al vrij snel rustig. Het ongeduld van de moeder begreep ik dan ook niet goed. Onbegrip komt snel om de hoek kijken als je de situatie van een ander met die van je zelf vergelijkt. Niet doen dus. En dat weet ik ook wel. Maar niets menselijks is mij vreemd.

Enfin. Des te meer viel het me op hoe teder ze met de baby omging. Ze straalde terwijl ze de kleine verschoonde en kirde zoals vrouwen doen. Ik kwam er bij staan en ze zei dat het heel anders was. Wat was er anders, vroeg ik. Nou, zei ze, een meisje. Met haar zoon had ze niet die natuurlijke klik die ze wel meteen met haar pasgeboren dochter had. Echt waar, vroeg ik verbaasd. Het zijn toch allebei je kinderen?

Ja. Ze bedoelde ook niet dat ze minder van haar zoon hield. Hoe moest ze het nou zeggen, zonder dat ik het verkeerd opvatte. Ik had zelf op dat moment twee zoons en er was geen dochter in het vizier, dus wat mij betreft kletste ze uit haar nek en had ik medelijden met haar zoon, die ze duidelijk niet begreep. Ze kreeg het niet goed uitgelegd. Ze had het over herkenning, een band…

Twee jaar later breng ik zelf een meisje op de wereld.

En begrijp ik wat de Antwerpse bedoelde.

23 thoughts on “Spiegeling

  1. Sorry, ik heb geen dochter, dus ik weet niet wat je bedoelt. Ik weet wel dat ik me verheugde in mijn jongetje, met verzinsels over katapulten en ongepolijst doerakken, en dat gebeurde ook, alleen moest ik hem iedere ochtend nagellak opsmeren en liep hij met poppen in buggies naar school. Als hij in zijn roze prinsessenjurkje omgord met gevaarlijke wapens en patronen naast me of op me zat, dacht ik, was een dochter niet handiger geweest…

  2. Ook ik heb geen jongetje, wel twee meisjes.Laat ik nu zomaar twee kleinzoontjes krijgen, geweldig.Ik hoef ze natuurlijk niet op te voeden, gelukkig maar. Want nu kan ik net zo gek doen met die knullen als met de meiden.
    Maar inleven in wat een ander bedoelt. Er is een uitdrukking: loop eerst een paar dagen in de schoenen van de ander voordat je een mening geeft.. Moeilijk zat! Groet van Athy.

  3. Ik dacht, was een dochter niet handiger geweest, omdat ik aannam, misschien terecht, dat meisjes zich minder een persoonlijkheid hoeven aan te meten, ze hun identiteit niet hoeven te construeren, omdat ze nu eenmaal van den beginne de moeder zijn. En misschien daarom van den beginne als een gek aan het netwerken zijn. Fijn om voor de bokkewagen te hebben.
    Terwijl jongens alles moeten bedenken, wie ze zijn en waarom, als eksters alle glinsterende dingetjes hun nest in slepen, alles uitzuigen met hun hele hebben en houwen.
    Er is veel over te zeggen, en nog veel meer over te bedenken of te beluisteren.

    • barbara, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, ik zelf heb heel wat moeten construeren
      de biologische mal past niet op iedereen even perfect:)
      ik denk wel dat momenteel, deze laatste tien jaar jongens het moeilijker hebben dan meisjes
      maar dan vooral op school en niet zozeer thuis

  4. “Terwijl jongens alles moeten bedenken, wie ze zijn en waarom, als eksters alle glinsterende dingetjes hun nest in slepen, alles uitzuigen met hun hele hebben en houwen.”

    @Barb, ik herken mezelf hierin niet en ik ben toch echt een jongetje.

    @Assyke, kan het zijn dat zo’n pasgeborene een overkokende affectie in je losmaakt die misschien niets met geslacht te maken heeft, mij kan zo’n wurmpje ook maken en breken.

    • fulpsvalstar,
      bij de meeste vrouwen wel ja, bij mij niet, ik ben niet echt een babymens
      ik vind grotere kinderen leuker
      maar je herkent als vrouw iets van jezelf in dat babymeisje…
      jongens hebben een andere motoriek, tenminste die van mij
      ontwikkelen zich anders…

      maar: dit alles gaat wat mij betreft enkel om herkenning en niet om liefde of
      toewijding

  5. We hebben een zoon. Denk je dat vaders hetzelfde gevoel hebben t.o.v. hun zoon als vrouwen t.o.v. hun dochter?

  6. Ik heb zowel een jongen als een meid (nou ja, inmiddels zijn het een man en een vrouw, maar het blijven je kinderen). Ik vind ze allebei even lief, maar inderdaad – met mijn dochter heb ik een totaal andere band dan met mij nzoon.

Geef een reactie

