Positiviteit in het middelpunt : Vrouwe Barmhartigheid

In tijden van negativiteit is het goed om stil te staan bij mooie mensen.
Ik heb me voorgenomen elke week iemand in het zonnetje te zetten die dat dubbel en dwars verdient.
Dat is riskant, want anderen op een positieve manier belichten is tegenwoordig verdacht. Zo gewend zijn we aan het tegenovergestelde.

Het wordt tijd dat we goedheid weer een plaatsje in ons midden geven.

Met deze bijdrage wil ik een vrouw bedanken.
Deze vrouw, we zullen haar Barmhartigheid noemen, staat altijd voor me klaar.
Ik kende haar al jaren. Maar toen we dorpsgenoten werden, kwam er een nieuw element in onze vriendschap.
De beleefdheid smolt en echte kennis kwam er voor in de plaats. Waar anderen zich er van afdeden met een telefoontje of een nietszeggend woord, stond zij daar levensgroot en levensecht voor je neus.
Hier ben ik, leek zij elke keer te zeggen.

Barmhartigheid, knoop dit goed in je oren:
Al ben ik klein van stuk, ook ik zal er altijd voor je zijn!

Voor B. gehuwd met J.
moeder van
H.
A.
R.
en
N.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

42 thoughts on “Positiviteit in het middelpunt : Vrouwe Barmhartigheid

  1. @Lisette
    het is altijd al een houvast geweest, maar in moeilijke tijden
    merk je pas echt wat een luxe goedheid is en hoe zuinig je er op moet zijn
    @Op zoek naar morgen
    Welkom op mijn blog!

  2. O Zonnestraal
    verlicht mij in de morgen
    ik zal mij laven in uw deken
    van overvloedigheid
    en liefde

  3. @k.Reintje
    als ik een zonnestraaltje op mijn huid voel
    zal ik er over schrijven
    regent het, dan zal ik dat echter niet ontkennen
    maar vandaag heb je geluk;-)))
    @lisette
    😉

  4. @Assyke,
    Ik hoef je niet te vertellen dat dit uit mijn hart is gegrepen.
    Barmhartigheid of mededogen is een van mijn kernwaarden waar ik regelmatig over schrijf. Empathie met de ander is een voorwaarde. Helaas heeft niet iedereen die kwaliteit (aanwezigheid = 0) en anderen weer in meer of mindere mate.
    Het ontbreken daarvan is overigens voor mij geen probleem. Zolang je je in je behoefte aan een perverse afspiegeling het ontbreken daarvan niet tot maat gaat verheffen. Het vulgaire is dan opeens in en haatzaaien heet dan een " mening" dat valt onder de vrijheden.
    Hier op de VKblog zijn er heel veel ideologen van het perverse. Pas op voor omgekeerde werelden 🙂

  5. mooi positief blog
    weet wat je bedoelt
    ik wens iedereen barmhartigheid
    mensen mogen weer aardig zijn
    een groet

  6. Iedereen heeft een vriend nodig, een zegen als je er ook echt een vind.
    Assyke ik krijg steeds meer bewondering voor je, ook hoe je op het blog van Zelf Reflectie je mening geeft.
    Ik durf me tussen deze discussies niet te wagen.

  7. @antoinette duijsters 21-09-2010 13:24,
    1) " Ik durf me tussen deze discussies niet te wagen"
    Dat vind ik nu echt heel jammer.
    Positieve mensen zal ik nooit afzeiken, eerder beschermen tegen hen die dat wel doen. Ik zag dat Assyke zich kranig verweerde, petje af, en heb daarom niet ingegrepen.
    2) " hoe je op het blog van Zelf Reflectie je mening geeft."
    Zeer mooie reacties die van veel wijsheid getuigden. En zeker die " ach schat " naar Ruud.

  8. @Assyke,
    Omdat ik deze reactie zo bloedmooi vind en weet dat jij mogelijk te bescheiden bent om het in te lijsten doe ik het voor je. Ik onderschrijf er iedere woord van. Hier toon je jezelf als barmhartig en positief.
    "assyke 21-09-2010 12:07
    @Ruud Zweistra
    ach schat, ik heb niet ontkend dat sommige bevolkingsgroepen problemen hebben
    ook erken ik dat ook zij de hand in eigen boezem moeten steken
    en als jij je oren goed te luisteren legt, dan zul je horen dat die mensen ook wel degelijk
    van binnenuit vermanend worden toegesproken
    ik denk dan ook niet dat er veel verschil is tussen de mensen die problemen veroorzaken door
    agressie, criminaliteit of slechte opvoeding in de al dan niet gekleurde achterstandswijken en de
    mensen die uit gebrek aan nuanceringsvermogen op een partij stemmen die etnische zuivering in zijn agenda heeft staan.
    Ik zeg hier nuanceringsvermogen, maar voeg daar gerust gebrek aan intelligentie, creativiteit en inventiviteit aan toe.
    Etnische zuiveringen zijn altijd al de meest primitieve oplossingen geweest voor economische en staatkundige problemen.
    "
    (http://www.vkblog.nl/bericht/347775/De_uitverkorenen#commentaar)

  9. Helemaal mooi…deze gedachten….
    Liefde…barmhartigheid…genegenheid…compassie…
    Het bestaat…en overleeft vele stinkende stormen…….; )))))
    Op dat het positieve wint…….de constructie is altijd sterker dan de destructie……
    Avond groet!

  10. @Zelfreflectie 12.16
    voor mij is het wel een probleem, dat ontbreken
    vooral als het verder geestelijk gezonde mensen zijn
    ik vraag me dan af of het aangeboren (wat ik me niet kan voorstellen),
    door opvoeding en omgeving of bitterheid vanwege nare ervaringen komt
    dat men dat vermogen mist

  11. @vuurjuffer
    aardig zijn is lang verbannen naar ongewenste oorden
    als we willen komt het zegevierend terug
    @lebonton
    ik heb lang barmhartigheid geassocieerd met religieuze teksten
    maar sinds Hafid Bouazza zo hartstochtelijk tijdens Pauw en Witteman
    vroeg waar de Barmhartigheid gebleven was…
    heeft dat erg veel indruk op mij gemaakt
    er zit zoveel wijsheid in religie, maar we leggen meestal alleen nadruk op het negatieve
    aspect van godsdienst

  12. @antoinette
    soms heb je vrienden zonder het in de gaten te hebben
    als je dat dan ontdekt is dat zo’n mooi cadeau

  13. @Louise van Eck
    daarvoor heb ik haar toestemming nodig
    ik heb het met opzet zo summier mogelijk gehouden

  14. @Zelfstandig_journalist
    vriendschappen onderhouden vind ik wel erg moeilijk
    ben geen beller, tijd verstrijkt zonder dat ik daar grip op lijk te hebben
    waardoor ik mensen soms echt gewoon te lang niet zie
    dat is met buren zo handig, je hoeft nooit een afspraak te maken
    je spreekt ze toch wel;-)
    @Paul Nijbakker
    de wijze waarop je haar beschrijft in je gedichten
    is wonderschoon en liefdevol
    en dat zal niet zomaar zo zijn

  15. @barbara
    ik ben niet zo van goud en zilver
    geef me maar een lekker pannetje mosselen
    @thrammy
    krijg ik van jou ook iets lekkers?
    een garnalencocktail sla ik niet af;-)

  16. Ja leuk dat je dit doet. Dat stelselmatig afzeiken wat je vaak tegenkomt hier en elders werkt contraproductief. Ik probeer me daar zoveel mogelijk voor af te sluiten al lukt het niet altijd. Je ondergaat er toch soms de invloed van, maar ik probeer in mezelf dan een tegenwicht te vinden door inzicht.

  17. assyke 21-09-2010 21:46
    1) "voor mij is het wel een probleem, dat ontbreken"
    Ze zijn er nu eenmaal, net zoals andere gehandicapten. Ze hebben zichzelf niet gemaakt, noch zo gewenst. Mogelijk weten ze niet eens hoe ze overkomen op een ander. Kan een blind geboren blinde zicht missen?
    Dat is mijn uitgangspunt en dat is wat ik bedoel met dat ik met de aanwezigheid van dit soort verschijnselen kan (en moet) leven voorzoverre niet te genezen. En anders zou ik ook hen discrimineren :-).
    Maar de aanwezigheid van dit soort verschijnselen betekent niet dat ik het tot de maat van "fatsoen" moet gaan verheffen. En aan dat gevoel ontkom ik niet als gebrek aan medeleven, barmhartigheid en vulgariteit opeens tot nieuwe cultuur wordt verheven via kronkels als "politiek correct denkenden" en de tegencultuur. Dat zijn voor mij de ideologen van het kwaad!
    Wie dit soort zaken propageert, Wilders is één van de profeten, is de weg volkomen kwijt.
    2) "vooral als het verder geestelijk gezonde mensen zijn"
    Kan een "blinde" voor de rest dan niet gezond zijn?
    3) "ik vraag me dan af of het aangeboren (wat ik me niet kan voorstellen)"
    Empathie heeft een aangeboren component (nature). Dat hoef je je niet voor te stellen maar slechts te accepteren. Wat er is, is. Daarvoor heb je wetenschap, om dat vast te stellen.
    4) "door opvoeding en omgeving of bitterheid vanwege nare ervaringen komt
    dat men dat vermogen mist "
    Niet alles is opvoeding (culture) en dus onbegrensd maakbaar. Om empathie tot volle wasdom te laten komen moet de infrastructuur daarvan aanwezig zijn zoals met alle andere "talenten". Dat is de wisselwerking met opvoeding. Als het "talent" niet aanwezig is, is er niets te ontwikkelen of te wel "op te voeden" c.q. te cultiveren. Op rotsgrond kun je nu eenmaal niet zaaien.
    Waarom kunnen wij dit wel accepteren voor artistieke kwaliteiten (muziek, schilderen, film, koken, toneel etc.), dat is nu eenmaal de betekenis van talent, en niet voor andere kwaliteiten?

  18. @assykealhoewel een gezonde discussie geen kwaad kan…
    Een GEZONDE discussie is zelfs heel goed. Wat er nu plaatsvindt (en dat doen mensen van rechts en links samen) is van het niveau GS.
    Hebben ze toch nog ‘gewonnen’, die jongens van GS, de Telegraaf en Powned. Nu begint ook ‘links’ op die manier te praten en te schrijven. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
    Even niet nagedacht… Steeds verder wegglijdend in de onderbuik.

  19. @alib 22-09-2010 02:07
    "Nu begint ook ‘links’ op die manier te praten en te schrijven."
    Dat is elitair! Alhoewel het eerder op een verslaving aan uiterlijke vormen (die manier) lijkt.
    Je kan de "taal van het volk" spreken zonder de (innerlijke) doelstellingen van de PVV te delen. Het volk heeft immers geen boodschap aan bekakte en elitaire mensen. Waarmee niet gezegd is dat het volk geen goede mensen kent.
    En wat zijn die PVV doelstellingen? In ieder geval geen barmhartigheid, eerder xenofobie, angst en haat. Zolang je dit fatsoen in innerlijke waarden als barmhartigheid en liefde weet te bewaren, aan de uiterlijke schijn van een bekakte heeft ook niemand wat, zou ik mij maar geen drukte maken om "’links op die manier te praten en te schrijven. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is".

  20. Nou Assyma, je bouwt een aardige fanclub op hier bij de Volkskrant.
    Ik ben even off-topic, en herplaats hier een reaktie van mij op je oude blog "voed hem niet met modder en wormen":
    Hallo Assyma, ik weet niet of je hier nog leest. Nu ik dit persoonlijke verhaal na een tijdje weer terug lees, heb ik een andere reaktie, een die je misschien niet zo goed zal bevallen.
    Denk niet dat je je demonen met een paar verhaaltjes op het www kunt overwinnen. Het is een stap in de goede richting, dat wel. Maar het einde is nog lang niet in zicht. Ik ken een vrouw van over de zestig die als sinds jaren zegt dat ze er bijna is.
    Misschien is het zo:
    Je demonen ga je nooit overwinnen. Op een gegeven moment kun je wel zover komen dat je ze recht in de ogen kunt kijken. Je demonen zullen er altijd blijven, zij hebben je mede gevormd. Zonder je demonen was je een andere persoon geworden, het wordt echter nooit meer zo alsof ze er nooit geweest zijn.

  21. @Isis
    ik geloof niet dat constructie sterker is dan destructie
    wel dat er altijd weer gebouwd zal worden op de puinhopen
    @renelouman
    en er gebeuren ook genoeg leuke dingen hier
    penelope bijvoorbeeld;-))
    ook dat is tegenwicht

  22. @ZelfReflectie
    is het inmiddels achterhaald dat vroege omstandigheden mede bepalen
    of dat wat in aanleg (latent) aanwezig is tot volle bloei komt?
    ook negatieve eigenschappen?
    verder heb ik moeite wreedheid (meestal het logische gevolg van het ontbreken van empathie)
    op één lijn te stellen met artistieke talenten/eigenschappen
    iedereen kan leren schilderen, filmen etc…
    dat het anderen aan zal spreken is dan een kwestie van talent
    ook menselijkheid/barmhartigheid kun je aanleren, als je het niet van nature bezit
    het wordt dan weliswaar uitsluitend uiterlijk gedrag, maar dat kan je de persoon dan inderdaad niet verwijten
    in die zin is gedrag wel degelijk maakbaar (zolang de persoon geestelijk gezond is)
    met geestelijk gezond bedoel ik uiteraard dat iemand verstandig kan redeneren
    (schizofrenie,autisme,klinische depressies enzovoort is overmacht en kan je iemand dus niet aanrekenen)

  23. @Alib
    ik denk dat dat komt door de tactieken die de wilderianen gebruiken
    door eindeloos te herhalen dat links zogenaamd demoniseert, negeert etc…
    is "links" in de verdedigingshoek gedrukt
    en daar is het lastig je zelf te blijven

  24. @Catharina
    😉
    @Galadriel
    dank je wel
    de groene pijl staat trouwens op de tocht;-))
    @Bob
    ik begrijp wat je bedoelt en dat is ook zo
    er is meer nodig dan alleen van je af te schrijven
    toch is dat ook voor iedereen persoonlijk
    ik merk bij mij zelf wel dat er iets aan het verschuiven is
    van slachtoffer van demonen tot waardige tegenstander
    en dat is wat ik bedoel, dat ik het gevoel heb dat ik al een heel eind
    op weg ben naar genezing van erfelijke ballast

Geef een reactie

