Beppe Maaike

Ze was een dame. Altijd al geweest.
Des te erger dat haar  niets was verteld van vieze glibberige dingen na zonsondergang.
Toen William aan haar poort verscheen en de heer des huizes hem binnen had gelaten, was
men uiteraard druk  met gezichtsspieren in de weer geweest. Maar de betekenis van al die bewegingen
was buiten haar bereik gebleven.

Als ze  ja  zou zeggen, dan zou hij haar de rest van hun leven  op handen dragen.
Ze zou het leven leiden van een prinses…van een koningin met een beetje geluk.

Haar moeder was blij. William was een rijke man. Het zou haar van af nu aan niets meer ontbreken.
En omdat ja uit slechts twee letters bestond en ze de godganse dag
dat korte woordje bezigde floepte haar instemming als een vis uit haar mond…j…a…

En wat te denken van  haar bruiloft. Haar koninginnen jurk mocht ze dan voor het eerst dragen, compleet met
de sluier en lange sleep. Ze zou het wel van de daken willen schreeuwen. Jonge dames, zeg ja! De hemel gaat voor je open.

Nee…

Na de bruiloft verdween de jurk in de kast, gescheurd en besmeurd met bloed en andere onbekende sappen.
De eerste ochtend met haar William waren haar benen beurs en was ze bont en blauw. Ze had het zich heel anders voorgesteld.
Op haar vraag aan William en later aan haar moeder of nu alle dagen zo zouden zijn en zij daar ja op vormden met opnieuw al

hun gezichtsspieren, liet ze terstond de notaris ontbieden. Hij kwam in allerijl aan gegalopeerd op de rug van zijn paard.
Wat de jonggehuwde bliefte. Ze nam haar moeder, William en de notaris bij de hand en geleidde ze mee naar buiten waar het

paard stond.

Lieve William, bij deze laat ik vastleggen, dat ik de uwe ben na zonsondergang.

Op slechts een voorwaarde: u bent de mijne vanaf het eerste gloren aan de horizon.

Bont en blauw tussen mijn benen zult u mijn hengst wezen en me brengen waar ik maar wil.

.

in opdracht van Barbara Jansma

20 thoughts on “Beppe Maaike

  1. Pingback: Nu! De nieuwe bloggers schriftsels bij Beppe Maaike! | Barbara Jansma

  2. Wat een actueel verhaaltje!! Ach, ik heb zo te doen met die arme Kate. Maar ja … ze kan niet zeggen dat ze het niet geweten heeft. En misschien valt het mee.

  3. Een verhaaltje dat leest als een sprookje van Grim (mig) 😉
    Monarchieën horen ook in sprookjes boeken….toch?
    Heb weer genoten Assyke van je vertel kunst!

    Fijne dag!

  4. Dus jij hebt ( net als ik op mijn log ) ook de nodige vragen over de ‘verwording’ in het Britse koningshuis gesteld.
    Wel heel leuk!

Geef een reactie

