Boeman en duizendpoot

 

Spinazie vloog door de keuken, spatte uiteen tegen witgesauste muren.

 

Ik schrok.
Caramel, hoewel al bijna twaalf, begon hysterisch te huilen.

Zijn gehuil was voor mijn lijf een startsein.

 

Ik pakte mijn bestek weer op en hervatte mijn warme maal. Gebakken rijst, wilde spinazie, een hoop pittige kruiden en knoflook. Het was het lievelingsgerecht van ons allemaal.

Onze lieve moeder, de duizendpoot in ons gezin, had zichzelf weer overtroffen. Koppig slikte ik het groene spul door. Dat deed pijn. Wil en lichaam werken elkaar soms tegen.

 

Toen mijn vader zijn stoel naar achter schoof om een fles bier uit de koelkast te halen zag ik het weer: hij ging onderuit en viel met zijn gezicht in de scherven die zijn vuisten zojuist hadden gemaakt.

Maar ik zag ook dat hij overeind bleef en met het flesje in mijn richting zwaaide.

 

Wat zei hij? Ik moest luisteren. Alles wat hij zei was belangrijk.

 

Morgen na schooltijd.

 

Dat was wat hij zei. Een dreigement.

Ik keek hem recht aan.

Onze lieve moeder, de duizendpoot, krioelde met haar vele pootjes. Maar papa,  negeerde haar.
Op weg naar boven, draaide hij zich nog eenmaal om.

 

Morgen na schooltijd, meisjelief!

 

Ik knikte. Dat moest ik. Alleen dan ging hij weg.

Ik at mijn bord leeg terwijl mijn moeder de keuken leegruimde. Bij de keukendeur bleef ze staan. Het gebroken glas in de deur had gevaarlijke punten. Er was niets aan te doen.

Stil veegde ze de scherven bij elkaar, poetste ze de spinazie van de muren en legde de vaat op het aanrecht.
Welterusten mam, ik ga naar bed. Ik gaf haar een zoen en liep ook naar boven.
Ik hield mijn adem in, de laatste treden waren het zwaarst.

 

Eenmaal op mijn eigen kamer viel alles op zijn plek.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

One thought on “Boeman en duizendpoot

Geef een reactie

