Gastblog: Volkskrantlezer aan het woord

Blog.


Nog maar een paar weken, dan verdwijnt dit!
Dat las ik, en toen pas besefte ik dat het er was. Jammerlijk, wat een gemiste kans. Met een betere redactie was dit te voorkomen geweest. Geen kwaliteit, jammer.
Ik ga schrijven over wat in de krant ontbreekt.
Even niet over de effekten van het ge/misbruik van cannabis. /wat toch een vreemde zaak is.:
Niet over de averechtse effekten van gevangenisstraf.
Maar over het failliet van links.Over de werkloze. Hij/zij wordt niet gezien, en dat schrijnt nog meer, het kweekt rancune, haat en extremisme. Je leest vaak over uitsluiting, maar nooit hierover. Aan het werk (full-time banen scheppen), daar gaat het over. Terwijl een groot deel van de werklozen geen full-time baan aankan, na tig jaar werkloos of nooit gewerkt.
Werkloosheid desintegreert, sociaal en  psychisch. Ik leef daar al 30 jaar tussen. Drank, dope, criminaliteit, extreem en onvolwassen gedrag.
Ieder kabinet streeft slechts naar ‘volwaardige’ banen, dat scheelt geld denken ze, en dat is ook de politiek van de vakbond.
Mensen staan stil, en dat maakt zuur, rancuneus ,wraakzuchtig en asociaal, en kost op langere termijn veel meer geld.


Remedie: iedere werkloze aan de slag, voor minstens 1 dag om te beginnen. Zodat iemand zich niet vergeten, er buiten voelt staan.
Test ze allemaal, kijk wat ze kunnen, en schep dat werk. Betaal ervoor, per uur of prestatie.
Alles is beter dan aan de kant zitten.
Men denkt goedkoop uit te zijn door ze aan de kant te zetten. Maar ze kosten onnoemelijk veel geld, aan ziektes, therapie, gevangenis, bewaking, politie, vandalisme, drughandel,….
Het is gewoon een rekenfout, doordat de politicus mijlenver af staat van de werkloze.
Soms is er een lichtpuntje, de Melkertbanen, maar een open deur voor misbruik.
De output van dit werk werd aan geen enkel kwaliteitscriterium gemeten, hoogstens de arbeidstijd. Exit deze maatregel, de WW/bijstand weer in, of de door loonbelasting en ontslagbescherming verstopte/gefrustreerde  arbeidsmarkt op.
Geen enkele partij durft hier een draai aan te geven, het is pappen en nathouden.
Arbeid is te duur gemaakt. Gevolg: men bezuinigt op conducteurs. Gevolg: zwartrijden, asociaal gedrag.
Gevolg: camera’s, tolpoortjes, chipkaarten, ergernis, machteloosheid, ieder voor zich; de kosten zijn (onmeetbaar) hoger. En haat tegen links, waar rechts nog wat flinke taal uitslaat, en tenminste nog onpopulaire maatregelen durft te nemen. Maar evengoed gelooft dat economische groei de problemen zal oplossen. Dus: nog meer immigratie, steen en asfalt, onrust, ADHD en ritalin.


Vrijwilligerswerk is geen alternatief maar een aanvulling. Mensen die zo makkelijk over vrijwilligerswerk denken zijn nooit werkloos geweest. Vrijwilligerswerk is tig keer zwaarder dan betaald werk, je moet namelijk elke dag jezelf motiveren, waar bij betaald werk het geld motiveert. Slechts voor een beperkte groep een optie.
Ik ben zo ver dat ik bereid ben me kandidaat te stellen voor de PVV als ik daar een kans in zag.

Rob van Iren


13 thoughts on “Gastblog: Volkskrantlezer aan het woord

  1. Goed! Maar dat van je PVV-kandidatuur geloof ik niet. Dit soort bewegingen biedt geen oplossing. Het werk eerlijk verdelen, daar geloof ik in.

  2. @Blew
    Ik ben het met Rob van Iren eens dat wat links links maakt en wat rechts rechts nogal
    diffuus is
    rechts stelt grenzen en links opent ze, vind ik goed gevonden

  3. Maak arbeid goedkoper. Het is krankzinnig dat een werkgever 140 betaalt en jij daar netto maximaal 70 van overhoudt. Dan betaal je ook nog eens 19% BTW en allerlei belastingen zoals waterschapsbelasting, rioolbelasting, onroerendgoedbelastinng, ingezetenenheffing, energiebelasting, houderschapsbelasting, accijnzen, verplichte ziektekostenverzekering en ik ben vast nog wel iets vergeten.
    Je mag blij zijn als je van die 70 nog 45 overhoudt. Dwz dat je eigenlijk maar 32% krijgt van wat je baas betaalt. Dat is wat er mis is in dit land. Het remt ondernemerschap en innovatie. Van de grote bedrijven moeten we het nl niet hebben.
    En dan klagen dat er werk naar het buitenland verdwijnt.

  4. Met lof voor de evolutie die je hebt doorgemaakt. Misschien ben je toe aan het lezen van partijprogramma’s, want volgens mij evolueer je nog naar het niveau van kenner.
    Het is een ravijn dat voor je ligt. En ook de top van de berg. Je krijgt doorzichtjes. Vermeertjes.

  5. Werkloosheid als splijtzwam van de samenleving word nergens voldoende onderkend.
    Het is de basis van het multi-cultidrama. De frustratie bij de immigranten, en die van de autochtonen wreekt zich op elkaar in plaats van op de politiek. De zondebok en de haat word daar geschapen en niet door Wilders.
    Hij maakt er gebruik van, noem het misbruik en je loopt al in de val van de escalatie.
    Voor al die problemen meer geld (belasting) willen is de valkuil, bezuinigen zou een links thema moeten zijn. Dat word nu aan rechts gelaten, vandaar de winst. Het misbruik van zuur verdiend geld miskennen, weer een linkse valkuil.Exploitatie van de frustratie van beide groepen, is de politiek van links geweets, Gw moet zich nu gaan bewijzen of er volgt een ontmaskering, de desillusie zal het volk in nog rechtsere armen drijven. Laat dit een doemscenario blijven.

  6. ‘Het werk eerlijk verdelen, daar geloof ik in. ‘
    ik ook. laat dit niet aan foute mensen over.
    Dwing de politiek tot bezuinigen en arbeidskosten verlagen, en het scheppen van kleine banen. Doorbreek de vanzelfsprekendheid van eeuwig je hand ophouden. Maak werk (weer) normaal.

  7. Ook de media parasiteren op het voortbestaan van de problemen. Dwing de Volkskrant tot aandacht aan de tweedeling, dwing de universiteiten tot onderzoek naar de frustratie en de politieke barrieres voor oplossingen. Klaag politici en redacteuren aan wegens nalatigheid.

  8. @ Blutch
    Heb je er ooit wel eens over nagedacht dat met het betalen van belastingen door de overheid dingen worden gedaan die we, als burgers, met geen mogelijkheid eigenhandig kunnen doen. Kan jij een brug bouwen? Kan ik een snelweg aanleggen? Kan mijn buurman een stormvloedkering ontwerpen en uitvoeren? Nee nee nee. Daarvoor hebben we een sterke overheid nodig. En dat kost geld. Niets voor niets. Lijkt me duidelijk. In veel Afrikaanse landen gaan vanuit de bevolking stemmen op om belastingen te heffen om infrastructuren te verbeteren. I rest my case.

  9. Het zou al helpen wanneer werkgevers aan goedwillende werkzoekenden uitleggen waarom men niet voor hen kiest. Zinnetjes als ‘Wij hebben uw CV met veel aandacht gelezen, maar helaas kunnen wij uw sollicitatie niet weerhouden (ja, ik heb het nu even over Vlaanderen), daar word je als werkzoekende niets wijzer van. Waarom ben ik niet weerhouden? Is er iets mis met mijn oren? Mijn opleiding? Mijn werkervaring?

  10. @Electra, dat argument komt steeds weer naar voren. Maar heb jij er wel eens bij nagedacht dat de belastingen in geen verhouding meer staan tot de taken die de overheid dient uit te voeren.
    En er is nog wel een verschil tussen belasting heffen waar dat nu niet gebeurt en belasting heffen zoals deze overheid doet. En dan nog steeds geld tekort komen.
    Maar ik vind het wel best zo. Op deze manier is dit systeem ten dode opgeschreven. Kunnen we het laten rusten in jouw grafkist.

  11. @Blutch,
    Het blijft een feit dat in landen waar de belastingen hoog liggen -Scandinavische landen, Nederland- alles het over het algemeen gewoon ‘doet"
    Dat gaat niet vanzelf. Dat kost geld. Gemeenschapsgeld.
    Die landen met die in jouw ogen te hoge belastingen hebben zoiets waar in een land als Egypte, ik noem maar een zijstraat, een sociaal vangnet heet dat geloof ik, alleen maar van gedroomd wordt.
    Nu kan dat sociale vangnet jouw kennelijk gestolen worden, want jij loopt nog niet op je tandvlees, mag ik aannemen.
    Waaruit leid jij af dat de belastingen in geen verhouding staan tot wat je "er voor terug krijgt"
    Heb je daar een revolutionair rekenmodel op losgelaten? Lijkt me stug.
    Nee Blutch, je bent gewoon een typisch Nederlandse hoog opgeleide zuurpruim, die het allemaal beter weet en die op verjaardagen kankert op de belastingen omdat die je het onmogelijk maken om die caravan te kopen die jij voor ogen had.
    Tough luck Butch

  12. @cor verhoef
    Wat ik beoog is het redden van dat vangnet waar jij het over hebt.
    Op de manier zoals het nu gaat is dat reddeloos verloren. Maar jouw redenering komt me bekend voor: houden wat je hebt en liefst geen verandering. Nou die verandering zit eraan te komen en sneller dan je denkt. En laat ik gelijk maar zeggen dat dat niet afhankelijk is van dit kabinet.

Geef een reactie

