In te lossen mitsen

In mijn buik was hij mijn zorgenkind.
Dat is hij gebleven.
Tien minutengesprekken op school lopen standaard een uur uit.
De sfeer in ons huis wordt sinds zijn geboorte door hem bepaald.
Als baby huilde hij tot hij paars zag en de aderen dik op zijn voorhoofd stonden.
Met mijn borst had hij drie dagen nadat hij het licht zag zijn eerste strijd. Die strijd duurde tien dagen.
Dat betekent niet dat hij zich gewonnen had gegeven.

Blijkbaar besloot hij dat het slimmer was het strijdtoneel te verplaatsen. Hij ontdekte dat de slaapmomenten zich ook heel goed leenden om oorlog te voeren.
Toen hij één werd sprak men op het consultatie bureau van peuterpuberteit. Niks peuterpuberteit. Mijn kereltje zou naar aller waarschijnlijkheid
zijn hele leven puberen.
Mits ik…

Mits wij…
 
Hij is nu bijna zes en misschien heel misschien…begin ik te begrijpen wat hij nodig heeft.
 
 
 
 
 
http://www.opvoedadvies.nl/odd.htm

24 thoughts on “In te lossen mitsen

  1. Als jij het misschien maar (gaat)begrijpen,wat hij nodig heeft Assyke,dan gaat het vast goedkomen met je zoontje!

  2. Wat heeft hij nodig?
    Hij heeft jullie nodig, zoals iedereen, complimenteer hem met wat hij prongeluk goed doet, negeer wat hij niet goed doet, doorbreek het patroon dat jij en hij hebben opgebouwd. Hij is jong zat om zo’n verandering binnen 2 dagen te incorporeren. Hij is geen puber. Je kunt hem nog 10 jaar lang minstens bereiken.
    Vergeet de helft van wat je van hem wil. Stel je prioriteiten bij, geef hem een knuffel als hij zich niet laat overrijden of zich van een trap stort. EN vergeet al dat handen wassen, afvegen, deur dichttrekken enzo.
    En wordt lid van balans.
    Toen mijn zoontje drie maanden was zeiden ze bij het consultatiebureau, o o daar krijg je nog wat mee te stellen. Je stelt je een versuffing, maar híj moet door met wie hij is. Jij bent voor hem maar parttime. Geef hem wat belangrijke dingen mee, iets waar hij mee voortkan, en verder zul je nog minstens 12 jaar de rommel achter zijn reet moeten opruimen en hem moeten vertellen dat die wanten in de zomer niet nodig zijn maar schoenen soms wel. Het is niet anders. Je zult merken dat wat hij mist in de dagelijkse routines als extra heeft in zijn manier van denken. Mits je hem niet iedere dag met zijn falen confronteert.
    Sorry, je doet het vast veel beter dan ik nu suggereer met die tips, maar ik weet zo ongeveer de valkuilen.
    En de tijd gaat veel sneller dan je denkt. Althans, ik ben verbaasd hoe snel het gaat.
    Vroeger zei ik tegen mijn zoontje, als hij in de war was van dat iedereen zo anders was dan hij, jij bent een haas, sommige mensen zijn meer als konijnen. Houdt rekening met elkaar. Niemand kan er iets aan doen.

  3. @Johan
    is moeilijk te verwoorden, weet het ook nog niet precies
    maar afgelopen zondag waren we op een schilderijenbeurs
    en ik zag toen een kant van hem…
    hoe moet ik het zeggen, alsof er nog heel veel plekjes in zijn hoofd/persoonlijkheid zijn
    die nog niet aangeraakt zijn
    als ik die plekjes maar tijdig vind en stimuleer…vind hij misschien een stukje rust

  4. Altijd waard om het uit te proberen. Kinderen op jonge leeftijd staan vaak nog voor veel invloeden open.

  5. Weigerde hij je borsten?
    O,zoveel herkenning,dat het mij beangstigt,Assy….
    Je hebt daar echt een goed punt te pakken.
    Heel dapper om het zo op te schrijven.
    Ik kan jouw stellingnames volmondig beamen!
    Jammer,maar waar!
    Barbara,waarom zeg je deze stuff nu pas.
    Zoveel kostbare tijd verloren gegaan.
    Ja,het klopt naadloos.
    Durf geen feedback te geven
    omdat ik uitzinnig VÉÉL van desbetreffenden houdt!
    Ik kan hun privacy toch niet prijsgeven?
    Kijk idd vooral hoe kostbaar zijn leven opzich is,
    hoe bijzonder en apart!
    Een compleet originele levensbeschouwing!

  6. O, en wat betreft goede raad over pillen en zuks, dat bepaal je zelf terwijl je naar je eigen kind kijkt.
    Die nieuwe artikelen over voeding dat gaat je leven op een enorme manier beïnvloeden, pillen ook. Alles heeft invloed.
    Zijn leven verandert ook, en dat van je andere kindjes.
    Kijk gewoon naar je jochie en laat iedereen hier in een boom klimmen, mij ook.
    Sorry Fleur. Het spijt me.
    Ik ben een aantal vrienden kwijtgeraakt toen ik mijn energie liever in dat kereltje stak dan in ‘kunst’, en nog meer vrienden toen ik dat ventje pillen aandeed. Geen idee of ik er goed aan deed, maar toen hij op zijn 8ste huilend opstond omdat hij zijn levensvervulling vergeten was heb ik vloekend de knoop doorgehakt. Dan maar geen vrienden. Die redden het wel zonder mij. Dan maar ontbijten met time-released-rommel, dat hij tenminste nog wist wie hij was. Nu heeft hij het niet meer zo nodig, hij krijgt wat privé-bijles, betaald uit een ‘rugzak’ en heeft binnen twee maanden van zijn 4 voor natuurkunde een 8 gemaakt. Want nu snapt hij het.
    En door dat rugzakje kan ik eindelijk achterover leunen, en mijn mouwen opstropen om hier op het blog iedereen lastig te vallen met die ‘kunst’.

  7. Hij kan ook nog bovengemiddeld intelligent zijn he? Valt ook niet mee…
    Zal ik deze laatste weken hier bloggen over dit alles? Ik doe het zo hoor. Veel ideeën, veel gezien. Fleur wil wel, denk ik. Ik doe het gewoon. Wat ze zegt, kostbare tijd.

  8. Energie, tijd en geduld; a labour of love:-)
    En misschien blijft hij wel zijn hele leven een zorgenkind, maar veel minder dan hij zonder die labour of love zou zijn. Hoe dan ook, wie weet wat voor ontdenkkingen er nog voor je (en voor hem) liggen?
    Hartelijke groet.

  9. @Boskat
    als ik moe ben, zie ik het somber in
    wel komt er meer lijn in de aanpak
    en dat werd ook tijd

  10. We delen dezelfde interesses!
    Ik val je niet aan.
    Ben juist zeer belangstellend.
    We kampen met dezelfde problematiek.
    Het gaat niet over.
    Er zit geen vooruitgang in.
    We moeten juist elkaar tips geven en steun bieden.
    Dus Retalin was funest voor jouw kind,Barbara?
    Nee,ook ik hecht geen geloof aan voedingsveranderingen noch aan medicijnen.
    eerst moet je duidelijk krijgen,wat er mis gaat.
    Wat te doen als hij zich afsluit
    en elk contact weigert?
    Of als hij blind van woede is?
    Hoe handle je dat?
    Ik weet dat natuurlijk wel enigszins,
    maar er zullen voortdurend nieuwe situaties ontstaan
    en steeds weer kan je van voren af aan beginnen.

  11. Tuurlijk moet je je van achterlijke nonsens kritiek van kippen zonder kop niks aantrekken.
    Ik vertel meestal niks.
    Men snapt het toch niet.
    Tis een eenzaam avontuur.
    Barbara om 16.25 WÁT spijt je dan?
    Waarom zeg je nou `Het spijt me,Fleur?`
    Zei ik dan iets foutiefs of iets dergelijks?

  12. lieve Assyke
    ik heb ook een kind mijn eerste kind die de borst weigerde
    en nooit sliep
    in ons geval is het goed gekomen
    maar ze is altijd een aparte meid gebleven
    eentje waar ik meer dan trots op ben
    en waar ik veel voor heb gevochten
    heel veel sterkte en liefs Moonfairy

  13. @Fleur, ik bedoelde dat ik dacht dat je misschien wel een punt had, en dat het me spijt dat ik er niet zelf aan had gedacht. Dat het nu misschien te laat is. Aan de andere kant kan ik nu misschien vrijer uit spreken omdat er weinig bezoek meer is.

  14. Het zijn wel bizondere mensen. Hopelijk wel in positieve zin. Kunst stimuleren, of mee in aanraking brengen en kijken welke kant hem aanspreekt zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor zijn ontwikkeling. Die er toch wel komt, daar hoef je niet bang voor te zijn. Alleen het wordt voor jezelf wat draaglijker als je hem eerder op dat spoor zet als wanneer hij er zelf achter zou moeten komen in zijn eentje.

  15. @Barbara
    soms ben ik ervan overtuigd dat hij zich beter zou ontwikkelen
    als hij geboren was in een ander soort gezin
    jouw eerste zin is cruciaal: hij heeft vooral veel liefde nodig en bevestiging

  16. @Kitty
    tijdens het gesprek met de juf is de mogelijkheid van adhd weer
    ter sprake gekomen
    en ook dit keer hebben we besloten nog even te wachten voor we hem laten testen
    we willen eerst kijken waar we als ouders in gebreke blijven
    kortom eerst maar eens zijn behoeften inventariseren

  17. @Johan
    ik wil hem niet zozeer beinvloeden als
    wel kijken wat hij nodig heeft
    wat beinvloeding betreft, zo vermoeden we dat de omgang met
    een ander druk kind, waar hij veel tijd mee doorbrengt
    hem aanmoedigt in zijn brutale en opstandige gedrag

  18. Ja Barbara ik zie het net zoals als jij,eerst zoeken naar veiligheid en intimiteit.De voorwaarden scheppen waardoor je je vrijer kan uiten.Sommige drukke lieden triggeren jouw aard en dan verander je in een knaagdier in een rad,steeds harder rennend.

Geef een reactie

