Een lach schalt door het tranendal

ze lacht
ze trekt zich er niets van aan,
dat het biologisch gezien niet kan
ik streel haar over haar magere polsje
en een big smile vormt zich onmiskenbaar
oorzaak en gevolg
ik doe het nog eens,
voor mijn empirische boekhouding
en koddige spiertrekkinkjes verschijnen
op teder commando,
lachebekje is negen dagen oud

*****************************************
mama is moe, papa heeft een koortslip, hij mag niet voor je zorgen
migraine achtige pijnen bemoeilijken de zaterdag
slaapgebrek breekt me op
huilbuien doen hun intrede
oma komt de boel ontzetten en neemt jou mee
gelukkig weet jij niets van dit verraad
morgen zien we elkaar weer…
ik mis je

**************************************

ik ben al een paar dagen boos
het laat me niet los, een kleine akkefiet
een vriendin die niet belt, maar haar man de telefoon geeft
om dag en tijd af te spreken
felicitaties niet uit haar mond,
het doet me pijn
het maalt
ik maak me druk om kleinigheden en voel me weinig vergevensgezind
het zal de slaap zijn, het zal het een teveel aan geluk zijn
ook geluk kan een opgave zijn, hoe ga je ermee om?

25 thoughts on “Een lach schalt door het tranendal

  1. Baby lacht pas met 6 weken.
    Je bedoelt die onwillekeurige spierbeweginkjes in het gezichtje?
    O ja wel goed beschreven hoe hoog de irritatie oploopt onder nvloed van hormoondaling.
    Hoe hoger je ging,hoe dieper je valt.

  2. Wat een mooie foto’s, je straalt geluk uit.
    Geen zorgen maken, eerst helemaal op krachten komen.
    Fijn voor je dat oma er is, om je te helpen.

  3. Assyke ,doe je wel rustig aan en geniet van de lachjes van Sara.
    Laat je niet in de stress jagen door mensen die niet reageren,die reageren vanzelf wel weer!
    Fijn dat oma kleine Sara even op heeft gehaald en jij slaap in kunt halen!
    Dikke knuffel Boskat

  4. Mooi geschreven, maar rust ook.
    Saartje is het middelpunt en jij haar maan.
    De anderen draaien met jullie mee.

  5. Ja…slaap is belangrijk….
    doe rustig aan….
    alles komt vast weer goed…..
    Het zegt meer iets over de ander…..
    dan over jou….
    Mooi geschreven….
    de dingen uit het leven
    vlak na bevalling
    Doe rustig aan…..
    Late avond groet!

  6. Als je oververmoeid bent dan kun je niks meer hebben.
    Wacht het af tot je vriendin langs komt en zie dan verder.
    (Raar die lange lege reactie hierboven. Ik zou hem weghalen.)

  7. Hallo Assyke,
    Nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.
    Voor de rest sluit ik mij bij Isis aan,
    Het zegt inderdaad meer over je vriendin dan over jou!
    Ik hoop dat zij erover wil praten. . .

  8. Die lange lege ruimte zit midden in mijn reactie. Als PC-oen krijg ik dan meteen het gevoel: Wat zou ik nou weer mis hebben gedaan.!? Heb geleerd om me daar verder toch maar niets van aan te trekken. En jij, lekker uitrusten!

  9. lieve Assyke
    ik heb die lege ruime ook, heel raar
    dacht eerst dat ik niet kon reageren
    ik vind het zo herkenbaar
    dat geluk
    en die vermoeiheid
    toen mijn zoontje werd geboren
    na het overleden kindje
    vond ik dat ik alleen maar blij mocht zijn
    dat heb ik natuurlijk ook niet volgehouden
    en ik had geen moeder meer
    dus neem het ervan
    dat je kunt uitrusten!!!!!
    over die vriendin
    ik kan je vertellen
    dat tijdens geboorteweken
    en rouw weken
    mensen op bepaalde manieren reageren
    omdat het zo helemaal het echte leven is
    en alles in pieken gaat
    pieken van uitersten
    je komt er wel achter
    wat ze denkt
    maar zend er geen energie heen
    die heb jij zelf nodig
    heel erg veel liefs, maangroeten, Moon

  10. Prachtige foto’s.
    Voor iedereen even wennen aan nieuwe ritmes. Komt allemaal helemaal goed!

  11. ik dacht even dat er storing was, maar (op mijn beeldscherm althans), geeft de reactie van rein enorm veel wit.
    enfin, wat ik zeggen wilde, je titel geeft het al aan, ieder nieuw kind is een bron van hoop.

  12. ja wat raar dat wit.
    Het is niet niks een kind te krijgen en ik kan me voorstellen dat je overgevoelig bent, ook vanwege vermoeidheid.
    Bovendien duurt geluk op deze wereld nooit eeuwig.
    Dus ik zou zeggen: ga lekker door, je mag niet klagen trouwens, toch??

  13. Kom Assyke, laat je niet kisten. Wat je nu doormaakt is veel te kostbaar. Probeer er van te genieten want de tijd gaat zo snel, voor je het weet hoor je Sara op haar brommer wegvliegen… (ben inmiddels ervaringsdeskundige)

  14. Je weet niet wat er bij de ander speelt. Vraag het haar.
    Heerlijk je verhalen, ik zie mezelf zo weer lekker in bed tutten met onze dame 🙂

  15. joostsr 18-12-2010 23:50
    Zie je nou wel, dat Sara met lachen te maken heeft. Sla er de oude verhalen maar op na: Genesis 17, 15-17; 21, 1-7. En jij, kalm aan, hé!

  16. @joostsr
    hier nog een digioen, je staat er niet alleen voor
    toch denk ik niet dat het aan jou ligt,
    dan zou je toch bijna een diginerd moeten zijn, om dit voor elkaar te krijgen:-))

  17. Wat leuk dat ze al lacht. Men kan het wel "spiertrekkinkjes" noemen maar ze gaan toch al richting smilestand. Oefening baart kunst. Het zal een glimlach van tevredenheid en geluk zijn geweest. Lachen om grapjes daarvoor is het nog te vroeg.
    Zodra je weer op sterkte bent zie je de dag ook weer tegemoet met een lach. Energie verzamelen is de sleutel daartoe. Rust is belangrijk, voor moeder en kind.

  18. @moonfairy
    ach…ons huisje wemelt van herpes- en waterpokvirussen
    ik zou wel een gazen kasteeltje om haar heen willen weven
    maar dat kan niet…
    ondertussen zoveel mogelijk proberen van haar te genieten
    en niet te verstrikt raken in de zorgen om haar gezondheid

Geef een reactie

