Ons brein kan digitalisering niet aan

Stel we worden ouder?
Stel we worden onsterfelijk…
Hoe moet dat dan met de bevolkingsgroei, met het te verdelen voedsel?
Zal er nog plaats zijn voor dieren, planten en onkruid?

Ooit gold in  China   dat er slechts één kind per gezin geboren mocht worden. Dat werden uiteraard allemaal jongetjes.
Ik kan me zo voorstellen, zelfs zonder de rekenmachine er bij te pakken, dat zelfs één kind per gezin nog teveel zal zijn,
mochten we nooit meer sterven.
Wat zal er gebeuren met lastpakken? Criminelen, gehandicapten, allochtonen, hooligans?
Zij verhogen slechts de teller…kunnen we ze niet beter humaan elimineren?

Moeten we wel zo blij zijn…met de almaar voortgaande technologie?
Is ons verstand groot genoeg om met de ethische gevolgen te kunnen dealen?

Mijn voorstel:

Introduceer filosofie op de basisschool…


23 thoughts on “Ons brein kan digitalisering niet aan

  1. Volgens mij zijn er scholen waar ze veel aan bewustzijnsvorming doen, je moet alleen de goede weten te vinden en je moet dat als ouders willen. je levert naar maatstaven van deze maatschappij misschien veel in, maar je wint op andere gebieden meer.

  2. Geloof er niet in, we zitten nu aan de maxium leeftijd, al verschild dat van persoon tot persoon. Er zijn vele omstandigheden wat het leven bepaald. Erfelijke belasting, voedsel, gifstoffen die je in kleine hoeveelheden binnenkrijgt al leef je nog zo gezond.
    Maar een een kind per vrouw wereldwijd zou heel goed tegen de overbevolking zijn. maar dan wel de vrouw bepaald.

  3. @Rene Louman
    dat zijn een handjevol scholen, hoe goed bedoeld ook
    als je ziet hoe iedereen enkel gericht is op consumeren en als
    de bliksem naar de Mediamarkt rennen om weer het laatste snufje te scoren,
    niet beseffend dat wij, als mensheid ook in de uitverkoop zullen staan, binnenkort…
    dan helpt een handjevol bewuste mensen niet echt

  4. ik weet het ook niet
    misschien is bijvoederen een vorm van humaan elimineren
    uit ervaring weet ik dat filosofie op de basisschool geen optie is
    tenzij het gaat om bijscholing van het filosofisch personeel.

  5. Wat zal er gebeuren met lastpakken? Criminelen, gehandicapten, allochtonen, hooligans?
    Zij verhogen slechts de teller…kunnen we ze niet beter humaan elimineren?
    Volgens mij zijn er scholen waar ze veel aan bewustzijnsvorming doen.
    ach je wint zo veel door jezelf beter te voelen dan anderen…filosofie, goed idee.
    Wat te beginnen van die goeie les van ‘the man in the mirror’ . Je hebt jezelf nodig om jezelf te leren kennen. Maar nog voordat je jezelf echt goed kent, stampen ze hun kennis in je kop. Over bewustzijnsvorming gesproken. Vervolgens gaan ze kijken welke gek in welk jasje past.
    De een denkt dat hij arts is en eeuwig leven kan schenken de ander denkt dat hij agent is en de wet kan handhaven. Beide zij echter van oordeel dat zij god mogen spelen en bepalen over leven en dood of voor goed en slecht…Een pleidooi naar onze kindertjes om ‘vooral jezelf’ te zijn stuit al snel op verzet van de peers of van de leerkracht…onhandelbaar krijgt men dan het label lastpak te zijn…terwijl de rest van de klas vooral hun best doet om ‘normaal ‘ te spelen in de ogen van de predikers van het geloof in de wetenschap.
    Humaan elimineren is het idee van de ander in je hoofd elimineren en accepteren dat ‘het andere idee’ niet zo ver gezocht is…maar gewoon een medemens kan zijn.

  6. Dit lijkt wat ruimschoots en groots voor kinderen.
    Het ‘succes’ van de mensheid, dat je kunt vergelijken met het succes van een virus dat zijn gastheer doodt, is lastig te duiden, zoals ook uit je blog blijkt. Je vergelijkt digitalisering met onsterfelijkheid en dat weer met wie er meer onsterfelijk mag zijn dan een ander.
    Kinderen zijn over het algemeen erg solidair. Dus ze zullen zich schuldig voelen over hun eigen aanwezigheid alhier, en ze zullen op hun beurt later iedereen hun wijsheid opdringen en hun handen in onschuld wassen bij zoveel onbenul.
    Ik vermoed dat niet één soort species zichzelf kan elimineren ter meerdere eer of glorie van de wereld en alles dat er op is. Misschien een individu, en die krijgt dan weer op zijn kop, omdat je minstens tot je 96-ste moet blijven rolschaatsen in een roze pakje met een getthoblaster op je schouder. En lachen met een tandpasta-smile.
    Het lijkt erop dat wie er niet onsterfelijk wil zijn binnenkort een forse boete krijgt.
    Ik wil weg.

  7. Ouder worden, is denk ik mogelijk. Onsterfelijk: wie zou dat werkelijk willen zijn? Het zou al heel wat schelen als polygamie in Afrika verdwijnt en mannen daar eens leren dat ze met een rubber om ook seksueel genot kunnen beleven. Scheelt in het aantal nieuwe HIV-besmettingen en het aantal nieuw geborenen. Europa vergrijst nog steeds.

  8. @Antoinette
    je hebt gelijk wat biologische, natuurlijke leeftijd betreft
    maar de wetenschap is nu zo ver, dat elk lichaamsonderdeel
    dat oververmoeid dreigt te raken of defect is vervangen kan of zal kunnen
    worden in de zeer nabije toekomst
    en dus zal de rek groter worden
    wat dit berichtje betreft ging het mij om de vermenging van
    chip en cel in ons eigen lichaam, waardoor er niet meer kan gesproken
    worden van puur mens
    je kan je voorstellen dat als het lichaam een bouwpakket wordt…dat we dan meer
    de regie krijgen over leven en dood

  9. Ons brein werkt zelf al digitaal.
    =je kan je voorstellen dat als het lichaam een bouwpakket wordt…dat we dan meer
    de regie krijgen over leven en dood=
    Mijn pc is ook al een bouwpakket.
    Wie zijn "we" die de regie krijgen over leven en dood.
    Maar desalniettemin een gelukkig nieuwjaar.

  10. Assyke, dat zou ik niet willen, mijn lichaam vol chips en andere elektronica. En de arme mensen dan die het niet kunnen betalen. Er zou een nog grotere tweedeling ontstaan.
    Laten we ons leven ,leven zoals het bedoeld is.

  11. Assyke, Herkenbare overpeinzing; ik kan jouw gedachtengang volgen en delen. Ikzelf ambieer het eeuwige leven niet. Althans niet het eeuwige leven op zulke wetendschappelijke levensverlengende methodes gegrondvest. Liever dan puur natuur en gewoon doodgaan. De hang naar al dat gemanipuleer vloeit voornamelijk voort uit angst voor de dood. Op die manier zou ik eerder bang worden voor het leven. Leven met vervangingsorganen betekent levenslang in dat geval oneindig, medicijnen tegen afstoting slikken. Ik slik nooit iets, behalve vitamines maar dat zijn geen medicijnen.
    Waarom zou er, ook in de toekomst, geen keuze mogen bestaan?
    Wie graag zo`n eeuwig leven wenst; mijn zegen.

  12. in Amerika loopt er nu een condoomcampagne om uitstervende dieren te redden met als achterliggend idee : hoe meer condooms er worden gebruikt, hoe minder sterk de bevolkingsexplosie, hoe minder de aarde leiden moet aan de overcomsumptie van de mens, hoe meer kans de dieren weer krijgen …
    Nu ja, de nadruk ligt natuurlijk op de overconsumptie, de condooms moeten vooral voor de aandacht rond de campagne zorgen …
    moest daar meteen aan denken toen ik dit las … beter voorkomen dan elimineren …
    in elk geval, eeuwig leven lijkt mij een hel, ik zou er in elk geval al zeker niet voor tekenen en wens het niemand toe, wel iedereen een aangenaam Kwalitatief leven (en met deze ook nieuw jaar) !!!
    .

  13. Om ons gemakkelijker te kunnen verplaatsen kwamen er nog niet zo lang geleden auto"s en vliegtuigen.
    Om gemakkelijker te kunnen communiceren zijn we heel recent gaan digitaliseren.
    Nu moeten we nog leren daar zo verstandig mee om te gaan dat het geen belasting voor onszelf en onze wereld wordt.
    Misschien dat we zelfs ook moeten leren dat het -als het niet kan- niet per se meer en makkelijker hoeft.
    Zo hebben we heel lang geleden ook leren praten en weten nu zo’n beetje wat verstandig praten is en wat niet, en dat het niet te maken heeft met steeds meer en harder gaan praten.
    En kinderen maken kunnen we nog veel langer en zijn nu pas in staat om dat ook wat verstandiger te doen. (Ik heb nog ooms en tantes met dertien en veertien kinderen!)
    En nu maar hopen dat we met zijn allen samen (met al degenen die op sleeptouw genomen moeten worden en op hun manier ook meedoen) ook verstandig kunnen zijn met al die dingen die we steeds beter kunnen! We zullen elkaar hard nodig hebben….maar onkruid vergaat niet!
    (Volgende keer weer heel kort; kon het nu ff niet laten!)

  14. @liefdevoll
    een samenleving zonder de noodzaak van artsen of politieagenten
    klinkt als het verloren paradijs
    dat profesionnals soms te ver doorschieten in hun eigen gelijk,
    wijt ik ook wel aan het strakke keurslijf van het protocol
    dat protocol, hoe praktisch ook, staat zelfstandig nadenken behoorlijk
    in de weg
    en met een vak als filosofie heb ik niet het idee dat
    kinderen worden gehersenspoeld
    integendeel, je leert vragen te stellen,
    opnieuw naar de wereld te kijken
    in feite wat heel jonge kinderen al deden,
    maar gaandeweg meer en meer verliezen

  15. Het schijnt, dat de hele wereldbevolking op de Veluwe terecht zou kunnen. Dus wel elke cm ingenomen.
    Er is ruimte zat, wil ik maar zeggen. Ook meer dan genoeg voedsel.
    Het ligt even aan de machtigen der aarde die er wat mee doen.
    Voorbeeld.
    In India is veel armoe/bedelaars enz.
    Toch schieten ze een raket de ruimte in van 40 miljoen dollar.
    Maar daar is natuurlijk een hele organisatie omheen die het meervoudige kost.
    Daar zakt bij mij de broek van af.
    Filosofie op de basis school…kweet niet.
    Als ik zelf terug denk aan mijn lagere school, 5e 6e klas.
    Ik was geinteresseerd in Irene K. (ik ga geen achternaam noemen) 🙂
    Ik denk dat je als schooljuf/meester misschien af en toe wel een hint kan geven.
    Ik weet wel dat op de middelbare school er in de Ryam agenda, filosofische uitspraken stonden die ik opvrat!
    Maar dan pas ben je er aan toe, denk ik.

  16. Als we altijd bleven leven was de behoefte aan nageslacht vermoedelijk nihil. Waarom heb je dat nog nodig als we toch doorgaan tot het schier oneindige. Doorgeven van genen of verzorging als we later oud en behoeftig zijn is dan niet nodig. Een pensioen ook niet, immers we leven door, dus werken door. De vraag is wel of we dan ook echt gelukkig worden. de dagen, weken, maanden, jaren, eeuwen rijgen zich aaneen en er verandert maar weinig. De behoefte om te genieten zou afnemen, opvallen heeft geen zin, uitvinden ook niet. Al snel reizen we per ezel naar de volgende plek voor de boodschappen. Maar zelfs dat is al teveel moeite. Apathie is ons deel….Nee, hoor geef mij maar een leven met een einde, ook al mag dat nog even wegblijven. Kinderen zijn heerlijk, vooral VOOR en NA de puberteit, en het produceren van die kinderen een mooi en plezier tijdverdrijf. Kortom, hoe filosofisch ook, het lijkt me niet zo leuk eigenlijk.
    Een leuke jaarwisseling wens ik jou en de hele familie wel toe totale dame, en een goed begin van alweer een nieuw jaar. Het 2011e van onze jaartelling….wat vliegt het voorbij he? Ik kan me Julius Cesar nog zo goed herinneren…

Geef een reactie

