schoolkeuze als projectie

Volgende week een afspraak met de directrice van een basisschool.

Ze klonk erg aardig aan de telefoon. Ik vroeg haar, of ik niet te laat was met inschrijving en ze begon hartelijk te lachen. Bij haar zou ik nooit te laat zijn, want ze waren een openbare basisschool en openbare basisscholen mochten geen leerlingen weigeren, al zaten ze propjesvol.

Ik had mijn kind graag naar een jenaplan of een vrije school willen sturen. Maar die scholen hebben wachtlijsten en schrijven kinderen al in, zodra ze zes maandjes oud zijn.

Ik wilde mijn kind zo graag de ervaring meegeven van een gek schoolsysteem, van een schoolsfeer waarin je s ochtends begroet wordt door valsblaffende waakhonden, waar je wollen wintertrui bijkans werd opgevreten door de net zo valse geiten, waar het mogelijk was dat het schoolhoofd door de dominante ram op de horens werd genomen…waar kortom veel anarchie en vooral heel veel creativiteit heerste…waar naar kinderen werd geluisterd alsof het allemaal mini einsteins in een notedop waren…

Waar elke week feestelijk werd afgesloten met een viering…waar achtjarige meisjes met bloedrode lippen op de hoge hakken van hun mama op het podium de sterren van de hemel dansten…waar je heuse slangen mocht gebruiken voor je werkstuk…waar niets te dol was en alles serieus werd genomen…

Zet ik dat af, tegen de kille structuur en discipline en braaf je huiswerk maken en scoren op netheid en orde…dan draait mijn maag zich om…

En tegelijkertijd realiseer ik mij, dat ik niet mijn behoeften en mijn eigen verkleurde nostalgie mag  projecteren op Fafa. Tenslotte is Fafa een heel ander iemand, met andere behoeften en andere noden…

En als ik heel eerlijk ben, weet ik ook, dat juist Fafa, met al zijn enthousiasme en energie sturing en structuur nodig heeft.

Iets wat hij van mij veel te weinig krijgt, chaotische en verstrooide moeder als ik meestal ben.

Misschien was dat getreuzel voor één keer goed.

Het lot heeft gekozen en het heeft waarschijnlijk wijs gekozen…

archief:  2009

nu weer actueel

22 thoughts on “schoolkeuze als projectie

  1. eerder gepubliceerd op rendez-vous.be

    ik kreeg voor de meivakantie een formulier in handen gedrukt van de juf van Faf,
    om zijn broertje die nu drie is alvast in te schrijven

  2. Assyke, kinderen moeten toch eerst gewoon leren en ook orde leren, hoe moeilijk dat ook is. maar later hebben ze het hard nodig. Die leuke scholen bereiden niet goed voor om te overleven in de harde maatschappij.

    • antoinette, er zijn kinderen die te eigenzinnig zijn en zich ongelukkig en benauwd gaan voelen in een omgeving die enkel draait op orde, structuur en gezag én prestatie in het tempo die de juf of de school bepaalt.
      Faf is zo´n kind. Hij wordt opstandig en gooit zijn kont tegen de kribbe en sluit zich af.

      De school waar ik het in dit blogbericht over heb, daar heeft hij een half jaar opgezeten en toen verhuisden we naar een ander dorp. Achteraf vraag ik me af hoe lang het met hem op die oude openbare school zou zijn gegaan, hem nu steeds beter begrijpende.

      Hij zit nu op een montessori, waarin hij zijn eigen tempo mag bepalen. En eerst profiteerde hij daarvan om lekker lang in zijn nog-niet-rijp-zijn te blijven hangen. Maar uiteindelijk werd hij toch geprikkeld door de kinderen uit zijn groep die wel verder zijn en hij is zelf om meer werkjes gaan vragen. Zijn natuurlijke leergierigheid die hij buiten school voortdurend etaleert, gaf hij nu ook op school de ruimte. Juist omdat hij zich gerespecteerd voelde in zijn anders zijn.

      Belangrijk is wel dat de juf of meester het kind aanspreekt. Op vrijdag heeft hij een juf die hij niet mag en die dag gaat hij dan ook met veel tegenzin naar school. Ik weet zeker dat hij op vrijdag dan ook nauwelijks presteert.

  3. Mijn mening hinkt en hangt op verschillende gedachten. Mijn druktemaker zit op een niet-leuke school, en is minder gemotiveerd dan ooit, volgend jaar examen…Maar hoe hij op een leuke school was geworden zal ik nooit weten. Heb je gelezen dat intelligentie voor een groot deel door motivatie wordt bepaald?

    • bar, nee ik heb dat niet gelezen, vind het wel logisch
      ik had en heb nog altijd wel mijn twijfels, want zelf had ik op het jenaplan een achterstand in grammatica opgelopen
      en dat was zeker wel te wijten aan de prioriteiten die ze daar stelden
      op de middelbare school vond ik dat erg vervelend, dat ik sommige dingen niet goed onder de knie had,
      mijn lust om te leren is wel gestimuleerd op jenaplan en ik denk dat het uiteindelijk toch daar om draait

  4. Intellegentie wordt ONTWIKKELD door motivatie.

    Allez die idiote typen scholen daarvan scoren de leerlingen hoog in de zelfmoordcijfers en heel langdurige therapietjes.
    Is logisch; die gaan ervan uit dat de wereld om het kind draait.
    En dan zien ze de realiteit…

    • natuurlijk moet het kind ook leren dat er een omgeving is en dat hij daar rekening mee
      moet leren houden

      maar de oude situatie dat het kind zich ten alle tijde moet aanpassen en dat het niet zichzelf mag zijn
      is ook fnuikend voor zijn ontwikkeling

      zoals de montessori het aanpakt vind ik dat zij de juiste balans vinden

    • in het blogbericht had ik geen keuze gemaakt, nadat we verhuisd waren en ik hem op een montessori inschreef was wel een bewuste keuze, bedoel je dat laatste?

      sorry, maar dat komt omdat blogbericht en actualiteit verschillen, dat heb je als je spullen uit de ouwe doos hergebruikt:)

    • athy, ik heb twee keer een bepaalde periode meegeholpen als leesmoeder
      en dan krijg je heel wat mee van de sfeer
      het viel mij toen op dat ondanks de grote vrijheid de kinderen heel rustig waren en geen misbruik maakten van
      hun grotere zelfstandigheid

      maar dat zegt niets over de invloed op mijn zoon en of deze aanpak voor hem de beste is

  5. Ik dacht dat je door bepaalde omstandigheden toch de keuze hebt gemaakt voor Openbaar Onderwijs want daar ben ik sterk voor.

    • en waarom?
      ik heb de eerste klas meegemaakt op een openbare basisschool en ik kon daar maar moeilijk aansluiting vinden
      al was de juf een lief mens
      toch denk ik, als het om mijn middelste gaat dat het voor hem juist wel weer goed zou zijn, een gewone school met duidelijke regels

  6. Ik heb eens een jongen aangenomen, omwille van zijn moeder.
    Had op zo’n soort school gezeten.
    In de eerste 4 weken; kwam een paar zoals het hem uitkwam.
    Wilde zich om niks ziek melden
    Wilde in discussie over iedere opdracht.
    Heb hem uitgelegd dat de wereld niet om hem draaide.
    werkte niet.
    Maar ontslagen; was een hopeloos geval.
    kinderen van die vrije scholen zijn verpest voor het leven.
    Vier maanden erna pleegde hij zelfmoord.

    Buurjongetje 10, zelfde.
    Was bovenop het dak geklommen en durfde niet naar beneden, of weigerde dat.
    ouders hadden geen enkel overwicht meer; ze zaten te wachten tot ik thuis kwam.

    Ik kwam.”Johnny” Ja ome piet als de sodemieter naar beneden. Ja ome piet
    Dicipline werkt; net als duidelijkheid.

    Aanpassen is overleven.
    Maar de wereld aanpassen aan een verwend kind werkt niet.

  7. Scholen zij bedoeld voor kennisoverdracht, en naarmate de samenleving complexer wordt, zou ook het niveau van de school moeten stijgen.

    Eens hadden we uitsekende scholen.
    Nu kunnen meer dan de helft van de onderwijzers niet spellen of rekenen
    Dus de meeste scholen functioneren voor wat vroeger werd genoemd “bewaar schooltje” en leveren rotzooi af.

    Als zodanig maakt de schoolkeuze weinig uit.
    Als je kwaliteit wilt: twee dingen
    –geen zwarte school
    –aan het hoofd vragen of de relevante onderwijzers door de taal en rekentest kwamen

    Welkom in centraal afrika–pardon: nederland

  8. Wel, realistisch beschouwd droom ik nog liever even verder over mooie bossen en boze wolven die graag schone koninginnen verslinden.
    Maar dan wel met een rood kapje op het heufd en met een asseveegster in de hand aan het spinnewiel…

  9. Kijk je alleen naar de harde cijfers van de onderwijsinspectie, dan scoren al die bijzondere onderwijsvormen in hun totaliteit niet best.

  10. Voor zover ik je nu een pietsie ken van je blogs denk ik dat er niets mis is met je intuïtie Assyke, in jouw geval zou ik gewoon naar mijn gevoel blijven luisteren. Niemand kent jouw kinderen beter dan jij zelf, welke beslissing je ook neemt of hebt genomen het is mi. altijd in het belang van jouw kind zoals jij het kent en daar is niets mis mee.
    Just my 2 cents (ben geen ouder maar zou het wel zo doen of hebben gedaan denk ik).

    Fijne zondag!

  11. Kijk je naar de systemen, het resultaat op personelijk en sociaal niveau, zijn die scholen een soort dagverblijf voor geestelijk gehandicapte kinderen.

    Denk je dat een wrkgever gaat vragen aan een montessori geval: “…en wat zullen we vandaag nu eens gaan doen, waar heb je zin in….?”

    Het wijste zou zijn dit soort instituten te sluiten, of in ieder geval af te sluiten van subsidie.
    Kinderen verpesten hoeft niet op staatskosten te gebeuren.

    het is hetzelfde als als op de kunstacademies (kutacademies); daar wordt geleerd dat de leerling centraal staat in het universum.
    Vandaar dat meeste kunstenaars niets presteren, rotzooi produceren en dat de maatschappij er beter uit zou zien zonder hun.

  12. mijn fantasie groeide door (en misschien wel sneller) in sufheid
    ik had oog voor detail en die waren
    er genoeg ook om uit te vergroten en
    ze in te kleuren met mijn eigen potloodjes….

    maar ik begrijp wat je bedoelt……

    goed geschreven weer Assyke!

  13. Ik kan het woord school niet meer horen na 7 kinderen, waarvan er 2 nog leren.

Geef een reactie

