russisch roulette – isaac of ismael

er is nog tijd…
tot morgen dag van heiligheid
de atmosfeer gevuld
jonge baardjes in de keel
stemmen de toekomst schor
van jeugd en ongeloof

tranen weken vrome mama´s

babybillen spic en span,
uien, kruiden op het vuur.
jongenskleren gladgestreken


Advertenties

25 thoughts on “russisch roulette – isaac of ismael

  1. @Ate
    sinds de toren van babylon
    verstaat niemand elkaar meer
    maar offers worden nog elke dag gebracht

  2. @Z.J.
    voor mij een weet
    voor jou een vraag:-))
    als God niet zo Barmhartig was geweest
    waren er helemaal geen jongetjes meer
    lees het gedicht nog maar eens…

  3. Ze gaan los, voor een tijdje althans. Scherven zijn er om te lijmen, onder toeziend oog van vader.

  4. Het is een cryptisch verhaal over de afschaffing van het kinderoffer,
    dat in de oudheid her en der wisselende populariteit kende.
    De oude Grieken kenden een meisjes-variant van dat verhaal:
    Iphigeneia in Tauris (nu de Krim) die geofferd moest worden,
    maar de godin Artemis redde haar, en legde een hinde op het offerblok.

  5. @barbara
    meende toch dat het vader was die scherven moest maken
    en lijm komt er niet aan te pas
    als ik zie hoe blind jaar na jaar, eeuw na eeuw een bepaalde
    traditie wordt opgevolgd
    dan mogen we in onze handjes klappen van blijdschap
    dat de Goddelijke Boodschap tijdig is Aangepast

  6. @Stadsfotograaf
    de mensen die het offerfeest heden ten dage vieren
    vieren het als een uniek religieus feest
    zonder besef van een link met oudere volksreligies
    alleen al het feit dat men het niet eens is of het om
    het kind ismael gaat, het kind van Hagar of Isaac
    het kind van Sara, zou al vragen moeten oproepen
    over het bestaansrecht van dit offerfeest

  7. @Reintje
    in het schapenfeest verhaal gaat het om ismael
    maar ook isaac zou geofferd worden, volgens de bijbel
    er blijkt verwarring te zijn om welke zoon het gaat
    in de droom die Abraham had
    over zoiets belangrijks mag toch geen verwarring zijn?

  8. Het mooie bij oude namen is dat men ze op grond van woordgelijkenis een betekenis gaf:
    Ismael (de zoon van Abram’s slavin Hagar) betekent "God weet hoe zwaar je het hebt gehad" en
    Izaak (de zoon van Abram’s vrouw Sara): "God maakt dat ik kan lachen".
    Ik gun je niet dat je de eerste betekenis moet voelen, maar zelfs dan hoop ik van harte dat de tweede betekenis je echte deel zal zijn!!
    Het latere verhaal dat Abram Izaak moet offeren (en dat ging niet door) is een van de oudste protestverhalen tegen de toen nog gebruikelijke kinderoffers van die tijd. Daar zijn we in onze traditie dus al 35 eeuwen van af! Daar hoef je je al helemaal niets meer van aan te trekken.

  9. Assyke,
    zelf houd ik erg van oude geschiedenis,
    hoe ouder hoe boeiender.
    Hoe meer ik me in talen en culturen van het antieke Midden-Oosten verdiepte,
    hoe meer ik begreep dat er niet zoiets bestaat als "unieke religieuze feesten".
    Alle bekende joodse, christelijke en islamitische feesten blijken,
    hoe verschillend ze soms lijken, hun wortels te hebben in
    oudere feesten van culturen met andere goden.
    Uit teksten (van tot circa 6000 jaar terug) blijkt dat er altijd
    een wijdvertakte traditie van beïnvloeding en leentjebuur bestaan heeft.
    Er is weinig nieuws onder de zon,
    sinds de oude Babyloniërs
    (die, als je hun eigen teksten leest die veel ouder dan de Bijbel zijn,
    helemaal nooit een spraakverwarring hebben gekend)
    Mij maakt dat blij, dat er dus niet 1 godsdienst de ware is,
    maar dat ze allemaal voortborduren op dezelfde oude stramienen.
    Alleen hebben helaas zoveel mensen behoefte om het eigene uniek en enig ware te vinden.

  10. @joost tibosch sr
    toch geeft het aan, dat als God zijn eerste opdracht had gehandhaafd,
    er nu dus zonen zouden worden geofferd
    gezien de onnadenkendheid waar mee religieuze tradities worden opgevolgd
    ik trek het me wel aan
    zie de titel…het had zomaar anders kunnen lopen
    en wat de schapen betreft trek ik het me ook aan
    het is te massaal, het gebeurt te vaak te onprofessioneel, waardoor
    het dier in naam van god ontzettend moet lijden
    en voor de rest is het enkel een feest van Status
    en kleeft er weinig religieus aan

  11. @Stadsfotograaf
    als men dat meer zou beseffen
    zou dat denk ik ook verbroedering tot stand brengen
    terwijl het nu een ordinaire concurrentiestrijd is

  12. De eerlijkheid gebiedt bij dat protestverhaal wel te zeggen: dat in plaats van Izaak (Ismael), door de ( Engel van) God gered, een ram werd geofferd. Hoewel wij in het gewone leven dieren slachten bij de vleet(en hoe!), kent het christendom geen rituele dierenoffers meer. We hoeven daar dus eigenlijk niet zo trots op te zijn. Jullie kennen nog wel het schapenfeest maar verdelen ( terwijl wij in het seculiere leven vaak op eigen vleesgenot zijn gericht) het vlees wel onder elkaar.

  13. Mijn laatste reactie bleef hangen en was al van eerder. In het oude protestverhaal hield de Engel van God (=God-die-ingrijpt) de hand met mes van Abram tegen. Dat betekende dat God zelf ingreep in dat keiharde gebruik van kinderoffers. En je kunt weten wat Gods’íngrijpen in die tijd betekende: dan was Russische roulette niet meer mogelijk. Slordig omspringen met Gods’wil lukt ons wel in onze seculiere werkelijkheid, maar dat ontstellend taaie gebruik van kinderoffers (we kunnen ons dat helemaal meer indenken) werd op die manier toen echt doorbroken. Daar moest je toen echt God tegenaan gooien!

  14. Het hangt natuurlijk ook af van het verhaal achter die namen.
    Ik vind Ismael het mooist klinken!
    Succes!
    Zo te lezen ben je er helemaal klaar voor!
    Spic en span!
    (dat was vroeger een schoonmaakmiddel maar dat wist je natuurlijk al)
    gr eva

  15. Er komt een zoon aan??? Waarom niet gewoon noemen naar zijn vader, opa of oom? Is toch veel handiger?

  16. @Allen
    dank jullie wel voor jullie verwarmende soms verwarrende reacties:-))
    of ik iedereen nog apart ga antwoorden, weet ik niet
    het is nog niet zover, maar ben momenteel niet in de fysically pcmode:-)))
    het bouwvallige gedicht, wat eigenlijk geen gedicht mag heten
    gaat over het Schapenfeest en over hoe het heel anders had kunnen gaan lopen
    als God Abraham niet op het laatste moment had tegengehouden
    het gaat er mij om, dat mensen heel erg dogmatisch kunnen denken en handelen
    mijn kind gaat zeker geen ismael of isaak heten,
    vind het persoonlijk niet de allermooiste jongensnamen
    bovendien zijn zij in het verleden bijna geofferd aan een vermeende droommes
    en die link leg ik liever niet met mijn eigen schatten
    bye bye
    als ik eenmaal die vermaledijde kinderwagen plus maxi cosi heb besteld
    kom ik weer lezen bij jullie
    nu eerst dat ding eindelijk eens in huis zien te krijgen

    assyma

  17. @Assyke, Ook ik wil een verwarmende reactie geven maar kan die momenteel niet onder woorden brengen. Alle goeds en voorspoed wens ik jou, vooral voor de komende dagen
    ♥.
    Niemand, geen mens en helemaal geen weerloos kind, mag door medemensen gebruikt worden als offer, ook niet in naam van een geloof, is mijn idee. Wie dat wenst offert zichzelf maar op, dat is tenminste een daad die getuigt van een soort moed.
    Van een kind zegt men weleens "arm schaap". Nu begrijp ikpas die vergelijking…
    Het offeren klinkt al helemaal niet als iets goeds.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s