De C van Solidair


 in essaouira zag ik deze man.
mustapha heet hij.
rustig zat hij daar op zijn stoel en penseelde er op los. voorbijgangers werden of niet opgemerkt en anders kregen ze een vriendelijk vaag glimlachje.
hij intrigeerde me, niet eens zozeer vanwege zijn handicap, hoewel dat het meeste opviel, maar zijn ontspannen tevreden houding en dat gepaard met concentratie en precisie.
die ogenschijnlijke tegenstelling tref ik maar zelden in mezelf en al even weinig in mijn omgeving.
ik bleef lang staan in de hoop op oogcontact.
die kwam er gelukkig, want anders had ik hem niet durven storen.
we raakten in gesprek en tijdens het korte gesprekje vertelde hij dat verf en penselen zijn hele leven waren.
helaas was hij niet kunstzinnig geschoold en dat vond hij jammer. hij zou graag wat meer onderlegd raken in kunstgeschiedenis en zijn wereldje daarin wat groter maken. 
hij wees me op het papiertje voor op het tafeltje.
mensen die op zolder kunstboeken hadden liggen, waar ze toch niet meer naar om keken, daar zou hij heel blij mee zijn.
 
op het papiertje zijn postbusadres en mobiele telefoonnummer.
wie zich geroepen voelt…schroom niet.
het is altijd fijn een ander een plezier te doen.
  

21 thoughts on “De C van Solidair

  1. Helaas wil ik mijn kunstboeken nog niet kwijt, ik beleef er zelf te veel genoegen aan.

  2. De meeste kunstboeken die ik heb, daar zijn de plaatjes uitgeknipt voor mijn collages.
    Mustapho zit vast niet op gatenboeken te wachten maar aan zijn werk te zien zou ik ook niet weten wat hij met de meer gevuldere versies zou moeten doen. De man schildert van nature puur.

  3. Mooie geconcentreerde foto
    Mijn moeder kocht wel eens kaarten aan de deur waarvan de afbeelding door mond en voetschilders waren geschilderd. Ik kreeg kramp in mijn tenen en schele hoofdpijn van het proberen.

  4. Jemig, wat een prachttitel. Om in te lijsten: De C van solidair. Vroeger thuis hadden wij altijd ansichtkaarten van voetkunstenaars, of mondkunstenaars als deze meneer… Heeft me altijd weten te boeien…

  5. Ik zal eens kijken. Maar beter ga ik langs de Slegte voor wat niet te dikke en lichte boeken met een hoop verschillends erin. In plaats van een 10-kilo boek van Rembrandt. Denk ik.
    Lekkere toko heeft hij daar trouwens! Kan hij ook een afveeglap voor zijn schouder gebruiken of zat hij daar niet mee?

  6. Mooi Blog Assyke…mooi blog….mooi blog van naasten liefde…..
    En is het prachtig wat de man zegt….dat zijn verf en penselen zijn hele leven waren….ik herken dat…..en is hij een ware kunstenaar…..zonder materiaal is er geen leven……want de uiting krijgt dan geen kans…..
    Prachtig dat je zijn adres in Essouira erbij fotografeerde!
    Avond groet!

  7. Wat een heerlijk log. Nooit iet in die richting hier gelezen. je hebt gelijk.
    Vroeger kocht ik jarenlang de kaarten van mond – en voet schilders. Ik kon het eigenlijk niet geloven, tot ik ze bezig zag…Maar ze verkopen gelukkig best wat.
    Groet, O.

  8. @Antoinette
    :)))
    @ghijsa
    voor een man die waarschijnlijk nog nooit van gatenkaas
    heeft gehoord een hele kluif zo’n verzameling doorkijkjes;-)

  9. @kiezels
    het was ook een genot om naar zijn kop te kijken;-)
    @Thera
    het is de beperking die overwonnen wordt
    en verwordt tot rijkdom wat boeit

  10. @barbara
    in marokko geen gebrek aan lappen
    boeken zijn daarentegen zeldzaam
    en kunstboeken is je reinste geld en tijdverspilling

  11. Mooi van je!
    Maandag gaan er vier boeken heen.
    Beetje algemeen soort, ik weet niet wat zijn smaak is.

  12. Helaas, ik heb geen kunstboeken. Op Ibiza zagen we een man zonder benen muziek maken, gezeten op een kleedje. Hij deed het best goed. Reisgenote en ik hebben hem beiden iets gegeven (geld). Het is een klein gebaar, maar toch …

  13. Beste Assyke……
    ik dacht nog aan de schildermondenman
    vannacht..
    ….ik dacht…zou hij kunnen lezen?
    En welke taal zou hij kunnen lezen?
    Frans, Maroccaans?
    Als de schildermondenman niet kan lezen
    dan zou het handig zijn
    als er veel platen……gewoon op a4……op stevig papier…..naar hem toe worden gezonden.
    Mooie gecopieerde kunstplaten in een grote envelop.
    Ik weet dan zeker dat hij en zijn vrinden of familie
    daar een prachtig boek van maken…..
    waar hij zijn leven lang plezier van heeft……
    Idee????
    Zondaggroet!

  14. @Ate
    Goed!!!
    Met jouw aandeel is eigenlijk wel aan de vraag voldaan, het is niet de bedoeling Mustapha te
    overspoelen met ladingen boeken, die hij nergens kan bergen
    @Isis
    Origineel!!!!!!!!
    Ik kan me wel voor de kop slaan, dat ik dat zelf niet bedacht heb
    aan tekst heeft hij niet veel, dus doen!!!!!!!!!!!!

  15. Haaa….super!!!!!
    Ik hoop dat vele bloggers mee gelezen hebben
    en deze jonge moedige mondschilder
    gaan bedelven
    met gecopieerde kunstplaten…op A 4tjes……kost niks…kleine moeite….
    deze methode is ook goed te doen per post……
    en…verwijs af en toe naar deze pagina…….dan komt het helemaal goed
    met zijn beeldende kennis en jarenlange inspiratiebronnen; )))))
    Vriendelijke avond groeten!

Geef een reactie

