Sakineh

Ze is voorlopig van de strop of de steen gered.
Maar wat er verder met haar gaat gebeuren blijft onduidelijk.
Zal ze ooit, onder druk, een eerlijk proces krijgen?
En als dat er niet inzit, waarom geen gratie, nadat ze al zo lang vastzit in de dodencel en gemarteld is voor misdaden waarvan niemand weet of ze die begaan heeft?
En zelfs als ze de vermeende misdaad heeft begaan, wie bepaalt of overspel een misdaad is, die van overheidswege lichamelijk gestraft moet worden?


Wie geeft die overheid daar Carte Blanche voor?
God?
En wanneer heeft die Goddelijke Vergadering dan plaatsgevonden?






Ik vrees het ergste voor Sakineh.
Maar zolang de wereld haar niet opgeeft, is en zal er hoop voor haar zijn.


20 thoughts on “Sakineh

  1. Verschrikkelijke toestand daar in Iran. Aandacht eraan blijven schenken en druk uitoefenen op de ayatollahs is het enige wat we vanuit het westen kunnen doen.

  2. Sakineh wordt gebruikt als vogeltjeslijm in een samenleving die verandert.
    Ze wordt geofferd op het altaar van de gehoopte toekomst. Het gaat nergens over.
    Een samenleving dat zo’n offer nodig heeft eindigt in een antropologische verhandeling.
    Niet dat zij er iets aan heeft, maar om haar gaat het niet. Arme vrouw…

  3. De wereld laat zien dat die baarden malloten zijn en dat weten ze zelf vast ook wel want ze zijn niet dom. En ze laat de andere Iraniërs zien dat wat zij denken ook in het buitenland gedacht wordt. Helaas heb je altijd zo’n klein groepje dat geloofd wat gezegd wordt, vaak met veel passie, inzet en toewijding. Hopelijk komt er snel een einde aan de ellende.

  4. Hoeveel vrouwen worden er momenteel dagelijks nog steeds aan deze gruwelstraffen onderworpen.
    Ik geloof ook in de "vogeltjeslijm" van Barbara en sluit me aan bij zolders woorden. Niet dom maar te trots om toe te geven dat `t niet koosjer is. Ik zou God noch Allah daarvoor willen blameren…
    Liever een vrouw martelen dan gekrenkte trots. In feite zwak.
    Ik hoop op een wonder voor Sakineh.

  5. De doodstraf is al barbaars. En als het al barbaars is, dan zijn er ook nóg barbaarsere barbaarse doodstraffen.
    Hier is zo’n verschrikkelijk voorbeeld daar van.

  6. Om even ook wat dichter bij huis te blijven: deze week kreeg ik een prachtig boekje in handen: "Niemand weet dat ik een mens ben. Minderjarige vluchtelingen en hun verhaal". Van Erwin Mortier (verantwoordelijke voor teksten) en fotografe Lieve Blanquaert. Je kunt mensen op alle mogelijke manieren als dood, als niet bestaand beschouwen. En dat kan niet! Wie of waar dan ook!

  7. van kleins af aan mochten mijn kinderen een bestemming geven aan een adventkaars. Die kreeg dan een rood lint om met een kaartje met tekst van de kinderen. Dit jaar probeer ik mijn kleinkinderen zover te krijgen. Zo niet
    dan doe ik het zelf. Voor alle onderdrukte moslimvrouwen is de eerste. Misschien ook de tweede, de derde. Dan wordt de laatste voor alle misleidde moslimmannen.

  8. Ja, het is barbaars, Assyke.
    Dat zij maar gespaard moge blijven, en dat deze barbaarse wetgeving maar op zal houden te bestaan…

  9. Ik wilde reageren maar ging eerst even over haar verder lezen…. en toen vergat ik mijn reactie. Die ben ik nog steeds vergeten….
    Maar het is barbaars en onmenselijk wat daar gebeurt

  10. Barbaars vanuit ons perspectief. Absoluut! Maar ook vanuit het perspectief van de daar algemeen aanvaarde normen en waarden? Anders zou men toch eigenlijk al lang in opstand zijn gekomen? Of begrijp ik er weer helemaal niks van?

  11. Veel mensen alhier realiseren zich niet wat een geweldige bevrijding de scheiding van kerk en staat ons heeft gebracht. Het is voor ons heel moeilijk ons te verplaatsen in de gedachten van religieuze heersers in een maatschappij waar feiten of werkelijkheid op de tweede plaats komen en dogmatisch geloof overheerst. Als de meerderheid van de bevolking "gelooft" dat van overspel betichtte vrouwen gestenigd moeten worden (omdat God dat zo wil) dan helpt geen enkel rationeel tegenargument.

  12. @Allen
    het is schandelijk zoals ik mijn eigen lezers verwaarloos
    ik ga koffie zetten en vervolgens iedereen netjes antwoordennog een beetje geduld alstublieft

  13. @Z.J
    soms denk ik juist dat de overvloedige negatieve aandacht
    voor dit land in opbouw dit soort reactionaire reacties opwekt
    misschien is het beter sommige landen met rust te laten
    en niet almaar in de verdedigingshoek te drukken

  14. @Martin
    zie mijn reactie aan Zelfstandig_Journalist
    ik denk dat ze zichzelf juist erg serieus nemen
    @Smokey
    dat weet ik niet
    in deze verwarrende politieke tijden
    zouden dat er wel eens heel veel zijn
    god of allah heeft hier niets mee te maken
    jammer dat zij zelf denken van wel

  15. @Aad Verbaast
    wat ik zo vreemd vind is dat de doodstraf niet bij iedereen weerzin
    opwekt
    je hoort hier in nederland zo nu en dan ook weer geluiden, dat men het
    in zou willen voeren
    onbegrijpelijk
    wat het verschil is tussen een elektrische stoel of de strop
    ik weet het niet, het is in mijn ogen allebei net zo onmenselijk
    en een overheid onwaardig

  16. @joost tibosch sr.,
    de tijden van solidariteit en medemenselijkheid
    lijken momenteel achter ons te liggen
    uitgeprocedeerde asielzoekers die hun uitzetting afwachten in gevangenissen
    is ook weer zo iets
    nietbestaand, onzichtbaar…

  17. @Galadriel
    ach godinnen zijn te teerhartig
    ik hoop voor hen op de god waar zij in geloven
    dat zal ze leren

  18. @Athy
    mooi gebaar
    wel denk ik dat misleid zijn niet voorbehouden is aan moslimmannen
    en onderdrukking niet slechts aan moslimvrouwen
    overal waar een religie te serieus wordt genomen
    krijg je misstanden

Geef een reactie

