Klinische depressie: MKP- 1

Voor het eerst lijkt er eindelijk een doorbraak te komen in de decennialange zoektocht naar de oorzaken van depressies.
Er blijkt wel degelijk een gen te zijn die hoofdoorzaak is van het mogelijke ontstaan van een klinische depressie.
Het gen heet MKP-1.

Met het vinden van deze gen begint het onderzoek eigenlijk pas echt.
Want zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn dit gen uit te schakelen of in elk geval te neutraliseren?

Ik hoop het.
Het leven van mensen met een klinische depressie is een hel en als deze mensen een gezin hebben heeft de ouder met de depressie een enorme impact op het gezin .
In die zin is dit een ziekte die niet enkel beperkt blijft tot de lijder, maar op de hele directe omgeving.
En het zijn juist die kinderen die het kwetsbaarst zijn. De somberheid van de ouder heeft grote invloed op het ontwikkelen van de persoonlijkheid van het kind. Helaas is het dan ook vaak zo, dat het kind later zelf ook depressief wordt.

6 thoughts on “Klinische depressie: MKP- 1

  1. Assyke, het was gewoon een kwestie van tijd, ik heb het ook van geen vreemde. mijn vader had duidelijk last van lichte depressie en mijn grootmoeder van moederskant ook. Het heeft me daarom nooit verbaast dat ik er ook aan moest geloven. Alleen is het bij mij veel heviger.

  2. Depressies zijn mij niet onbekend. Toch heb ik niet direct weet van een familiaal trekje, maar ik geloof het voor de rest zeker.

  3. Aanrader: Wij zijn ons brein, van Dick Swaab. Door mijn werk is mij al veel bekend, maar toch heb ik genoten van dit boek.

  4. Er zijn aanwijzingen dat een vrouw van vier generaties voor mij ook OCD had (ik heb het – rare uitdrukking hier – ‘onder controle’). Nu is dat geen depressie, maar ook daar heb ik aanleg voor. Ben er net niet in gezakt.

  5. Ik ben genetisch zwaar belast, en ik begin er van te houden, zowaar. Mag ik mijn gennetje toch maar houden?

  6. Mijn psychiater zei naast een hoop andere dingen, die ik vergeten ben en medicijnen (gelukkig al weer lang geleden): "Ben blij dat je een gevoelige kerel bent". Gek, dat ik me dat na al die tijd nog zo goed herinner. Het is me ook best wel gelukt, maar af en toe is het wel verdomde lastig

Geef een reactie

