bonestaak groeit naar het licht

Mag je wel verder bloggen, als je nauwelijks meer functioneert als gastvrouw op je eigen blog?
Ik doe het toch. Blijkbaar heb je voor het plaatsen van een berichtje andere capaciteiten nodig, dan bijvoorbeeld voor het schenken van koffie, thee en een vriendelijk antwoord.
Dat ik nu even niet zo sociaal ben ingesteld mag geen reden zijn om niet te mogen rondlopen in mijn eigen blogruimte.

Bij deze dan.

Ik jubel altijd dat nederland zo geweldig is vanwege zijn vier duidelijk te onderscheiden seizoenen.
Het wordt toch eens tijd dat ik bijhoud wanneer dat gejubeleigenlijk plaatsvindt.
Ben ik namelijk werkelijk zo blij met het cyclische griepseizoen? Cyclisch, niet enkel vanwege de kalender, maar ook vanwege zijn aard in een gezin. De cirkel is na een maand altijd weer prachtig rond. We beginnen bij patient A, verzorgen en vertroetelen die en eindigen bij patient D.

Patient D, is meestal degene die onvertroeteld zijn week begint en afsluit. Wat wil je, de rest van de patienten mogen dan wel aan de beterende hand zijn, maar met de blauwzwarte kringen onder hun ogen, zijn dat nou niet bepaald de meest ideale verplegers die je je zou kunnen wensen.
En o ja, de cyclus is drieledig. Zodra patient D zich mag scharen onder de vale, blauwogigen, maar reeds herstelden, begint het allemaal weer overnieuw.

En waar is dat allemaal goed voor?
Kom je bij de huisarts en toon je hem de grauwe bonestaakjes, zegt de huisarts doodleuk dat het goed is voor het afweermechanisme. Zo wordt een mens weerbaar gemaakt.
O…dus al dat gehoest, overgeven, niet eten, drastisch afvallen, schoolverzuim…is in ons aller voordeel?

Zie je nou wel dat nederland een geweldig land is?
Laten we met zijn allen hopen op heftige najaarsstormen, gure regens en zware bewolking!
Want daar worden we lekker groot en sterk van.


34 thoughts on “bonestaak groeit naar het licht

  1. Wees toch lekker gastvrouw op je eigen blog, op je eigen moment!
    "Een gezond Hollands kind heeft altijd een snotneus",
    was de leus, heel vroeger in de prehistorie van de jaren ’50 toen ik kind was.
    Ziek was je pas als de koortsthermometer (in je anus) 39 graden aangaf.
    Verder geen gezeur. Naar werk! Naar school! Al vielen er kilo’s geelgroen uit je neus.
    Ik hou ook heel erg van de seizoenen
    vooral van de lange zomeravonden.
    Ik tel de dagen tot midwinter:
    nog 41!!
    Daarna beginnen de dagen weer te lengen, hoera!

  2. Hm, je hebt gelijk. Je gasten ontvangen met de wens dat zij zullen worden getroffen door pestpokkeweer lijkt me wel een aanleiding tot de overweging uit de eerste alinea.
    Ik voel me groot en sterk genoeg en wil zo´n typisch nederlandse wens als je het goed vind graag naast me neerleggen.
    Hartelijke groet,
    Simen Vrederat

  3. @Stadsfotograaf
    stiekem hoop ik wel op sneeuw en vorst
    vorig jaar zag je op straat ineens allemaal vrolijke mensen
    een beetje alsof het hoogzomer was

  4. @simen
    volgens de dokter is het voor je eigen bestwil:-))
    ik heb het overigens niet over zij
    maar wijuche uche hatsjoe!

  5. Ik hou ook wel van sneeuw
    ga met kerst naar mijn broer in Finland
    waar dan altijd wel een meter of twee ligt
    lekker langlaufen.
    Maar toch tel ik de dagen:
    over 41 dagen zitten we weer op de beter helft van het jaar
    Hoera!

  6. Lentekriebeltjes in de winter zorgen voor veel voorpret en afleiding. Kinderen geboren in de hefst zijn minder ontvankelijk voor griep en verkoudheden. Een empirisch vermoeden dat door een onderzoek van een of andere Uni in Edingburgh werd gestaafd. En daar kunnen ze het weten….

  7. @Assyke, dat je nauwelijks meer functioneert is, als je het niet geschreven had, niet te merken. Je schrijft in elk geval even goed als anders.Het verhaal past bij het seizoen. Wat je mag bepaal jezelf. Je bent een goede gastvrouw, in weer en wind:)
    Ik ben zelden of nooit snotterig of grieperig. Hoe slechts is het met mijn afweersysteem dan gesteld…en wat zou de dokter daarvan dan zeggen?
    Ik moest bij het lezen van dit blog meteen aan De Vier Jaargetijden van Vivaldi denken. En die woonde in Italië.
    Er is hevige storm voorspeld…
    Enfin, als je ziek bent wens ik je van harte beterschap.♥

  8. Assyke, ik zou nergens anders willen wonen dan in West Europa, ik hou van de seizoenen, ondank de aanwezige narigheid.
    Sterkte met de laatste loodjes.

  9. En de dokter heeft nog gelijk ook.
    Met griep en snotneuzen aansluiten in de wachtkamer heeft niet veel zin.
    Eigenlijk doe je er weinig tegen,
    goed voeren, verwennen en lekker uit laten zieken.
    Alleen oorontsteking, vooral de gillende versie vond ik niet zo leuk,
    gelukkig is er de truc met de ui.
    (Ik hou van alle seizoenen en de herfst het meest)

  10. Laten we met zijn allen hopen op heftige najaarsstormen, gure regens en zware bewolking!
    Want daar worden we lekker groot en sterk van.
    Je wordt op je wenken bedient.Morgen!

  11. Als je het niet erg vindt dat ik mijn schoenen uittrek bij het lezen dan red ik mezelf wel. Ook een kop koffie?

  12. Voldoende vitaminen innemen ter preventie en de snotterende medemens zoveel mogelijk uit de weg gaan.

  13. ook ik ontkwam er dit seizoen niet aan: griep…overigens ben ik voor 4 seizoenen maar die in tijd verschillen:
    voorbeeld: lente: 5 maanden graag, zomer: 5 maanden, Herfst: 1 maand, winter: 1 maand….zo krijgen we die 12 maanden per jaar ook wel om!
    beterschap!

  14. Ik sluit me helemaal aan bij Gala!!
    Met deze aanvulling:
    5 maanden lente – zon onder om 22.00 uur
    5 maanden zomer – zon onder om 23.00 uur
    1 maand herfst – zond onder om 21.00 uur
    1 maand winter – zon onder om 20.00 uur
    Ach, een mens moet iets te dromen hebben……..
    Beterschap, Assyke!
    (mijn dochter loopt op alle dag en de telefoon heb ik constant bij me – hoe is het met jou??)
    x

  15. Ik wilde al net opmerken.
    Die griep mobiliseert het afweersysteem en is daarom een prima generale repetitie voor als je echt in levensbedreigende omstandigheden komt.
    Maar ja, de huisarts was me voor :)))
    ik ga maar eens koffie zetten.

  16. Galadriel en Geroma, kunnen jullie toch niet beter verhuizen, naar een andere planeet bv 🙂
    Ik wil 5 maanden lente en 5 maanden herfst, zomer en winter zijn allebei goed voor een maand:-))))))))))

  17. Vier seizoenen zijn prima, maar dan wel in de bovenvermeldde verdeling. Nou, vooruit, voor Antoinette doen we een maandje van de zomer af en dan een prachtig gekleurde herfstmaand erbij. Van mij mogen de maanden november, januari en februari verdwijnen. Rotmaanden.
    mopperdemopper ;-))
    Maar zonder gein, Assyke, dat jullie echt zo vaak ziek zijn is toch niet helemaal goed denk ik. 1 griepgolfje per jaar kan nog wel, maar een maandelijkse griepgolf … ook ’s zomers?

  18. Het hoort bij de seizoenen, zoveel is wel zeker. En wij zijn er al enige tijd aan gewend. Ook hier gaat het zo, van de een naar de ander en dan weer terug. Maar de ‘anderen’ zijn vaak de oorzaak van het begin van die ellende. Je kust een vriendin hartelijk welkom en hup, drie dagen later lig je op apengapen in je bedje. Wellicht handiger om weerstand op te bouwen tegen vriendinnen? Nou ja, ook onhandig, en zeker minder plezierig….

  19. @Stadsfotograaf
    ik ben niet zo´n grensoverschrijder, alhoewel ik voor finland best een uitzondering
    wil maken,
    liever heb ik die sneeuw begin januari gewoon hier
    als dan net de anticlimax na de feestdagen ons als een dikke stilte omringt
    graag een stilte in de eindeloze witheid van sneeuw

  20. @VSp
    beide kinderen zijn in maart geboren
    deze wordt een midherfstkind
    we zullen zien of deze beter bestand zal zijn tegen
    de elementen:-)

  21. @smokey
    op mijn vorige weblog plaatste ik gewoon stukjes en had ik
    wel een open reactieveld, maar daar reageerde ik nooit op commentaren
    van lezers
    er is me toen gezegd dat men dat raar vond,
    toen ik hier begon, heb ik me voorgenomen mijn lezers niet te
    verwaarlozen, kreeg er nog plezier in ook
    de interactie is daardoor veel groter en de band met je lezers
    ook
    als ik nu een paar dagen het laat versloffen, voel ik me toch wel
    wat schuldig
    aard van het beessie
    je bent nu nooit snotterig, omdat je dat misschien als klein kind
    wel vaak was?
    lekenlogica:-)))

  22. Heb jij ook dat iedereen altijd ziek wordt op vrijdagavond?
    In de winter bevallen heeft misschien zelfs zo zijn voordelen. Als iedereen naar school is, kun je lekker bij de kachel zitten zonder te twijfelen of je niet even een terrasje moet pikken met z’n tweetjes.
    Je wordt heus niet vergeten hoor, als je een tijdje hier je hoofd niet laat zien. Give yourself a break.

  23. @Catharina
    Faf is vanaf het moment dat hij voor het eerst naar
    de peuterspeelzaal ging elke maand minstens twee keer ziek
    veel overgeven, hoesten, verkouden etc.
    afgezien van het feit, dat hij elk virusje oppikt,
    heeft hij ook te grote amandelen, die hem parten spelen
    zijn ziekteseizoen duurt dan ongeveer van begin september tot medio april
    dan neemt het gelukkig snel af
    in die tussentijd eet hij heel slecht, komt weinig buiten
    valt griezelig veel af en is erg hangerig
    kortom geen leuke tijd voor hem (en voor ons)
    omdat ik ook vond dat verkoudheid er gewoon bij hoort
    en ik bovendien niet zo makkelijk naar de huisarts ga
    is hij te weinig daar geweest
    nu ik een nieuwe huisarts heb, vind zij ook dat hij te veel ziek is geweest
    en dat men in zulke gevallen best een uitzondering wil maken in verband met zijn amandelen
    want die zijn dan wel niet vaak bacterieel ontstoken, maar zorgen wel voor veel ongemak
    en overgeven, waardoor zijn ontwikkelingsgroei wel degelijk in gevaar komt
    nu hij alweer vijf is, willen we het nog heel even aanzien, groeit hij er niet overheen
    dan zullen ze zijn amandelen toch weghalen
    het gaat hier dus niet om een gewoon verkoudheidje zo nu en dan
    maar eerder iets chronisch

  24. @Paco
    en dat zonder regendansje.-)
    @Martin
    sorry, ik had zelf al gezet
    en niemand iets aangeboden,
    vond het ook een rare tijd voor een algemeen bakkie
    maar dank je
    schoenen uit is overigens een vereiste:-))

  25. @Zelfstandig-journalist
    voor vitaminepreparaten ben ik een beetje huiverig
    ik voer ze wel zo veel mogelijk manderijntjes, peertjes
    en appeltjes
    wat het ontwijken van de snotterende medemens betreft
    tsja, zelfs met hun snotneusjes kan ik het toch niet nalaten ze
    lekker te knuffelen
    lastig dus.-)))

  26. @Galadriel
    daar sta ik echt van te kijken
    slechts 1 armzalig maandje lente?????????
    ik zou liever een andere indeling hebben
    7 maanden lente
    2 maanden zomer
    1 maand herfst
    2 maanden sneeuwwinter
    mijn eerste griepje had ik eind augustus al te pakken
    was ook wel een erg groot contrast tussen de saharahitte
    en de koude regens die ik hier aantrof

  27. @Geroma
    die tijden vind ik niets
    wel in de zomer, vooral als je een tuin hebt
    lekker tot twaalf uur/twee uur in de zwoele nawarmte zitten
    bij een kaarsje tegen de muggen en een ijsje
    om alvast wat af te koelen vlak voor het slapen gaan
    de rest van het jaar, graag de zon op tijd onder
    dan gaan de krielkipjes hier tenminste ook gewillig op stok:-)
    in tegenstelling tot jou,
    vergeet ik nu de hele tijd die rottelefoon
    of hij staat uit
    of ik heb geen zin om op te nemen:-)))

  28. @Kitty
    ja, mijn vorige huisarts was je voor:-))
    deze nieuwe vind het toch niet goed
    als kinderen in de groei zo vaak zien zijn

  29. Beterschap, Assyke!
    Mijn ideale seizoen:
    6 maanden voorjaar, met lekker lang licht.
    Temperaturen tussen de 15 en 20 graden.
    Dan 6 maanden nazomer, met iets eerder invallende schemering.
    Temperaturen zo tussen de 14 en 18 graden, mij hoor je niet klagen! 🙂
    Winter én hoogzomer worden afgeschaft, ik heb weinig op met die extreem lage en hoge temperaturen.
    Tot zover mijn bescheiden wensen… 😉
    Hartelijke groet, Bart

  30. Ik geloof in reïncarnatie en vraag me elke keer weer vertwijfeld af waarom ik zonodig HIER moest reïncarneren. Maar goed, dan denk ik eens aan Haïti, Afrika of Bangla Desh, om maar eens wat te noemen, en dan ben ik weer blij dat de kachel hier goed werkt.

  31. @Nee, bij ons thuis hadden we als kind ook nooit echte snotneuzen. Hooguit waren we weleens verkouden. Waterige oogjes en loopneuzen. Dat was eigenlijk alles. En we gingen gewoon naar school. De zwelerares zei dat hety juist gezond was om te zwemmen bij verkoudheid. Wel in het overdekte zwembad, dat wel..

  32. @Antoinette
    kun jij niet meeverhuizen dan?
    oké, doe maar niet
    je krijgt hopelijk toch niet je zin
    en vrouwen zijn vandaag de dag dun gezaaid op mijn blog
    dus blijf!

  33. @Heyta
    ik heb Antoinette zojuist streng toegesproken
    begin jij niet ook nog eens
    maar je hebt gelijk wat januari betreft, die maand mogen ze schrappen
    van de kalender
    ik was na mijn vijftiende of zo nooit echt grieperig
    tot ik voor het eerst zwanger werd een paar jaar terug
    dit jaar heb ik het flink te pakken
    begon in augustus
    maar het gaat voornamelijk om mijn oudste die heeft een lange ziekteperiode elk jaar weer
    het is even zoeken wat het beste is
    ik heb goede hoop dat hij er over heen groeit
    het lijkt dit jaar al iets aan het minderen
    niet dat we in ons gezin daar verder echt iets van merken
    want de jongste heeft nu het estafettestokje overgenomen;-)

Geef een reactie

