Doen alsof

De mensen van de slaapkamer ken ik van horen zeggen.
Ze zijn niet thuis.
Mijn zwarte bergschoenen stappen hakkelend en beschroomd over de drempel.
Ik maak daar een opmerking over tegen de makelaar en hij moet lachen.
Zo groen als hij nog is, zelfs hij is al gehard in dit soort privacygevoelige zaken.
Mijn man heeft ook nergens last van en zijn geoefend oog zwerft dan ook lustig van detail naar detail.
Aan alles merk ik dat het huis hem bevalt.
Als hij zijn mond echter open doet, uit hij enkel kritiek. Het huis is veel te klein.
Nou, nou…relativeer ik, dit zijn hollandse afmetingen…
Hij kijkt me aan. Ik weet dat hij mij de mond probeert te snoeren.
Toch kan ik het niet laten mijn goedkeuring te laten blijken over onderhoud, inrichting en grootte.

Er valt wat voor te zeggen om zelf ook een makelaar in te schakelen. Het vraagt van een argeloze koper nogal wat acteertalent om een gunstige prijs te bedwingen.
Thuis leer je niet te liegen en op straat moet je.

Een kleine poging om net te doen alsof het vkblog niet op de schop gaat.

37 thoughts on “Doen alsof

  1. Gewoon door blijven bloggen Assyke. Hoe meer de vaste bloggers blijven bloggen, hoe moeilijker Remarque het gaat krijgen tijdens de onderhandelingen om zijn plan door te zetten. Huis niet genomen?

  2. Poging meer dan geslaagd! De actie is in gang gezet, meer dan onze blogs archiveren en om ons heen blijven kijken kunnen we op dit moment niet doen. Ik heb zojuist de eerste hand gelegd aan mijn laatste VK-blog, op 27 of 28 februari. De datum hangt met een andere gebeurtenis samen, heel lang geleden. Tussen nu en dan blijf ik ‘gewoon’ doorgaan. Veel succes met je huis, Assyke en met je blog!

  3. @Zelfstandig journalist
    ik weet het niet
    vanochtend reageerde ik bij Ely en toen was er een storing
    wegens Onderhoud aan de site
    ik hoop maar dat dat niet de tactiek gaat worden
    @Hevalo
    nou lekker…
    ik forceer me

  4. @Blew
    doen alsof je neus bloedt
    hmmm…ben er niet zo goed in
    maar de plicht rukt aan mijn nagelriemen

  5. Acteren in plaats van liegen.
    En blijven bloggen in plaats van bluffen;)
    Heb je wel goed gegeten?

  6. @Assyke,
    "Thuis leer je niet te liegen en op straat moet je"
    Ik zie de noodzaak daarvan niet in dit voorbeeld :-).
    Je man had gewoon kunnen zeggen dat de prijs te duur is en dat hij dit biedt. Was trouwens ook zinloos wat hij deed. Immers, ook al is het huis te klein, als een ander wel die prijs biedt dan gaat het huis naar die ander.
    Maar er spelen andere factoren een rol dan puur financiele. Ik denk dat jij daarin een betere intuitie hebt dan je man. Immers, als ik verkoper was en wist dat jij op het huis verliefd was en dat je het geld niet had dan zou jij bij mij een grotere kans maken. Daar is zelfs een keer een film over gemaakt rond een huis van een barones in Toscane. Zij gunde uiteindelijk haar huis aan een schrijfster die helemaal verliefd was op het huis en niet aan een yup die het veelvoudige geboden had met de bedoeling het huis grondig te gaan verbouwen omdat niets deugde. Voor de barones een gruwel, immers ook huizen hebben voor mensen emotionele waarde. Alsof het kinderen zijn, en daar zoek je ook altijd een goed huis voor 🙂
    Mijn advies, nooit doen alsof (veinzen, pretentie, manipuleren, liegen). Heel veel mensen reageren daar zeer allergisch op. Bovendien hebben de meeste mensen het direct in de gaten en gaan ze het spelletje meespelen. Wees oprecht, zegt wat je meent en doe wat je zegt. Mijn blogs over psychopathie gaan daarover, immers pathologische leugenaars kunnen niet anders dan liegen en veinzen. Hoe goed je man ook daarin is, hij zal het afleggen tegen dit soort professionals :-). En als mensen een afkeer hebben van de politiek, dan vanwege het vele doen alsof en de manipulaties.
    Kortom, ook op straat moet het niet.

  7. @ghijsa
    als je gewend bent aan
    vierkante meters niks
    zoals studentenkamers dan ben je snel tevreden
    maar je blik botst wel snel op steen
    @Maria-Dolores
    nou ik beschouwde dit toch ook een beetje als mijn thuis
    een plekje om tot rust te komen

  8. @Catharina
    we zijn al thuis
    ik wel
    @Timmerark
    tegen iemand die moedwillig voedsel weigert
    praat je natuurlijk niet over eten
    en ik bluf nog even door…:)

  9. @Zelf-Reflectie
    in de meeste gevallen heb je rechtstreeks te maken met de makelaar,
    en die zijn nou niet bepaald zelf toonbeelden van transparantie
    toevallig was deze makelaar van gister dat wel, hij was nog jong en duidelijk
    nog niet lang actief op dit terrein
    Als het mijn huis was zou ik kille kritiek ook niet waarderen
    en het die kopers dan ook zeker niet gunnen
    maar of zo´n makelaar het iets kan schelen, dat vraag ik me af
    nog bedankt voor je felicitaties

  10. @Assyke,
    "maar of zo´n makelaar het iets kan schelen, dat vraag ik me af"
    Niet de makelaar, wel de huiseigenaren als die thuis waren geweest. Was ook het geval geweest in die film, makelaar was aanwezig maar heeft uiteindlijk niets te vertellen als de klant anders beslist.
    En ook daar waar de makelaar alleen was had een tegenbod volstaan. De makelaar kent dit soort spelletjes c.q. "leugentjes om bestwil" 🙂

  11. Assyke: je hoeft toch niet te liegen? En net doen alsof, dat is iets voor struisvogels.
    Maar het is nergens voor nodig in paniek te raken. Elke verandering betekent nog niet het einde van de wereld.
    Lief guppy trouwens, in die bovenste widget ;-)))

  12. @Zelf Reflectie
    hoe heet die film?
    een ervaren makelaar prikt daar doorheen, lijkt mij ook
    mijn man komt uit een cultuur van verkoop=vermaak
    afdingen, doen alsof je niet geinteresseerd bent is in marokko
    bijna een must als je iets wilt kopen
    soms sta ik helemaal verstijfd van schrik omdat het lijkt
    alsof er een hoogoplopend conflict is ontstaan
    blijkt het achteraf allemaal show te zijn geweest

  13. @assyke 13-01-2011 11:04,
    Met de kerst was ik in Egypte, mijn dochter had interesse voor een schelpdoosje. Daarvan zijn er echte en nep van plastic.
    385 egyptische pond (55 euro) vroeg de handelaar.
    Wij boden 30 (1/13) en toen hij te hoog bleef zijn wij de deur uitgelopen zonder de interesse te verliezen. Wij hebben het uiteindelijk gekregen voor 50 (1/8). Geen seconde had de verkoper het gevoel dat hij met ons kon manipuleren. Geen seconde hebben wij hoeven te liegen (slechte kwaliteit, krasje erop etc).

  14. Uit ervaring. Je zit nergens aan vast in de biedingsfase. Als je het huis niet wilt, biedt dan walgelijk laag. Van de reakties valt veel te leren.

  15. poging geslaagd.
    Leugentjes om bestwil, een mens kan niet zonder. Maarruuh, ben je op zoek (heb veel gemist de afgelopen tijd)?

  16. Je hebt zelf geen makelaar nodig, kost je alleen maar geld! Gewoon zelf goed je ogen openhouden en kritisch zijn op het te kopen object (en eventueel laten keuren door een deskundige)! En zoals VSp zegt walgelijk laag bieden, we zitten nu in een kopersmarkt! Succes!
    (Hm, wel een thema, een nieuwe stek zoeken)

  17. @heyta
    dank je,
    en ze is nog echt lief ook
    niet geweten dat er ook rustige babies uit mijn buik
    kunnen komen:))
    uit ervaring weet ik dat de meeste veranderingen
    energie genereren en vaak mooie dingen als resultaat
    dat neemt niet weg dat ze niet zomaar en op zo´n korte termijn
    een podium mogen sluiten
    gelukkig leven we nog in een vrij land en is liegen niet nodig
    om te kunnen overleven
    neem "moeten" met een korreltje zout

  18. @Zelf Reflectie
    de film is nog heel nieuw
    en volgens de beschrijving mierzoet;-))
    vanessa redgrave schijnt een sterke rol neer te zetten in de film
    ik ben daar heel slecht in, betaal meestal de prijs die ze vragen
    en motiveer dat dan dat het omgerekend helemaal niet duur is,
    dat het bruto nationaal produkt per hoofd van de bevolking toch al zo laag is etc…
    eenmaal thuis bij familie krijg ik dan de wind van voren en word ik een hele week uitgelachen;)))
    nu er steeds meer hypermarchés in marokko verschijnen (en vast ook in andere arabische landen)
    waar de prijzen wel van te voren zijn vastgelegd, compleet met prijsstickers
    zal dit fenomeen wel een langzame dood sterven
    of uitsluitend voor de toerist nog worden opgevoerd

  19. @op zoek naar morgen
    ik geef niet op
    ze moeten me aan mijn baard uit dit vkhol sleuren(grrr…wat een lelijk ding, heb nog zo gesmeekt mijn teennagels te laten groeien, mocht niet van barbabaard)

  20. @VSP
    mijn man vindt het huis te klein
    ik weet niet wat we gaan beslissen, want het is voor de rest
    een ideaal huis qua ligging en onderhoud
    ik denk dat we er spijt van gaan krijgen als we dit huis laten schieten,
    nog afgezien van de vraag of we de vraagprijs kunnen betalen
    het huis staat nog maar een paar weekjes te koop

  21. Toch blijft het erg vervelend om te moeten acteren, dus een soort liegen, in je eigen belang. Ik kan erg goed liegen, maar kan het niet.

  22. @ingrid
    ja we zijn nu een paar maandjes op zoeknog bedankt, vandaag ontvangen…♥
    @fleur
    het gebeurt overal
    niet alleen hier helaas

  23. @Wattman
    het zijn geen officiele bergschoenen
    hoop ze ooit te kunnen kopen, zijn erg duur
    op pumps hakkel ik toch iets meer;-))fijn om je hier te zien

  24. @Zichvanverre
    dat is helemaal waar
    toch leven de meeste mensen redelijk oprecht
    gezien de zware eisen die er aan de moderne mens wordt gesteld
    is dat dus best bewonderenswaardig

  25. @beeldsprekers(Hm, wel een thema, een nieuwe stek zoeken)
    we mogen er niet tot 1 maart over bloggen
    maar een beetje metafoor mag vast wel;-)))

  26. Assyke, het huis van mijn dochter is te koop
    maar te klein wellicht
    voor papa, mama en drie spruitjes

Geef een reactie

