Andermans handenbinders

Mattie heeft een nieuw vriendje. Het jochie woont verderop in de straat. Hij moet er voor de weg oversteken. Een paar dagen geleden heb ik hem laten zien hoe hij dat het best waar kon doen.
En ik was blij.
Want tot nog toe had hij geen vriendjes van zijn eigen leeftijd in de straat, behalve de tweeling die drie jaar ouder is dan hij. Die spelen uiteraard niet alleen met hem. Dus vele dagen kijkt Mattie vergeefs of de tweeling thuis is. Maar die zijn, grote jongens als ze zijn, dan natuurlijk lekker de hort op.
Ook dit jongetje is iets ouder, maar het leeftijdsverschil is slechts een half jaar.

So far so good.

Nu hebben ze één keer bij het jongetje thuis gespeeld en de overige keren bij ons thuis. Op het moment dat ik dit schrijf spelen ze in de voortuin, terwijl de voordeur open is. Vanuit de keuken heb ik zicht op hun spel.
Mijn blijdschap geldt nog altijd Mattie, dat hij een vriendje heeft. Maar mijn eigen opluchting is rap tanende.
Als niet-ouder van dit jongetje is het niet mijn taak hem op te voeden. Maar sinds hij bij ons is, betrap ik mijzelf er op dat ik niets anders doe. Ook heb ik inmiddels de pannen van het vuur gehaald.
En toch is het geen vervelend kind. Maar ik begin me af te vragen of zijn ouders hem ooit wel eens iets verbieden of hem terecht wijzen.

Ik ben er moe van.

28 thoughts on “Andermans handenbinders

  1. Ken ik. Het is heel belangrijk dat kinderen worden opgevoed door de hele buurt, gemeenschap, hoe je het ook noemt. Is niet zo, maar je kunt zelf iets doen. Het kost je wat tijd, maar is niet te onderschatten. Ik hang weleens uit het raam om kinderen terecht te wijzen. Even later bellen ze aan of ik mee kom spelen. Of om te vertellen wie het nu weer gedaan heeft. Die gastjes snakken soms naar een beetje bemoeienis. Ik had er een moord voor gedaan als mijn eigen zoontje ooit zoiets had gehad.

  2. Oef, ik ken dat! Mijn kinderen wisten zich elders altijd uitstekend te gedragen. Thuis kon er veel, maar er waren wel regels.
    En je vraag of zijn ouders hem wel eens iets verbeiden of terechtwijzen…. het zou ook kunnen dat het kind te erg beperkt wordt in zijn vrijheid en die vrijheid buitenshuis niet goed aan kan.
    Mijn jongste had eens een pyjamafeestje. Eén van de genodigden meende dat mijn hele huis een speeltuin was. Niets was veilig.
    Toen zijn moeder hem de volgende dag kwam halen en vroeg hoe hij zich had gedragen, heb ik haar dan ook eerlijk gezegd dat hij niet te handhaven was. Nooit meer een pyjamafeestje toegestaan overigens ;-).
    Succes met ’t vriendje!

  3. @barbarajansma
    goedbedoelde terechtwijzingen moeten kunnen, maar als je de ouders nog niet (goed) kent, weet je niet hoe ze daar op zullen reageren.
    Maar goed, in dit geval kan ik niet anders. Want hij gooit gewoon de kliko’s die momenteel buiten staan om, vergeet voortdurend het tuinhekje dicht te doen in verband met Sasa. Dat van het hekje heb ik hem inmiddels al honderd keer gezegd. Er zit dan ook een verbod aan te komen op een hoop dingen, omdat hij zich niet aan de afspraken houdt.
    Mijn eigen kinderen zijn erg wild, thuis, altijd, vooral als ze samen zijn. Maar bij anderen, tenminste dit geldt voor mijn oudste, past hij zich altijd aan en gedraagt zich gewoon leuk jongensachtig.
    Ik heb mezelf daar overigens wel erg over verbaasd, als moeders zeiden dat hij heel leuk was en rustig.
    En juist dit jongetje is wel rustig, maar het lijkt of hij sommige dingen nooit geleerd heeft, van wat niet mag.

  4. ADHD-tje?
    Sommige kinderen gaan overal op nieuwe op zoek naar de grenzen. Misschien moet je eens goed boos worden.
    Echt ervaring heb ik er niet mee. Mijn zonen hadden vooral vriendjes waarmee heerlijk gespeeld werd. Goed voeren verder had ik er geen kind aan

  5. @Baracca
    ik herken me in jouw verhaal, mijn huis is zodanig ingericht dat de kinderen vrij kunnen spelen. Als ik ergens een hekel aan heb is het voortdurend voor politieman te moeten spelen.
    Maar omdat oudste nogal hyper is, vooral in contact met zijn broertje, is het hier dan ook altijd een drukte van belang.
    Als ik dan hoor dat hij elders zich netjes gedraagt, dan denk ik: het komt allemaal wel goed.
    Wat dit jochie betreft, ik heb niet de indruk dat hij thuis strak wordt gehouden, van wat ik gezien heb bij hem thuis;-))

  6. @Catherina
    nee, het is geen adhd’tje
    en ik denk dat als hij hier een paar weken gespeeld heeft
    hij dan wel door zal hebben, wat wel en niet kan
    en eerlijk gezegd, vind ik het wel een aardig kind…dus het ligt echt niet aan hem
    maar de indruk die ik heb, is dat hij thuis weinig structuur krijgt aangeboden
    vooralsnog is het slechts een indruk
    ik moet me zelf wel voortdurend streng toespreken om gewoon geduld te hebben
    en ook eens de bal terug te kaatsen: laat ze maar bij hem thuis spelen (maar dat schijnt de moeder
    niet zo’n goed idee te vinden)

  7. Wij doen tegenwoordig veel verstoppertje op het pleintje, echt voor alle leeftijden. De allerkleintjes gaan altijd op dezelfde plekjes zitten, hoe drukker het kind hoe doorzichtiger de plekjes. Er is geen ouder die ze in de gaten houdt, de kleintjes doen gewoon mee voor spek en bonen, ze hoeven hem nooit te zijn, ze zijn als het ware van nature vrijgebuut.

  8. Mijn zoon heeft adhd, en ik weet dus uit de eerste hand dat dat niet gaat over grenzen opzoeken. Dat gaat over dingen vergeten, zoals een hekje dicht doen. Zal hij op zijn 16de nog vergeten, als hij daar last van heeft.
    Doe een dranger op je hek, of een elastiek. Of maak er een ritueel van, een waterballonnetje naar zijn hoofd als hij het hek niet vergeet. Moet je kijken! Of spoetnik maken. Vindt ie helemaal geweldig, en vergeet hij nooit meer.
    Laat die moeder, doe je ding. Als zij zich ervan afmaakt, heb jij dus de vrije hand. En vrijgebuut zijn kinderen natuurlijk nooit….

  9. Vind je het goed dat ik niet reageer?
    Je hebt zoveel vrouwen op de thee dat ik dan wel ga voetballen met de jongens.

  10. Een "eeuwig" vraagstuk in een buurt met kinderen. Ik kan er over verhalen. Je maakt fouten als ouder en leert ervan. Veel ruzietjes lossen kinderen zelf op. Ik ging de andere kinderen ook "gewoon" opvoeden als me zaken ergerden. Ze zagen ook wel dat ik mijn zoontje terechtwees. Te veel scrupules is zeker niet goed. Doen wat je denkt dat je moet doen. Ik lees graag de resultaten 🙂 Zet me ondertuissen maar bij je vele favorieten. :-)))))

  11. Sinds wanneer is buitenspelen leeftijdgevoelig. Ze hebben vanmiddag van die ondergrondse vuilstortbakken geplaatst, we gaan nu ‘bokken’ want we gaan toch lekker nog niet eten.
    Ik hoorde net wel een jongetje klagen dat die ouwe man weer mee ging voetballen. Doeii.

  12. Assyke een aanbeveling voor je manier van schrijven, maar helaas weet ik weinig van kinderen.

  13. Ik heb handenbindertjes altijd een heel vreemde opmerking gevonden. Mijn vrouw en ik gebruikte het vaak als grap. Het gaat om kinderen en het begrip handenbindertjes heeft in mijn oren iets negatiefs. Je wilt iets anders liever doen, maar dat kan niet vanwege het feit dat je kinderen (op dat moment) hebt. Kinderen die je notabene zelf op de wereld hebt gezet of in dit geval uit hebt genodigd.
    Daarnaast ben ik ook altijd huiverig voor mensen die menen dat ze zelf zo goed opvoeden en anderen allerlei steken laten vallen. Ik heb veel gewerkt met tieners van zeer gereformeerde ouders. Die voedde – in hun ogen tenminste – hun kinderen altijd goed op, maar die boze buitenwereld deed het allemaal helemaal verkeerd. Ze moesten is weten wat hun tieners in het geniet allemaal uitvoerden.
    Overigens snap ik je frustratie wel, maar er kan ook gewoon een ander opvoedingsbeeld achter schuil gaan die niet strookt met het beeld van opvoeden dat jou als ideaal voor ogen staat.

  14. Heel herkenbaar Assyke, ik denk dat je geduld moet hebben, maar je mag ook wel even flink optreden als het de spuigaten uit loopt vind ik. Je bent dan wel niet de ouder van het vriendje, maar het is wel jouw huis en jij bent daar de baas, dat moet duidelijk zijn. Toch?

  15. @jack pastoor
    het gaat er mij niet om dat ik denk te weten hoe je een kind moet opvoeden
    ik ben zelf in dat opzicht nog lerende
    maar een kind dat op straat kliko’s omgooit,
    met de traktor op de weg (geen eenrichtingsverkeer) gaat en daarmee zijn leven
    op het spel zet, dat geeft mij een zeer grote verantwoordelijkheid als speelmoeder
    en ja, bij dit soort gevaarlijke zaken moet ik wel voortdurend ingrijpen
    andere dingen laat ik gaan, omdat ik ze niet belangrijk genoeg vindt
    maar het moge duidelijk zijn, dat het hier om essentiele dingen gaat
    en niet slechts een kwestie van verschil in opvoeding
    dat wou ik even kwijt, nu ga ik slapen;-)))
    @morgen reageer ik op de overige reacties
    welterusten voor nu

  16. mooi verkleind, assyke
    die aardige lastpakjes
    tot omduwers van vuilnisbakjes
    die later wellicht de orde gaan verzieke
    ik was er ooit ook zo eentje
    thuis te strak aangelijnd
    buiten de brutaalste zijnd
    niets bevatte voor mij een beentje
    ps ik was ingelogd, maar er kennelijk weer uitgegooid…
    soms denk ik dat mijn aardigheid
    het resultaat is van goed gebluste nijd
    door de ontmoeting met een kalme autoriteit
    die zag hij zoekt de Hand van Rechtvaardigheid.

  17. Ik herken mijn jeugd, toen we overal speelden en vaak door de grote kinderen en buren stukje bij beetje opgevoed werden.

  18. @A: je toevoeging maakt een hoop duidelijk. Ik was wellicht op het verkeerde been gezet door de algemene inhoud van je blog en tenslote voornamelijk vanwege je zinnetje = En toch is het geen vervelend kind. =
    Als ik (als ouder van een zoontje) de indruk zou hebben dat zijn ouders hem hier niet over aanspreken en/of terechtwijzen dan zou ik het denk ik niet prettig vinden dat mijn zoontje er mee zou spelen. Als de ouders dat wel doen, dan is het gewoon uitprobeer gedrag van het kind. Niet meer en niet minder. Kijken hoe ver hij bij een ander kan gaan. En gebaseerd op mijn ervaringen met zeer strenge ouders zoals ik hierboven heb geschetst zou het mij niet eens verbazen als zijn ouders super streng waren en niets anders doen dan hem diciplineren.
    = ik ben zelf in dat opzicht nog lerende =
    Dat leren opvoeden gaat een leven lang door.
    Ik leer nu "het zijn van opa". Dat is ook mijn eerste keer. Maar ik merk dat het niet alleen het leren omgaan en opvoeden van een kleinkind betreft – dat is totaal anders en is immers geen directe verantwoordelijkheid meer van mij/ons – maar dat ik ook een nieuwe rol tov mijn eigen kinderen heb gekregen. Die komen met allerlei opvoedingsvragen, hoe zij vroeger waren enz. Heel interessant, maar inderdaad een nooit eindigende leerweg.

  19. @barbara
    heerlijk die ludieke acties van jou
    jij bent volgens mij een echte supermoeder
    ik ga subiet een emmer vol waterballonnetjes halen bij de blokker
    dat zal hem leren;-))
    de indruk die ik van het gezin heb is een beetje
    van: als hij zijn natje en droogje maar krijgt dan hebben wij onze plicht gedaan
    mijn man had het jongetje een paar dagen geleden terug naar huis gebracht
    (al is het maar een vijftig meter lopen, hij moet op een enge hoek oversteken)
    de vader (die ik nog nooit gezien heb) deed grof en onbeleefd vond mijn man
    terwijl je bij een eerste kennismaking en nog eens het feit dat iemand je kind thuis komt brengen
    toch een andere houding verwacht
    ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken, dus laat ik voorlopig gewoon even de tijd zijn
    werk doen, zolang het jongetje maar een leuk kind is, vind ik dat het belangrijkste

  20. @k.Reintje
    had ik ze op de thee?
    sorry dat was me niet eens opgevallen, mijn handen hadden het veel
    te druk met ondeugendheid;-)))
    maar ga maar lekker voetballen, zolang het buiten droog is!

  21. @Louise
    een buurt kan me niet kinderrijk genoeg zijn
    omdat we niet wisten wie waar woonden en omdat Mattie nog te
    jong was om zelf op avontuur te gaan
    hebben we besloten om van de voortuin een eenvoudig speeltuintje te maken
    zo heeft mattie terwijl hij met zijn broertje in de tuin speelt zicht op wat er straat
    gebeurt en kunnen kindjes die langslopen heel makkelijk met hem in gesprek raken
    zo was er afgelopen lente, met dat mooie weer, bijna dagelijks een aanloop van buurtkindjes
    heel leuk was dat
    en ik zat er als een echte volksmoeder op zo’n roze opstapkrukje bij de voordeur
    wat een rijkdom!
    hoe druk het toen ook in de tuin was met de aanloop, mijn bemoeienis was vrijwel nooit
    nodig, terwijl gister het echt de spuigaten uitliep
    tsja…

  22. @Ghijsa
    leeftijdgevoelig?????
    maar gezien het feit dat je een ouwe man bent
    kun je stiekem wel toezicht houden, daar hadden we het over
    ik dacht overigens dat je een ouwe vrouw was;-)))

  23. In jouw huis gelden jouw regels en je staat in je volle recht om die te handhaven. Kinderen hebben behoefte aan structuur, houvast en veiligheid.

  24. ik heb altijd de regels van het huis gehanteerd, naar mijn eigen kinderen maar ook naar hun vriendjes en vriendinnetjes. Ze kwamen altijd graag bij ons had soms wel 10 kinderen in of om het huis, ik had eigenlijk niet in de gaten dat er zoveel waren, maar ze wisten ook als ze niet naar mij konden luisteren dan gingen ze naar hun eigen huis.

  25. Ach het woord zegt het al: opvoeding. Een proces waarbij je min of meer wordt opgegeten.
    Maar ja is er een ander (beter) doel in het leven. Als je er maar niet teveel een opvoering van maakt.

  26. Even iets completely different. Als ik op je link bij twitter
    klik krijg een verkeerd adres en niet jouw pagina.
    Overigens vind ik het vaak wel leuk een beetje extra op
    te voeden (mijn schatjes zijn natuurlijk geweldig), al zijn
    er soms kinderen bij dat je denkt ….

Geef een reactie

