Moederlijke oprispingen

Morgen de eerste schooldag voor Mattie. Slik.

Weken heb ik er naar uitgezien en nu…lijkt het wel of hij op kamers gaat.
Het lege nestsyndroom daar zou ik nog geen last van moeten hebben. Maar misschien komt het ook wel omdat Sas, babysas, nog maar pas peutersas, volgende week maandag voor het eerst naar de peuterspeelzaal gaat.

Ze vliegen uit…
en zo hoort het ook…
Sas heeft er zin in. Gister een nijntjestas voor hem gekocht. Ze waren van af het allereerste begin onafscheidelijk. Dus hup aap werd uit bed gegooid, en nijntje moest bij hem in bed liggen.
Vanochtend geloofde hij niet dat zijn school nog niet begonnen was. Dus togen papa en Sas in pyama naar school.
De school was dicht.
Fijn dat hij het met eigen ogen heeft gezien.

Morgen gaan we zijn grote broer naar school brengen. Dat wordt dan heel lastig uit te leggen aan Sas.
De week zal voor hem kruipen en voor mij zal hij voorbij vliegen.

Maar nu eerst maar Mattie…morgen.

17 thoughts on “Moederlijke oprispingen

  1. Loslaten is zo moeilijk. Laatst wilde mijn zoon helemaal zelf naar school fietsen. Wat vond ik dat spannend. "Kijk je goed uit bij de grote kruising? Bij de kerk ook goed uitkijken he", zei ik bezorgd. Maar hij was stoer. "Papa, dat weet ik heus wel", zei hij. En daar ging hij. Toen hij weer helemaal zelf thuiskwam heb ik hem wel helemaal platgeknuffeld.

  2. hoe oud is je zoon?
    soms lijkt het inderdaad of het kind verder in zijn ontwikkeling is
    dan de ouder gepland had;-)

  3. @Barbara
    nog wakker?
    voor mattie is het alweer het tweede jaar op de kleuterschool
    maar zo’n zomerpauze verbreekt toch die routine
    ik hoop dat hij het dit jaar naar zijn zin heeft en dat dit schoolsysteem
    wel voor hem werkt

  4. Aha al die verschillende fases…..
    Mijn jongste is nu officeel brugpieper en heeft er al een week opzitten. Vergeleken met jouw kinders lijkt het oneindig groter maar vergeleken met zijn broers (een afgestudeerd hbo-er nu wo student, de ander na havo en propadeuse even in-between studies) heel erg jong.
    Goed idee dat je Sas liet zien dat de peuterschool nog niet open was…. toen ik vier was had juf na een paar weken niet tegen ons gezegd dat we die (woensdag) middag niet naar school hoefden.
    Dus wilde ik wel naar school.
    Mijn moeder kon praten als brugman……
    huilend ben ik afgevoerd naar de buren,
    mijn moeder kon niets meer met mij 🙂

  5. Kinderen zijn soms inderdaad verder dan je zelf denkt. Mijn zoon is 8 en hij is autistisch. Hij blijft me verrassen met zijn moed en zijn grote zelfvertrouwen 🙂

  6. Assyke, ben maar niet bang voor een gat in je tijd, voor je het weet heb jij je handen vol aan het nieuwe kindje.

  7. Pas als ze alle drie op de middelbare school zitten, moet je je echt zorgen gaan maken over het lege nest syndroom. Dan zou het wel eens snel kunnen gaan.

  8. Ik zit in het zelfde schuitje! Voor het eerst ouderavond gehad en nog een paar weken en de oudste gaat naar de basisschool. Is het echt zo erg? Ik ga me er alvast op voorbereiden…

  9. haha, pappa én Sas in pyjama?
    ik heb er net drie uit school gehaald, Eentje is van mij 🙂
    Dat kleine dametje dat hier rondloopt zorgde ervoor dat het huis nog niet stil was op deze eerste schooldag maar binnenkort gaat ze ook, ietsje later dan Sas.

  10. @k.Reintje
    sorry voor late reactie
    had vandaag even geen zin;-)
    ik moest gisteravond op een telefoontje uit spanje wachten…vandaar
    een telefoontje die overigens niet kwam, dus had net zo goed om zeven uur naar bed gekund

  11. @Catherina
    die toestanden hebben we hier bijna dagelijks;-)
    sterke willetjes die niet altijd bevredigd worden
    klein, groot het is zo relatief
    nu is sas de baby in huis (hoewel hij nu al groter oogt omdat hij sinds een paar weken praat)
    maar als we bij iemand zijn met een zuigeling…dan lijkt hij prompt centimeters te groeien
    elke keer verbaas ik me weer over dat gevoelsbedrog
    mij komt overigens de eer niet toe, maar papa…

  12. @theo
    dat weet ik niet
    ik blog juist als tegenwicht tegen het huishouden en het peutergepraat
    als ik me daar niet meer tegen kan afzetten, ga ik waarschijnlijk gewoon een boek lezen
    of lekker fietsen
    @bloknoot
    zelfvertrouwen en moed komen bij een kind niet uit de lucht vallen
    de houding van de ouders speelt daar een grote rol in:)

  13. @antoinette
    daar wil ik nog even niet aan denken:)
    @Zelfstandig_journalist
    ik ben erg gehecht aan privacy, tijd voor mezelf
    als de kinderen eenmaal zo groot zijn dat ze gedeeltelijk een eigen leven
    (kunnen) leiden…zal dat denk ik voor mij slechts een heel grote opluchting zijn
    kan ik eindelijk zelf ook een beetje mijn leven plannen zonder rekening te houden
    met klein grut
    maar dat kleine grut…daar raak je zo mee vergroeid als je thuismoedert…
    dus nu voelt het wel als een gemis…want ze zijn zo leuk, zo grappig, zo inspirerend soms
    te vergelijken met lieve wilde hondjes in huis…zoiets;-)))

  14. @Verbaas
    nee hoor, het is alleen erg de avond van te voren
    vandaag heerlijk genoten van de halve rust;)
    beginnen bij jullie de scholen zo laat dan?

Geef een reactie

