Jezelf worden

Mijn kind wordt groot.

Ooit was hij verzot op zoentjes en knuffeltjes. Hoe vaak geneerde ik mij niet in de winkel, als hij spontaan op een ander kind afliep en hem of haar een kusje gaf, dit soms tot ongenoegen van moeder en kind, moeder trok haar wenkbrauwen dan op en het kind zette het op een huilen. Ik heb Fafa nooit goed kunnen uitleggen dat niet iedereen verzot was op dit soort blijken van genegenheid…

Dat was Fafa, ons knuffelbeertje, mijn gevoelige ventje…

Maar hij wordt groot en ontwikkelt zich lichamelijk, geestelijk en  emotioneel. Het gaat mij soms te snel. En als moeder ben ik er nog lang niet aan toe.

Soms laat ik me een beetje gaan in mijn momenten van onstuimigheid en dan merk ik dat hij zich ongemakkelijk begint te voelen.

Zulke momenten doen pijn; voelt  als afscheid van een zeer intieme fase die we samen hebben gedeeld. De fase van baby zijn. De fase van mama ´s kindje wíllen zijn.

Nu lijkt de fase aangebroken dat hij vooral zich zelf wil leren zijn.

En dat is goed. Dat is een emotionele stap in zijn ontwikkeling die noodzakelijk is om verder uit te groeien tot een zelfbewuste individu.

Vandaag merkte ik dat ik Sassa uitbundigder knuffelde dan normaal en intens genoot van zijn geschater en zijn plezier. Want als Fafa nu in de terugtrekfase is, is Sassa nu in de fase dat hij op weg is naar mij toe…het is alsof hij mij onlangs pas heeft ontdekt en niet meer van plan is mij te laten gaan.

Dank je wel Sassa voor je onvoorwaardelijke babyliefde. We hebben gelukkig nog een zee van tijd vóór jij ook een eigenzinnige kleuter wordt…

En wat mijn oudste betreft…

ach, lieverd, mama doet haar best je te volgen in je behoeften. Het is niet altijd makkelijk. Maar het moet. Want jij hebt het voor het zeggen.

Het is jouw lijfje en het zijn jouw gevoelens en niemand mag die forceren.

Zelfs een liefhebbende moeder niet.

7 thoughts on “Jezelf worden

  1. Jeetje, wat heb jij hard gewerkt zeg.
    Alles overgezet/gekopieerd hier naar toe. 1 voor 1?
    Of via een truc?

    Ziet er goed uit. Mooi en praktisch thema heb je gekozen.

    Ook de OBA voorpagina (na wat strubbelingen las ik) inmiddels gevonden zafg ik .
    De hele voorpagina zowat vol gemaakt al 😉

    Ik heb dezelfde leefcurve mogen meemaken. Duurt even maar dan heb je ook wat..

    http://aadverbaast.wordpress.com/

  2. Doe alsof je thuis bent;)
    Eerlijk gezegd voel ik me een beetje verloren. Mijn energie is ongericht en heeft nog geen vast doel.
    De blogtoekomst is nog zo onzeker en waar we uiteindelijk allemaal terecht zullen komen ook. Merk dat ik niet goed kan kiezen. Ekudo’s, WordPress, Bloginblik of toch mijn ouwe eerste thuisbloghonk Weblog.nl?
    Dan nog de stiekeme hoop dat alles bij het oude blijft.

    Wat mijn archief betreft, het schiet niet erg op: Ik zet gemiddeld vijf artikelen over per dag. Meer lukt niet, het is tijdrovend en saai.

    Jij had een paar maanden terug de tip van kopieren via de Pagina knop in de werkbalk: vroeg me af of dat ook kon.
    Blijven de linken werken als de vkblog uit de lucht gaat?

  3. @Assyke: over het overzetten van je blogs het volgende.
    Kutselsmurf heeft een tool gemaakt die al je VKblogs (inclusief de reacties) kan migreren naar wordpress. Hij is nu nog aan het testen, maar ziet er heel goed uit.
    Scheelt je een hoop werk!
    Misschien een suggestie die ontwikkeling even af te wachten. Het zla niet lang meer duren denk ik tot het beschikbaar is.

    Hier kan je er alles over lezen: http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/2011/01/18/vk-blog-migratie-tool/

  4. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar hartenziel.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Geef een reactie

