"Manifest van de no- nonsens school"

Als kind heb ik op een leuke school gezeten.
En met leuk bedoel ik, leuke juffen en meesters, leuke beesten, een leuk speelplein, een leuke schooltuin en vooral veel leuke activiteiten, elke week.
Jenaplan heet zo´n leuke school. Alles was er leuk, vooral de meester van de vijfde klas. Een zeventigerjaren  snorremans, gespecialiseerd in balalaika en griezelige onbekende verhalen over trollen.

En toch ging ik met een grammatica achterstand naar de middelbare school. Omdat er op deze school in verhouding erg veel marokkaanse en turkse kindjes zaten, werd er bedacht dat deze kinderen ook in hun moedertaal les moesten krijgen.
In de pauzes en tijdens de lessen ging ik zo min mogelijk met deze marokkaanse kindjes om, want ik vond ze allesbehalve aardig. En waarom ik perse marokkaanse les moest krijgen, was mij al die jaren ook niet bepaald duidelijk. Nederlands was mijn eerste taal, voor mijn gevoel.
Toch werd ik twee keer per week uit mijn klas gehaald voor een uurtje basisarabisch. Dan was ik net bezig met een taalopdrachtje en dan moest ik dat schriftje dicht doen, omdat het tijd was voor iets exotischer.
Ik heb er, jong als ik was, menigmaal over geklaagd. Konden deze exotische uurtjes niet plaatsvinden tijdens gym of andere activiteiten?
Ik was het er niet mee eens dat het ten koste moest gaan van mijn grammatica uurtjes. Urenlange discussies heb ik in de gangen gevoerd met een andere besnorde meester. Hij vond mijn verzoek belachelijk, gym was net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan taalonderwijs. Dus geen sprake van. Ik bracht te berde, dat ik door de week,  buiten schooltijd al zwom voor diploma C, naar karate en naar jazzballet ging en dat ik dus mijn portie georganiseerde beweging wel kreeg.
Dit was alles aan dovemansoren gericht en zo bleef ik tot de zesde klas belangrijke lessen verzuimen, vanwege een of andere waanidee.

En  begon ik mijn carriere op de middelbare school met een enorme achterstand in ontleden en een afwezig gevoel voor het onderscheid tussen de en het.
Waren mijn ouders van geboorte nederlanders geweest, dan had ik dat basisgevoel gewoon met de paplepel ingegoten gekregen en waar zo nodig gecorrigeerd.

Misschien komt het daardoor dat ik het belangrijk vind dat een school verplicht is, eerst een stevige taal en rekenbasis te leggen, voor dat men tijd inplant voor andere activiteiten.
Want natuurlijk zijn die andere activiteiten leuk en zelfs erg leerzaam. Maar dosering is wel van belang.
En een beetje goede school en een beetje goede leerkracht kan zelfs van een taal of rekenles iets leuks maken.


















21 thoughts on “"Manifest van de no- nonsens school"

  1. Assyke, ik ben het helemaal met je eens, ook ik heb te weinig basisonderwijs gehad. Omdat het naar de kerk gaan en de kathegismus uit het hoofd kennen veel belangrijker was.

  2. Achteraf snap ik hun motivatie wel om de zogenaamde moedertaal aan de kinderen mee te geven, vanuit het idee dat je eerste spreektaal de basis hoort te zijn
    maar ten eerste geldt dat niet voor iedereen,en ten tweede zou dat beter buiten schooltijd gegeven kunnen worden.
    Het is te belachelijk voor woorden dat je tijd inruimt voor kwakkelig les in eigen taal, ten koste van officiele taalonderwijs
    want kwakkelig en rommelig waren die lessen ook nog eens

  3. Of je verkeerd gebruik van de of het kan leren met grammatica lessen? Daar ben ik niet zo van overtuigd.
    Het veel in de omgeving foute gebruik ‘horen’ is volgens mij van veel grotere invloed. Zo is in het gebied waar ik woon fout gebruik van kennen en kunnen normaal. ‘Dat ken niet’ ipv ‘dat kan niet’.
    Zoiets werd je bij een mondeling examen zwaar aangerekend.
    Veel lezen helpt wel bij dat struikelblok: ‘de’ of ‘het’.

  4. Janaplan staat in zijn algemeen niet goed bekend bij het ministerie van onderwijs, heb ik begrepen.

  5. HE-LE-MAAL mee eens. Ik had vroeger trouwens echt de schurft aan gym! Wie weet schrijf ik daar nog eens een blog over want ik ben nog steeds niet over dat trauma heen 😉

  6. Veel mensen hebben geen idee of een voltooid deelwoord op een d of een t eindigt. Op de lagere school leerde ik ’t kofschip’ of ’t fokschaap’ om dat te bepalen maar dit regeltje is bij velen blijkbaar niet bekend. Ook tegenwoordige tijd: bv. ‘hij bedoeld’ kom je veel tegen (ik leerde vroeger: derde persoon enkelvoud krijgt stam + t).
    Dit zijn heus niet alleen mensen met een allochtone achtergrond. Ik heb geleerd me er niet aan te storen.
    Overigens is het met jouw taalgebruik helemaal goed gekomen Assyke.

  7. assyke Vreemd dat dit niet een keuze was. Tweetalig kan heel goed zijn, maar blijkbaar niet voor iedereen.

  8. En dat telt niet alleen voor Marokkaanse of Turkse kinderen. Dat ze de basis moeten kennen bedoel ik… Sommige Brabanders kennen alleen het dialect en weten niet eens hoe ze ABN moeten praten! 😀
    Maar zonder gekheid, ik vind dat je een heel goed stuk geschreven hebt. 🙂

  9. Ik ben het trouwens wel eens met je opvatting dat je het moedertaal-gebeuren beter na schooltijd kan doen. Voor de liefhebber en niet verplicht voor alle allochtone kinderen.
    Zo kon je in mijn middelbare schooltijd vrijwillig Latijn als extra vak optioneel doen of niet.

  10. Het dubbelfoute was ook dat er Arabisch gegeven werd,
    terwijl een groot deel van de Marokkanen Berbers als moedertaal heeft.
    Een heel merkwaardige politieke keuze dus…
    Ik heb er in die tijd een kritisch stukje over geschreven in Trouw (waarvoor ik toen werkte)
    ook met de strekking dat ik een beetje jaloers was op dat "Onderwijs in Eigen Taal"
    want toen ik zelf voor het eerst naar school ging, in 1955,
    en op het schoolplein Fins praatte met mijn broertje (onze moedertaal)
    kwam de juf zeer boos op ons af:
    "Dat koeterwaals bewaar je maar voor thuis. Hier wordt Nederlands gepraat!"
    Met het gevolg dat wij als de dood waren om ooit nog maar iets van onze Finse roots te laten merken.

  11. @Kitty 1
    De en het is in het nederlands niet uit te leggen, zoals in het frans bijvoorbeeld heel makkelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen vrouwelijk of mannelijk
    ik heb heel lang de raam gezegd en geschreven, inderdaad omdat mijn ouders dat ook zeiden en ik nooit werd gecorrigeerd thuis
    er werd van mij verwacht dat ik hen corrigeerde, de omgekeerde wereld dus
    maar ondanks mijn grote liefde voor talen, heb ik met vreemde talen altijd die haat-liefde verhouding gehad als het ging om ontleden, daar had ik op de lagere school gewoon te weinig oefening in gehad

  12. @Zelfstandig-journalist
    waarom heb ik nooit goed begrepen,
    want ze doen er ook heel goede dingen
    zo heb ik het altijd erg gewaardeerd dat kinderen werden gestimuleerd
    elkaar iets uit te leggen en elkaar te helpen, volgens mij heel waardevol
    zelfredzaamheid werd daardoor ook aangemoedigd
    verder kreeg je meer aangeboden dan alleen droge lesstof
    in mijn geval en van vele andere kindjes werden er verkeerde keuzes gemaakt
    wat ten koste ging van lesstof die de andere nederlandse kindjes gewoon wel werden aangeboden
    maar mij ging het vandaag om deze twee docenten, Reinier Bos en Frank Voskuilen, die zich teweer stellen tegen te veel plezier
    op school en te weinig lesstof
    ik kan me hun zorgen wel een beetje voorstellen, al zijn zij erg radicaal, met het willen schrappen
    van schoolreisjes, sinterklaasfeesten etc…
    die dingen moet je niet schrappen, maar je kan wel kijken hoe de balans kan worden hersteld tussen
    leuk en leerzaam

  13. @PiekerPlezier
    Welkom op mijn blog!
    ik had geen hekel aan gym, in elk geval niet op de lagere school
    op de middelbare school had ik moeite met volleybal
    en laat dat nou bijna het enige zijn, wat we elke week deden
    je weet vast wel welk smoesje ik gebruikte om daar zovaak mogelijk onderuit
    te komen:-)

  14. Dag Assyke, voor jou gevoel heb je iets gemist. Maar wat ik bewonder als ik je stukje lees is dat je je er bewust van was, verzet pleegde, ook al had dat geen effect. Je bent voor jezelf opgekomen daar kun je trots op zijn, en soms is het gewoon zoals het is, daar kunnen we dan even niets aan doen. Maar wel allert blijven voor alle volgende situaties als we wel iets kunnen doen door onze mond open te doen

  15. Ik vermoed dat grammatic en dergelijke bij de leraren ook niet populair was, ik heb er ook nooit goed les in gehad.
    Jongste zoon zit nu in de brugklas. De leraar Nederlands is simpelweg opnieuw begonnen met ontleden en andere grammatica regels omdat veel kinderen dat onvoldoende geleerd hebben op school.

  16. Ik vermoed dat grammatic en dergelijke bij de leraren ook niet populair was, ik heb er ook nooit goed les in gehad.
    Jongste zoon zit nu in de brugklas. De leraar Nederlands is simpelweg opnieuw begonnen met ontleden en andere grammatica regels omdat veel kinderen dat onvoldoende geleerd hebben op school.

  17. Perfect en duidelijk gesteld. Maar het ziet eruit dat het meer dan goed met je is gekomen. Vooral ook waarschijnlijk dankzij eigen inventiviteit want je lijkt me leergierig en schrijft ondanks wat je aan remmende factoren opsomt, perfect Nederlands, daarnaast ook heel goed Frans, zover ik in de gauwigheid zag.
    Je hebt literair gevoel voor taal en zou zo een boek kunnen schrijven. Kortom, ik denk dat je al aangeboren talent had en daarom mede via jouw eigen weg goed bent terechtgkomen. Jij wel..

  18. Ik kan me helemaal geen ontleden herinneren zelfs op de lagere school. Wel, inderdaad wat Catharina hier ook aan geeft, op de brugklas van de middelbare school 🙂

  19. Misschien komt het daardoor dat ik het belangrijk vind dat een school verplicht is, eerst een stevige taal en rekenbasis te leggen, voor dat men tijd inplant voor andere activiteiten’
    dat zou verplicht moeten zijn

  20. lieve A
    ik vergeet het misschien later in de tijd
    wil je graag een wonderschone bevalling wensen
    en veel geluk met de kleine
    als je daarna weer blogt zie ik je trug
    liefs Moonfairy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s