criminele inburgering

Overkomt me net een chemische vlaag van nesteldrang, wat bij mij inhoudt dat ik dan alles tegelijk aanpak; bergen was vouwen, vuile in de wasmachine, wc schoonmaken etc…wordt er plotseling aan de deur gebeld.
Mijn man lag al te pitten, ik riep zijn naam, hij reageerde niet.

Niet echt verwonderlijk voor iemand die de gave heeft heeeeeeel diep te slapen. Er wordt nogmaals aangebeld en ik kijk uit het woonkamerraam met het licht aan. Dat is lastig, maar toch kon ik duidelijk een meneer in uniform onderscheiden met een zaklamp in de hand.
Politie, zei de meneer ten overvloede.
Ik doe de deur open, na nog even mijn man geroepen te hebben. Gelukkig brak mijn stem nu wel door zijn baarmoederlijke roes. Terwijl hij de trap af komt, vraag ik de politieman alsjeblieft binnen te komen, want het is zo wel erg koud met de voordeur open.
Hij wil zich voorstellen en steekt zijn hand uit. Ik verontschuldig me,  was net bezig het toilet schoon te maken en houdt mijn handen dan liever bij mij.

Of er problemen waren, vraagt hij?
Problemen? Ik kijk hem dom aan.
Wat bedoelt u?
Of ik kinderen had en hoe oud ze waren?
Als ik hem vertel dat ze al slapen en dat ze zo en zo oud zijn, kijkt hij moeilijk.
Wat er nou precies aan de hand is, vroeg ik.
In onze tuin zou net nog een vechtpartij en overlast van jongeren zijn geweest.
In onze tuin????
Even denk ik dat de chemicalien me naar het hoofd zijn gestegen.

Dan herinner ik me dat ik wel degelijk jongensstemmen heb gehoord en dat ik vond dat ze nog al rare woorden gebruikten, pubers eigen. Maar ik heb daar verder niet op gelet, zelfs niet uit het raam gekeken. Onze buren van beide kanten hebben kinderen van boven de veertien, dus jeugdige stemmen en stoer gedrag is ingecalculeerd in mijn verwachtingspatroon.

Ik vertel de politieman, dat ik inderdaad stemmen heb gehoord, maar daar niets achter gezocht heb. Dat ze in onze tuin waren, daar had ik niets van gemerkt.
Ik beloof hem nu wat alerter te zijn, de rest van de avond en hem te waarschuwen als er iets aan de hand is.

Als hij weg is, blijf ik met een verbluft gevoel achter.
Vanochtend in het winkelcentrum werd ik al geconfronteerd met een affiche op elke winkelruit: Past u op voor zakkenrollers, ze zijn actief in dit winkelcentrum!
Nu wil ik niet beweren dat ons dorp zo klein en pittoresk is dat er hier nooit iets gebeurt, maar dit had toch wel iets surrealistisch. Net zo als het bericht dat ik vorige week las, dat ons dorp geteisterd wordt door inbraken.
Er zou sprake zijn van een inbraak nieuwe stijl: vanuit het buitenland komen deze lieden over de snelweg en gaan dan de snelweg af, om in de dorpen die daar aan liggen hun slag te slaan en weg zijn ze weer.

Heb ik vier jaar lang moeten inpraten op mijn lief dat s´nachts de voordeur en achterdeur zorgvuldig afsluiten, zeker geen luxe is. Effect heeft het nooit gehad. Dat merk ik elke avond/nacht als ik naar het toilet moet. In ons huis ben ik dan ook de nachtwaker.
De afgelopen dagen zitten de knippen echter netjes in de juiste stand, dus ik vermoed dat lief (in kaboutertjes geloof ik niet meer) het een en ander heeft opgepikt van collega´s of van de regionale nieuwszenders.
Lief van lief dat hij in stilte mijn rol van nachtwaker heeft overgenomen zonder daar teveel woorden aan vuil te maken.

Ook deze ervaring van vanavond zal zeker een bijdrage leveren aan zijn inburgering.


21 thoughts on “criminele inburgering

  1. Ik frons mijn voorhoofd over de keuze van de titel.
    Je schrijft boeiend maar er valt altijd nog wel wat te zeuren. Van mijn kant dan.
    Het is ’s nachts in plaats van s’nachts. Dat leren ze op de inburgeringscursus heel goed.

  2. hahaha
    lief van je
    ik schrijf uit de losse hand nu
    weet zeker dat het barst van de taal en tikfouten
    je had het moeten zien, toen het er net op stond
    dat was al helemaal een ruwe versie;-))

  3. wat de titel betreft,
    lief had alles wat hij nu meekrijgt nooit van nederland verwacht
    hij komt hier dus nogal groen en onschuldig binnen
    maar leert snel
    bijvoorbeeld dit wat er vanavond gebeurd is en de snelle opmars
    van criminaliteit in ons (kleine) dorp

  4. Zo’n criminele inburgering is niet bepaald iets om lichtvoetig over te denken. Noem twee verschillende betekenissen van sloten, dat is nog enigszins te doen. Drie betekenissen van koevoet, dat is wat mij betreft wel voor gevorderden. Maar dan al die wisselkoersen van klokken en juwelen in de verschillende valuta. Nee, ik ben blij dat ik dat examen in ieder geval niet meer hoef te doen.

  5. Een hond is ook heel inburgerlijk, vooral eentje die kan blaffen tegen onraad. Wel bizar dat er politie komt als er jongens rondhangen. Dat hebben wij nou nooit.

  6. Als je zo aan de schoonmaak bent is het een kwestie van dagen, uren, tenminste dat zijn toch altijd de voortekenen… Wonderlijk hoe de hormonale werking de automatische piloot van het lichaam is.
    Evenzo wonderlijk het bezoek van de agent en diens boodschap.
    Snelweg op en af en snel een plunderslag, dat klinkt best wat luguber.
    Wat je schreef: deuren en ramen dicht, desnoods extra beveiliging. De tijden zijn helaas veranderd.

  7. @ghijsa
    als er prijzen bestonden voor op de lachspier werkende reacties
    dan werd je door mij zeker genomineerd
    nou wie weet…
    het probleem met criminele inburgering is dat het begrip crimineel een rekbaar begrip is geworden,
    of moeten we zeggen dat het juist vernauwd is?
    dus ik vrees dat veel nieuwkomers er niet voor zullen slagen
    van koevoet ken ik overigens maar twee betekenissen

  8. @barbara
    we hebben buren tegenover ons, ik denk dat zij gebeld hebben
    en als er inderdaad een vechtpartij was dan zal er vast wel politie komen
    het scheelt dat het geen stad is, dus waarschijnlijk zat de wijkagent aan zijn
    zoveelste kopje koffie
    het zegt wel weer heel veel over mij dat ik er niets van gemerkt heb,
    durf het morgen dan ook niet aan mijn moeder te vertellen,
    want die vindt toch al dat ik mijn ogen in mijn zak heb

  9. Ja die koevoet gaat ons achtervolgen.
    Heeft een koe wel een voet?
    Voor het breekijzer vond ik een mooi synoniem: sabberaar.
    Toch is het wel prettig als ze een oogje in het zeil houden,
    lijkt me. Maar niet te.

  10. argeloos en naief dat zijn sommige van die snurkende echtgenotes( mijn schoonzoon valt ook overal in een soort narcoseslaap. hij hoort of ziet niks dan

  11. @smokey
    die globalisering van de misdaad
    is inderdaad heel griezelig
    vooral om dat in een relatief klein dorp
    de grote wereld zo ver weg lijkt
    maar het blijkt een nieuwe trend te zijn
    zeer verontrustend
    ik profiteer maar even van mijn huishoudelijke woede nu
    want de rest van het jaar heb ik daar veel te weinig last van:))

  12. @martin
    ach natuurlijk hebben koeien voeten
    wat is het verschil tussen een paard en een koe?
    nou vooruit, je kan er niet op rijden
    sabberaar, nooit van gehoord
    klinkt als een lolly
    tandenpoetsen na het gebruik van de breekijzer dus

  13. @Zelfstandig journalist
    nou we wonen hier nu een jaar
    en we zien hier vaker politie dan waar we eerst woonden
    ik denk dat de wijkagent niet veel te doen heeft
    gelukkig maar
    maar zie mijn verhaal over de nieuwe inbraaktrend
    dus ik vrees dat binnenkort deze meneer versterking krijgt

  14. Maar waren het nou inbrekers?
    Of waren de buren de kerstverlichting aan het installeren in hun tuin, of jouw tuin aan het winterklaar maken.
    Zou ook zomaar kunnen 😉

  15. @Corvandeduiven
    ben er wel wat jaloers op
    zelf heb ik een zeer lichte slaap
    hoorde zelfs de katten van het bed springen
    toen ik die beesten nog had
    nu hoor ik elk kuchtje en elk zuchtje van mijn kinderen
    in hun eigen slaapkamer
    aan de andere kant vind ik wel dat Superman dit soort fijne trommelvliesjes hoort
    te hebben,
    dan kan ik tenminste lekker elke nacht me overgeven aan Prins Dromenland

  16. @Aad Verbaast
    ik weet het niet, nee geen inbrekers in elk geval
    jongelui die misschien bij de buurjongen/buurmeisje van hiernaast moesten zijn
    en zich vergist hadden
    ik ben vandaag niet buiten geweest en de buurvrouw wist ook van niets
    ben daar gisteravond even een praatje mee gaan maken
    zij kwam net thuis
    vind het wel prettig dat de overburen (want ik denk dat zij gebeld hebben)
    zo alert zijn, geeft toch een wat veiliger gevoel
    juist omdat ik zelf niet zo let op wat er allemaal op straat gebeurt

  17. Sinds ze hier de hele garage hebben leeggeplunderd gaat bij de deur op slot elke avond.

  18. Zou het weer toenemen?? Door de crisis??Is het een algemene tuin?? Vandaag nog een slot extra op mijn tuinhuisje gezet na de tweede inbraak dezse maand. Maar dat helpt niks weet ik, nu is alleen de schade groter als ze binnen komen.

  19. @op zoek naar morgen
    ze zijn hopelijk niet binnen gekomen bij jou in huis
    bah, nare ervaring
    ons huis is nogal minimalistisch qua inrichting
    en met de gordijnen open, kan elke godonvruchtige inbreker
    dat zelf concluderen
    maar zoals je wel snapt zit de angst niet om het jatten van spul,
    ik zag gister dat de inbrekers nieuwe stijl meedogenloos zijn en extreem
    veel geweld gebruiken als ze mensen thuis aantreffen
    niet zo gezellig

  20. @rene louman
    dat weet ik niet
    volgens mij heeft het veel meer te maken
    met dat criminaliteit in het algemeen globaliseert
    in elk geval europeaniseert: men jat hier auto’s om ze in het buitenland te verkopen
    in het verlengde daarvan is waarschijnlijk het inbreken in het buitenland ontstaan
    toch afschuwelijk dat je huis, garage of tuinhuisje een vesting moet worden?

Geef een reactie

