Huis kopen op funda.nl

Gaat het echt gebeuren?
Komt hoogmoed niet voor de val?
Hoe moet dat als onwetendheid je vaste metgezel is en enthousiasme je enige
drijfveer?
Twee weken terug waren we  begonnen met onze huizenjacht. Er stonden

aantrekkelijke vrijstaande woninkjes, type boerderij, op funda.nl.
Het was een bouwproject en lag praktisch bijna aan het water. Vrij onder naam, een project bovendien van de gemeente om laagdrempelige paradijsjes mogelijk te maken voor jan en fatima met de pet.
Dus de slordige 165.000 euro’s, daarvan begrepen we dus echt dat het om de
woning zelf ging.
Wij mailen voor een bezichtiging. Tsjonge wat duurt het dan lang voor je eindelijk
antwoord krijgt. Niets. Wel een telefoontje uiteindelijk van de makelaar.
Met zijn volkse tongval vroeg hij me of wij een budget hadden van een half miljoen?
Pardon, vroeg ik, bleek worden, op de site ging het om geheel andere woningen.

Ik noemde de betreffende huisnummers. Die bleken al weggeven te zijn. En bovendien, mevrouw, waren het bouwkavels en geen bestaande woningen. De foto’s waren een indicatie van hoe de woning er uiteindelijk uit zou gaan zien. En de vraagprijs was de prijs van de bouwgrond.
Ik stond werkelijk paf. Had ik die site dan zo slecht begrepen? Of was er hier
enige misleiding of slechte voorlichting in het spel.
Hij vroeg me wat ons budget was. De toon klonk me niet al te aangenaam in de
oren en ik mompelde tussen de 2 en 3 ton. Tsja, al kon ik de man niet zien. Wie dacht hij wel dat hij was? Ik probeerde snel een eind aan het gesprek te maken.
Toen ik de telefoon neerlegde, verdween ras mijn bleekheid en voelde ik me klein
worden van schaamrood.
Ik had gelogen om geen gezichtsverlies te lijden. Dat viel me vies van me tegen.

Wat kon mij de goedkope minachting van een makelaar schelen?
 
 
Nu wijsheid vandaag ook een stukje met ons meeliep, beperken we ons nu slechts tot huizen die je met eigen ogen kunt zien. Zo zijn we vanavond een tweetal huizen gaan bekijken.
De eerste stal meteen mijn hart. Was het vanwege de hardhouten donkere vloer?
Of vanwege het bad? Of misschien de extra berging aan de voorkant, die je vanuit de hal kunt bereiken en die zo leuk in te richten zou zijn als speel- en hobbykamer?
Of misschien wel de ligging van het huis aan een soort van hof, waar kinderen heerlijk voor de deur kunnen spelen, omdat er niets rijdt en alles doodloopt?

Of was het toch de sympathieke jonge makelaar met wie het meteen klikte en we hartelijk konden lachen?
Ik was om.
En toen moesten we nog aansluitend naar een ander huis.
Dat is niet goed en dat raad ik iedereen af.
Dat volgende huis was misschien wel beter geschikt voor ons.
Maar mijn hart was nu bevooroordeeld. Lief, de eigenlijke koper, verging het natuurlijk weer net andersom. En hij had misschien nog wel gelijk ook. Met zijn timmermansogen weet hij beter dan ik, wat duurzaam en een goede investering is.
Verder ligt dit huis aan de rand van het dorp, tegen een enorm nieuw park aangebouwd. Een park, die heel leuke voorzieningen voor kinderen heeft.
Was het mijn gestolen hart, was het de veel te gladde praatjes van deze makelaar? Was het misschien de ouwelijke sfeer in het huis. Achtergelaten oubollige vloerbedekkingen boven, die je al meteen in een bepaalde sfeer dompelen?

Maar dit gevecht ga ik verliezen. De eigenaars willen van het huis af. Dus zelfs al is dit huis groter en ligt het op een mooiere locatie, het gaat wellicht voor minder van de hand.
En daar kan geen vrouwenlogica tegenop.
Of wel soms?

 
 
 
 
 

19 thoughts on “Huis kopen op funda.nl

  1. @Assyke, wat een goed verhaal! Wie weet wat er onbewust allemaal meespeelt bij de huizenjacht. Jij hebt het ondoorgrondelijke onbewuste waarschijnlijk zeer nabij benaderd. Feit is dat elke verkoper van zijn huis af wil. Het is aan de koper om het huis te willen.
    Water in de buur tis niet veilig voor kleine kinderen. Continu met een zwemvestje lopen?
    Parken zijn tegenwoordig ook al niet meer veilig…
    Heb je echt plannen om te verkassen?
    Groeten,
    Smokey
    (dit laatste ter verduidelijking. Avatar en nieuwe tijdelijke naam zijn een grapje, n.a.v. reactie blog Aad)

  2. Oppassen Assyke, en je verstand erbij houden, huizen kopen kent vele valkuilen en ga echt niet boven wat jullie kunnen betalen.

  3. Slaap er samen nog een paar nachtjes over. Een huis koop je niet voor even. Jullie zullen je er beiden in moeten kunnen thuisvoelen.

  4. @A: ik geloof toch ook wel in liefde op het eerste gezicht als het gaat wonen. We doen het tegenovergestelde toch ook. Op sommige huizen knappen we – voor soms onduidelijke redenen – af en houden het verder voor gezien. Je moet als het ware vallen voor de plek, het huis, de sfeer whatever. Maar of het verstandig is om dan gelijk toe te happen denk ik eigenlijk niet. Daarom is het zo geweldig om samen (met man, kinderen goede vrienden enz.) te gaan kijken en het daarna te bespreken.
    Als je het laat bezinken en de drang om er te willen wonen wordt steeds sterker en het timmermansoog van je man is ook tevreden, dan kan je in mijn ogen geen grote fouten maken en zou ik zeggen, girl, go, go, go!
    Maar wees financieel realistisch! Vooral als je niet kan wachten om te kopen.
    PS: mijn vrouw en ik zijn bijna veertig jaar geleden verliefd geworden op het huis waar we nog steeds in wonen. We vielen er voor en kochten het per direct. Dus wie ben ik om advies te geven : -)

  5. Ga gewoon op je vrouwelijke intuitie af zou ik zeggen. Ik ben het met Jack eens, voor een huis is het liefde op het eerste gezicht. Eerste indruk is de goeie! Als je een huis bezoekt en de vlam niet meteen overslaat hoef je er volgens mij niet eens over na te denken… Gladde praatjes van makelaars gewoon in de wind slaan. Succes met de huizenjacht!

  6. Mmmm….als redelijke ervaringsdeskundige raad ik je aan minstens een stuk of twintig huizen te gaan bekijken, alleen zo krijg je een idee wat er op de markt is en voor welke prijs. Bekijk ook de buurt goed voordat je beslist, ga er rondtoeren/wandelen/fietsen. Laat je nooit beïnvloeden door een makelaar, zeker niet als hij zegt dat de huidige bewoners het snel kwijt willen, hij wil gewoon verkopen. Laatste tip, een huis dat al erg lang te koop staat, daar is iets mee…wees dan op de qui-vive! Succes, niets leukers dan huizen bekijken….en neem er je tijd voor!

  7. sluit me bij Annelies aan.
    je moet echt goed nadenken voordat je beslist, want later verkopen omdat je toch liever ergens anders heen wilt, kost meestal veel geld.
    en beter MINDER uitgeven dan je je kunt permitteren. dan heb je meer vrijheid dan wanneer je eigenlijk iets duurders neemt dan je makkelijk aankunt. en je niks van al die makelaars aantrekken. jullie moeten er toch wonen, en vooral: het betalen!

  8. @David Blowie
    we betalen in dit huis een enorm hoge huur
    zoveel, dat kopen bijna goedkoper is per maand
    het liefst zouden we dit huis willen kopen, omdat we hier na
    een jaar wel heel erg gesettled zijn
    dat water is een rivier
    en daar zitten twee dijken tussen;-))
    dat park, daar maakte ik me wel zorgen over
    omdat je daar toch wel enigszins onbeschut woont
    een tikje afgelegen, het is het laatste huis aan de rand
    maar goed, er is altijd wel iets
    het leuke van het park is dat je je kinderen helemaal los kan laten
    want het is heel weids en open,
    je kan er vliegeren, naar de kinderboerderij
    er is een speeltuin…
    alleen nog even kijken of er genoeg kleine kinderen direct in de omgeving wonen
    want mijn oudste kan niet zonder vriendjes
    dan is er geen land meer met hem te bezeilen;-))

  9. @Catharina
    is het ook wel
    voor mij is het een hele omschakeling
    omdat ik nogal moeite had met het fenomeen hypotheek
    en wonen boven je vermogen
    het idee, dat zo’n bezit je dan als het ware gijzelt
    brrrr…
    maar goed, ik begrijp de argumenten van lief heel goed
    want nu voelt de huur wel heel erg als weggegooid geld

  10. @antoinette
    welke valkuilen bijvoorbeeld?
    ik ben echt blanco op dat gebied
    vond die makelaar wel een eng ventje

  11. @zelfstandig_journalist
    ach er wordt hier in de buurt zoveel te koop aangeboden
    als het dit huis niet wordt, er is nog zoveel keus
    maar blijkbaar grenst dit huis aan perfectie
    voor de timmerman;-)

  12. @jack pastoor
    wat is financieel realistisch?
    een hypotheek afsluiten is zowiezo niet realistisch
    en ik denk dat we hierin toch wel een beetje russische roulette spelen
    lief heeft promotiekansen binnenkort…tsja…ik weet het ook niet
    wat is er mis met een warm hutje op de hei?

  13. @opzoeknaarmorgen
    hahaha mijn vrouwelijke intuitie is niet bepaald een aanrader
    zo werd ik voor de zomer verliefd op een benedenwoning met slechts twee kamers.
    maar hij zag er zo skandinavisch uit en lag zo mooi…de krapte kon me niets schelen
    er is veel op me ingepraat door verstandigen;-))

  14. @annelies
    hé bedankt, had niet bedacht dat er iets mis zou kunnen zijn
    met het huis
    ik dacht dat het te maken had met de crisis
    maar ik zal inderdaad eens een beetje rondinformeren
    petje op, zonnebril, lange jas…moet kunnen

  15. @maria-dolores
    door de kosten koper wordt het allemaal een beetje onoverzichtelijk
    als je zo kaal naar een vraagprijs kijkt, dan denk je: ohhh..makkie
    maar dan…

  16. Een huis kopen is een grote stap. Maar je hoort het wel meer dat mensen in een huurhuis wonen waarvan de huur hoger is dan dat een hypotheek zou zijn. Dus ga er voor! Koop je eigen plekje. Er bestaat niet beter dan een eigen stukje grond hebben op deze planeet.
    Vooral als je je bedenkt dat ieder stukje in Nederland wel van iemand is…
    Verliefd worden op een huis is gevaarlijk. Laat het dus even bezinken. Je trouwt namelijk ook niet met de eerste man waar je verliefd op wordt 😉 In ieder geval veel succes!!!
    Liefs,
    Meisje

  17. @Meisje van het heden
    dat laatste is niet waar
    er wordt genoeg getrouwd met de eerste liefde
    je hebt gelijk dat verliefdheid blind maakt
    en dat is bij mij ook zeker het geval
    we zijn nu een paar dagen verder
    en ik zie nog altijd de voors van dat huis
    maar de obsessie is al wat aan het zakken;-))

  18. Ik heb nog een prachtig mooi oud huisje voor je te koop, ons huis.
    Uitzicht op de weilanden, zowel voor als achter, en paarden en schapen en koeien, ruimte voor een eigen speeltuin op het erf. Ligbad en houten vloer, mooie zolder met dakterras (lekker om je dekens te luchten als je boven slaapt) wij slapen beneden.
    Alleen: het staat wel in Friesland.
    Nou?

Geef een reactie

