Minestrone op mijn eigen wijze

Mijn vader was dol op minestrone soep. Smerig vond ik het. Of het aan de grove brokken
vettige rundvlees lag, de dikke penne regate, of toch de sterke mediterrane groentesmaak…kokhalzend werkte ik me door mijn veel te volle bord heen.


Maar tijd is een raar ding en dus vandaag dit subtielere receptje
voor de kouwe winterdagen:

Hoge pan:
scheutje olie, water
kip, 4 uien,
nootmuskaat, gember, zwarte peper,
2 knoflooktenen

-laten trekken tot kip gaar is
-twee blikken gepelde tomaten of een kilo tomaten
-laten pruttelen, v
-een zak gesneden italiaanse wokgroente,
-zakje soepgroente
-en een schaaltje pasta

als het gaar is even laten staan
zodat alle smaken goed kunnen mengen

vlak voor het opdienen nog een klein scheutje olijfolie op het bord

boterhammetje/stokbroodje/roggebrood
met kaas

22 thoughts on “Minestrone op mijn eigen wijze

  1. Ik maak vaker minestrone van de overgebleven macaroni-bolognese.
    wat extra groente(paprika!) erbij en hup-klaar.
    Kip vind ik een vreemde erin.

  2. kip heeft een zachtere smaak dan rundvlees
    vegetarische soep heb ik nog nooit gemaakt
    ik gebruik toch altijd bouillon als basis

  3. minestrone betekent grote soep dus wat mij betreft mag het rund er weer in en nog wat tenen. Voor de rest lijkt zij me heerlijk.

  4. @boskat
    is niet echt een recept
    ik kijk gewoon wat ik in mijn vriezer of koelkast heb
    en gooi dat allemaal bij elkaar
    meestal met een lekker resultaat
    die probeer ik dan te onthouden
    wat mislukt
    dus we eten altijd weer iets nieuws;-))
    maar nu op mijn blog is ie veilig
    kan ik het ook weer eens opnieuw maken;)))

  5. @ghijsa
    sommigen hebben maar een klein preuts mondje
    vandaar dit kleinere soepje;-))
    trouwens meer tenen mag altijd
    twee is aan de voorzichtige hollandse kant

  6. Lijkt me lekker. Ik kook ook zo, steeds vergeten wat ik ook weer deed, en soms wordt het daar beter van.

  7. Jaaaahh.. fijnzz soepje.
    Ik houd van pittig.
    Ik doe wat extra peper in de soep. Nu heb ik van Fair Trade de Harissamix gevonden. Die is errug lekker in deze soep. En veel smaak: koriander, karwij, munt en nog wat kruiden maken de mix, naast chili’s, heul compleet.
    Tis wel duur. Drie euro voor een kunststof molentje..

  8. Dit lijtk me een stevige maaltijdsoep. Mooie "basis" ook om uit te weiden naar varianten. Zeer welkom dus. Vind ik trouwens ook dat kip- kippenbuillontabletten ook- een zachter smaak geven aan een gerecht, Ik gebruik die meestal.
    Dank voor `t idee Assyke.

  9. Ik hou alleen niet van pasta in de soep,
    want ik laat mijn soep graag uren door stoven,
    en dat kan de pasta niet hebben.

  10. Zonder vlees, dat is pas lekker en pasta pas op het laatste moment, net lang genoeg.

  11. Lekker makkelijk recept. Hele kip er in gooien (grote pan nodig) en lekker laten garen.
    Wel altijd wel even spannend wie die hele kip op zijn bord krijgt. 😉

  12. @Allen even snel en willekeurig, ik krijg zo bezoek en de kohl is nog niet geniveaat
    ***Aad: om die reden geen hele kip, vind zo´n heel beest ook een beetje eng, lijkt teveel op de kip van de buurman
    ***Draver: ik hou zelf van soep, maar toch is het meer uit armoede, ben weinig geinspireerd wat het huishouden betreft en het koken helemaal, soep is dan een makkie, het lukt altijd, slechts één pan en je hoeft er niet bij na te denken, maar deze is lekker, want niet te overdadig italiaans qua smaak
    @Zelfstandig journalist
    hé waar is je lage streepje gebleven?
    raar is dat, ik heb mijn halve leven vegetarisch gekookt, maar nog nooit een vegetarisch soep
    als je een recept hebt, dan probeer ik die, mits er genoeg eiwitten inzit

  13. @Catherina
    jouw opmerking verbaast me een beetje, de pasta gaat er als laatste in, samen met de fijngesneden
    soepgroente,
    zulke dingen weet je toch, Keukenprinses uit Zwolle!!!!
    en het is wat mij betreft ook onder andere van wege de pasta waarom ik deze soep nooit lekker vond,
    vandaar dat ik er zelf gebroken spaghetti in doe, lijkt tenminste een beetje op vermicelli;-))
    @Antoinette
    zie antwoord aan zelfstandig journalist en mijn antwoord aan Catherina

  14. ***Barbara
    wel lastig soms
    er is een periode geweest dat ik vaak etentjes gaf
    en dan vroegen je tafelgenoten om het recept, zat ik daar met mijn mond vol tanden;-)))
    ***Smokey
    bouillontabletten altijd handig om in huis te hebben, ik gebruik ze ook
    om de jus nog net dat beetje extra te geven
    maar nu heb ik tegenwoordig dat soort handigheidjes niet meer in de keukenkastjes
    als we het brood en de melk niet vergeten zijn we al heel blij;-))
    huishouden van J. S.:(((

  15. Vind Minestrone heerlijk, simpele ingrediënten die de Italiaanse keuken sieren. Je had het over je vader, heb je nog wat meer vernomen?

  16. Had ik een streepje dan? Ik kook nooit soep, eet het ook maar zelden. Ik kan je dus niet aan een recept helpen.

  17. @prometheus
    als een gerecht een pepertje nodig heeft
    dan gebruik ik die kleine rode gedroogde pepertjes
    hoe ze heten weet ik niet, maar ze lijken op spaanse pepers
    nog nooit van een harissamix gehoord
    weet wel dat ze in Libie alles onder de harissa smeren

  18. Ik ben wel voor deze soep. Maar om het zelf te gaan koken, lijkt me niks. Ik ben al niet zo’n kok, soep lukt me vast helemaal niet. Is het geen goed idee om een aantal leuke lieve en vooral horkerige loggers uit te nodigen op een bakkie? Ik rijd er graag een stukkie voor om hoor…Hoe gaat het met jou en de kleine???

Geef een reactie

