boerenkool happy stamppot

pan lekkere aardappelen
het liefst nicola
met water en zout op het vuur
laat een tijdje koken voor je de boerenkool toevoegt

dag van te voren:
1 kilo uien bakken met rundergehakt
zout, peper, beetje nootmuskaat
zonnebloem olie, vermijd bakboters

als aardappels en boerenkool gaar zijn
stampen met voorverwarmde melk en wat peper
en royale hoeveelheid mosterd
zorg ervoor dat het water goed wordt opgenomen door
de aardappels, dit kan door goed te blijven roeren terwijl
het vuur aan blijft staan
vermijd weggieten van water (dit kun je voorkomen, door de aardappels
niet al te ruim op te zetten met water, bedenk dat de boerenkool ook nog vocht
los zal laten)

als de basisstampot redelijk smeuig is, voeg dan de helft van het ui en gehaktmengsel toe
aan de stamppot

extra:

-vlak voor het opdienen, wat geschaafde kaas door de hete boerenkool roeren
-een paar plakjes rookworst voor het afgevoel

NB:
mijn man is niet van het nederlandse eten,
maar hier likt hij de vingers van zijn rechterhand bij af
of moet ik het hebben over mijn peuter, die een sterke nee heeft
ontwikkeld tijdens de warme maaltijd
ook deze stamppot gaat er zonder al te veel    NÉÉ! IS NIET LEKKER! in

dubbele porties nemen deze peuter en inburgeraar!!!!!


39 thoughts on “boerenkool happy stamppot

  1. De mosterd gaat ook door de stamppot?
    Een beetje anders dan ik doe, maar lijkt me heerlijk.

  2. Zo ongeveer doe ik het ook, maar dan de gehaktprutsel op je bord erbij. En een worst meekoken, gaat de smaak erin.

  3. Culinair hoogstandje ! Nu nog de stamppot met rauwe andijvie, zuurkool, lof, prei, uien en wortelen (niet allemaal tegelijk…!)…;o)

  4. Ik heb voor het eerst weer snert gemaakt dit jaar. Ik ga daar ook maar een blog over schrijven. Later deze week. Deze boerenkool is wel wat uitgebreider dan ik hem ken.

  5. Hmm klinkt goed!
    Ik zag op tv hoe de nederlandse kampioen stampotmaken de aardappels en boerenkool apart kookt, en dat doe ik sindsdien ook. En de kool mag van mij evenlang als de arepels.
    Dat gehakt er zo door klinkt choed, erg goed die onthou ik.
    Boerenkoolstamp was ook in mijn huishouden de enige stamp die niet met een ""LUST ik niet, hoef ik niet!
    door de peuter/kleuterzonen afgewezen werd.
    (waar ben je nu? 38? 39? 40?)

  6. Sorry, boerenkool smaakt nergens naar. Niet aan mij besteedt. Ben je nog niet aan het bevallen?

  7. @antoinette
    op het laatst, als je de melk hebt toegevoegd,
    dus de mosterd wordt niet meegekookt, maar wel meegewarmd
    door het alvast van te voren in te doen, trekt het in de stamppot
    het kan ook met azijn, maar met mosterd vind ik het lekkerder

  8. @Ghijsa
    die kindertjes worden vanzelf warm
    ná het eten van de stamppot
    recept kindertjes valt meer in de categorie: billenhappen
    @barbara
    de helft van het gehakt-uimengsel
    kan alsnog op het bord
    met een stukje worst erbij
    de worst meeverwarmen kan uiteraard ook
    vind het alleen geen gezicht, een besmeurd worstje:-))

  9. @Draver
    het wordt deze week kouder
    dus wel handig voor op de menukaart
    en zowiezo moeten Dravers goed eten!
    @De Stripman
    allemaal lekker
    met witlof is het ook heerlijk
    om van rauwe andijvie maar te zwijgen
    hou op…het water loopt me in de mond…het is nog niet eens tien uur

  10. @Martin
    ben niet zo´n ervaren erwtensoepkoker
    als je er geen krabbetjes in doet, dan heb ik zeker belangstelling voor
    jouw recept
    @Catharina
    zal ook wel niet veel uitmaken
    maar zo gaat er geen vocht verloren en dus ook geen smaak en vitamines
    wat dacht je van 38 min???

  11. Lijkt me een geweldig recept.
    Smaakvoller door de extra kneepjes van het koken. Met uien en gehakt èn mosterd inplaats van een pietsie azijn is het vast nog lekker dan het traditionele recept..
    Dank voor deze goeie tip.
    Ik ga `t binnenkort eens uitproberen.

  12. Goed idee om boerenkool op deze manier te maken.
    Deze sdtamppot heeft eigenlijk een saaie smaak die
    wij altijd lekker proberen te maken met:
    azijn,
    zaanse mosterd
    sambal
    piccalilly
    gr eva

  13. Tjonge, als groot liefhebber van de gestampte pot zal ik deze variatie op mijn basis recept ook eens gaan proberen. Met nogal wat ingredienten die er nu bij mij niet inzitten. Lijkt me heerlijk trouwens.
    Wordt het een serie? 😉

  14. Lijkt me lekker, wat betreft de sterke "nee" van je peuter een tip: als ik iets niet wilde eten schonk mijn moeder daar geen aandacht aan maar ruimde na het eten af en zo bleef ik met honger zitten, dat maakte een eind aan mijn "nee".

  15. Dit winkeltje, De Heeren Wonen in Nijmegen, heeft geen enkele toegevoegde waarde. Gedateerde meubeltjes en matige service. Jasmijn

  16. @smokey
    als ik een beetje rust in mijn kop heb
    kan ik best aardig koken (vergeef me mijn onbescheidenheid,
    komt gelukkig niet vaak voor:-)))
    maar er zijn dingen die ik niet goed durf
    en dat zijn koekjesdingen, gebak, taart dat soort zoetigheid
    nu ik zie dat mijn oudste dat wel heel erg leuk vindt om dat samen in de keuken
    te doen, moet ik toch eens dat drempeltje over

  17. @jeetjemina
    met boerenkool kun je veel kanten op
    als er maar iets van zuur wordt toegevoegd,
    want dat heeft het inderdaad wel nodig
    piccalilly is dan ook een heel logische keuze

  18. @Aad Verbaast
    nee, denk het niet
    ben niet zo kokerig meer
    mijn kinderen zijn net iets te druk voor lekker
    gedachteloos roeren in een panneke:-)
    @Ron
    ik nu niet
    na een paar haringkjes niet zo veel zin
    in boerenkool nu:-)

  19. @Fulps
    hahaha…hij gaat nu inderdaad regelmatig met honger naar bed
    maar maalt er niet om
    ik probeer hem nu overdag groente te voeren
    zodat hij in elk geval over de gehele dag genomen toch wat
    essentiele vitamines binnenkrijgt
    ik weet niet hoe het met jouw koppigheid zat op die leeftijd,
    maar die van mij zijn Master!!!

  20. Waarom moet er een dag van te voren e.e.a. al klaargemaakt worden, is het dan echt beter?
    Is Assyke nog steeds met zijn tweeen, want de boerenkool is inmiddels op begrijp ik

  21. @sprakeloos
    hahaha, dat is bedoeld voor luiwammessen zoals ik
    ik maak vaak, als het om vlees gaat in een keer wat klaar en vries dat in
    porties in
    wat ook meespeelt in dit recept is inderdaad dat ik gehakt-uimengsel de volgende dag
    lekkerder vind smaken, bovendien scheelt het op de dag zelf weer een hoop werk
    luiheid dus, vooral

  22. @Zelfstandig-journalist
    dat je het niet lekker vindt, kan
    dat je het misschien nog niet lekker klaargemaakt hebt mogen eten, kan ook
    wat niet kan, dat het nergens naar smaakt
    boerenkool heeft een zeer uitgesproken smaak
    die ik door middel van melk, uien en mosterd een beetje
    probeer te temmen, anders is het zelfs mij te machtig:-))

  23. @sprakeloos
    geen sprake van, veel te koud!
    dan liever de ooievaar:
    De Germanen noemden de ooievaar al Eidebar. Eide betekent leven of geluk, bar of baren betekent brengen. Ooievaars zijn dus de brengers van het leven en geluk.
    Men was er in de Middeleeuwen van overtuigd dat de ooievaars ervoor zorgden dat er geen onheil kwam in de huizen waarop hij zijn nest bouwde. Christenen zagen de ooievaar als heilige vogel. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij jacht maakt op onder andere slangen. Deze symboliseerden het kwade en de duivel. Aristoteles maakte van het doden van ooievaars een misdaad.
    Een Scandinavisch verhaal gaat als volgt: bij de geboorte van een kind werd in huis de haard aangestoken om het lekker warm te maken voor de baby. Op het dak verzamelden ooievaars om zich te warmen aan de schouw. De huizen met een pasgeboren baby had de meeste ooievaars op het dak.
    vooral het scandinavische stukje over de warmte van de open haard spreekt me wel aan

  24. @vogel-vrij
    dat is gek genoeg zo
    van de boerenkool kan ik het me voorstellen
    maar ook zuurkool en andijvie lusten graag een likje mosterd
    lijkt me typisch hollands

  25. @Reintje
    tsja…van lachen krijg je honger
    maar voor de rest wijt ik het toch aan het gure weer
    @lebonton
    dat is waar
    maar ook haring gaat er goed in
    maar ja, ook met iets afs (uitjes)

  26. Sterkte dan met de laaste lo(t)en boerenkool of zorg dat de verkeersleider de ooievaar een veilige landing bezorgd

  27. Zo mag ik het horen. Ik heb gister voor het eerst in mijn leven hutspot gemaakt. Vorige keer heb ik het stoofvlees laten verschrompelen maar gister… Haute cuisine! 😉

  28. @Lekker blog, veel leuke reacties. Heerlijk zo!
    Deze week maak ik je recept nog en ik vraag eters erbij zodat zij hopenlijk mee kunnen smullen.

Geef een reactie

